تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵

درخواست ظریف برای حل مناقشه قره‌باغ

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به برقراری آتش‌بس فوری در منطقه ناگورنو قره‌باغ، خواستار مذاکره طرف‌ها برای حل مناقشه قره باغ شد.

آقای ظریف که با خبرگزاری تاس روسیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «رفع مخاصمه یا توقف مخاصمه یا آتش‌بس (در قره باغ)، مایه خرسندی است.»

وی افزود: «امیدواریم که این مقدمه مذاکرات جدی برای حل این مسئله باشد. منطقه ما نیازمند همکاری بین همه است.»

وزیر امور خارجه افزود: «معتقدیم که ارمنستان به عنوان یک همسایه و آذربایجان به عنوان دوستی نزدیک برای ایران، باید روابط خوبی با هم داشته باشند. ما از تمام تلاش‌ها برای حل این مسئله حمایت می‌کنیم و به آن امیدوار هستیم.»

به گزارش فارس،به نوشته تاس، وی یادآور شد که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پس از آغاز دور جدید درگیری‌ها در ناگورنو قره باغ، با روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرده و خواستار توقف درگیری‌ها شده است.

منطقه قره باغ که در مرز دو کشور آذربایجان و ارمنستان واقع شده از دو دهه قبل مورد مناقشه این دو جمهوری استقلال‌یافته از شوروی سابق قرار دارد. منطقه ناگورنو قره باغ (قره باغ کوهستانی) بخشی از منطقه قره باغ است که در داخل مرزهای بین‌المللی آذربایجان واقع شده اما بعد از جنگ سه‌ساله قره باغ در کنترل دولت خودخوانده ناگورنو قره باغ که مورد حمایت ایروان است، قرار دارد.

این منطقه که از سال 1994 در آن آتش‌بسی شکننده برقرار بوده، از جمعه گذشته شاهد شدیدترین درگیری‌ها از زمان آغاز آتش‌بس بوده است. در جریان این درگیری‌ها نزدیک به 40 نفر از دو طرف کشته شده‌اند.
منبع: فارس
برچسب ها: ظریف ، مناقشه ، قره باغ ، امید
نظرات شما
پیشخوان