تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

جزئیات تازه از معمای کشف حفره جدید در اهرام مصر+ تصاویر

ماجرای کشف حفره جدید در اهرام ثلاثه مصر طی دو روز اخیر داغ ترین بحث در رسانه ها و محافل علمی بوده است. پس از انکه رسانه های مصری از کشف یک حفره تازه در اهرام ثلاثه خبر دادند این بار شبکه بی بی سی در گزارش میدانی جزئیات این اتفاق را بازگو کرده است

رویداد۲۴-ماجرای کشف حفره جدید در اهرام ثلاثه مصر طی دو روز اخیر داغ ترین بحث در رسانه ها و محافل علمی بوده است. پس از انکه رسانه های مصری از کشف یک حفره تازه در اهرام ثلاثه خبر دادند این بار شبکه بی بی سی در گزارش میدانی جزئیات این اتفاق را بازگو کرده است در گزارش بی بی سی آمده است: مشخص نیست دلیل وجود این حفره‌های خالی چیست و یا اصولا ارزشی دارند یا نه چون دو حفره مورد نظر در دسترس نیستند.

دانشمندان ژاپنی و فرانسوی پس از دو سال مطالعه این هرم مشهور، یافته‌های خود را در یک نشست خبری اعلام کردند.
آنها از تکنیکی به نام موئوگرافی استفاده کردند که تغییرات تراکم در سازه‌های بزرگ سنگی را تشخیص می‌دهد.
هرم بزرگ یا هرم خوفو در زمان فرمانروایی خوفو، فرعون مصر در حد فاصل سال‌های ۲۵۰۹ و ۲۴۸۳ پیش از میلاد ساخته شد.
ارتفاع این هرم ۱۴۰ متر است و بزرگ‌ترین هرم مصری در جیزه در حومه قاهره است.

هرم خوفو سه تالار بزرگ داخلی و چندین گذرگاه دارد که چشمگیرترین آنها گذرگاه بزرگ با ۴۷ متر طول و ۸ متر ارتفاع است.
فضای خالی کشف شده دقیقا روی این گذرگاه است و ابعاد تقریبا یکسانی دارد.
مهدی تیوبی از موسسه HIP پاریس می‌گوید: "نمی‌دانیم این فضای بزرگ خالی افقی است یا شیب‌دار. نمی‌دانیم این فضای خالی ناشی از یک سازه است یا چندین سازه متوالی."
او می‌افزاید: "چیزی که از آن اطمینان داریم این است که چنین فضای خالی وجود دارد و چیز چشمگیری است و در هیچ یک از فرضیه‌هایی که تا کنون مطرح شده‌اند، وجود چنین چیزی پیش‌بینی نشده بود."
گروه اسکن‌پیرمیدز که زیر نظر وزارت باستان‌شناسی مصر فعالیت می‌کند در گزارش‌های خود از این فضای خالی به عنوان تالار یاد نمی‌کند.
هرم خوفو دارای فضاهایی است که به نظر متخصصان ممکن است توسط سازندگان هرم تعبیه شده باشند تا از فروپاشی آن جلوگیری کنند.

مارک لنر، باستان‌شناس مشهور آمریکایی از جمله افرادی است که کار این گروه را رصد می‌کند. او می‌گوید روش به کار گرفته شده دقیق و بی‌نقص به نظر می‌رسد اما او هنوز متقاعد نشده که یافته جدید چیز چشمگیری است.
او به بی‌بی‌سی گفته است این فضا می‌تواند فضایی باشد که سازندگان هرم برای مراقبت از سقف باریک گذرگاه بزرگ از وزن هرم به کار گرفتند.
اما هانی هلال از دانشگاه قاهره و از اعضای تیم اسکن‌پیرمیدز می‌گوید فضایی پیدا شده به حدی بزرگ است که بعید است برای چنین منظوری استفاده شده باشد./بی بی سی 

نظرات شما
پیشخوان