تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴

سیف:به محض رفع تحریم ها ارتباطات بانکی ایران به حالت طبیعی بازمی گردد

رییس کل بانک مرکزی گفت: به محض برداشتن تحریم ها، ارتباطات بانکی ایران با دنیا به حالت طبیعی بازمی گردد و ما می توانیم کار خود را از مجاری منطقی و امن دنبال کنیم.
ولی الله سیف گفت: در گذشته به دلیل شرایطی که وجود داشت بانک های بین المللی و خارجی هیچ ارتباط کارگزاری با بانک های ایرانی نداشتند، ما فقط چند کانال محدود داشتیم به همین دلیل هزینه تمام شده مبادلات ما به شدت افزایش می یافت.

وی اظهار داشت: روش گذشته بسیار پرهزینه و ناامن بود، گاهی اوقات هم خسارت های عمده ای به بار می آورد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: آنچه مسلم است در مذاکرات هسته ای که انجام شد، دو اتفاق بسیار بزرگ و مبارک رخ داد، نخست قطعنامه هایی بود که در شورای امنیت سازمان ملل لغو شد و در آن شرایط خاص، تصور نمی شد به این سرعت این قطعنامه ها منتفی شود.

سیف همچنین گفت: دومین اقدام که آثار بسیار بزرگ تری از اقدام نخست داشت، منتفی شدن پرونده پی. ام. دی و بسته شدن این پرونده بود که این موضوع آثار بسیار مثبتی را برای کشور دربردارد.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت هایی که در ارتباطات اقتصادی و بانکی کشور به وجود آمده باعث شده بود، قیمت تمام شده محصولاتی که ما به کشور وارد می کنیم و هزینه ارتباطات بین المللی به شدت افزایش یابد، با اجرایی شدن رفع تحریم ها، همه این موارد به شرایط عادی خود بازمی گردد.

رییس کل بانک مرکزی که چهارشنبه و پنج شنبه گذشته به همراه معاون اول رییس جمهوری به الجزایر سفر کرده بود همچنین در این گفت و گو در مورد ارتباطات اقتصادی ایران با این کشور گفت: ماه سپتامبر از رییس کل بانک مرکزی الجزایر دعوتی به عمل آوردیم که با همراهان خود به ایران آمدند و مذاکراتی انجام و تفاهم نامه ای بین دو طرف در مورد زمینه هایی که کمک کننده توسعه روابط اقتصادی است، امضا شد.

سیف با یادآوری بحث و بررسی مفصل در مورد این موضوع که روابط بانکی پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی است، اظهارداشت: تفاهم نامه امضا شده دارای بندهایی است که از آن جمله می توان به رابطه کارگزاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی الجزایر، برقراری ارتباطات بانکی بین بانک های ایرانی و الجزایری و تاسیس یک حساب مشترک برای افزایش و سرعت تسویه مبادلات مالی بین دو کشور اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همچنین توافق اصولی بر تشکیل یک بانک مشترک ایرانی و الجزایری که طرفین، سرمایه گذاران مناسب را برای چنین کار مشترک معرفی و کمک کنند از دیگر موارد تفاهم شده بین ایران و الجزایر است تا به ارتقای حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور کمک کند.
رییس کل بانک مرکزی توضیح داد: در جریان سفر معاون اول رییس جمهوری به الجزایر، یک گروه کاری و کمیته مشترک بین بانک مرکزی دو کشور شکل گرفت که هفته آینده نخستین جلسه آن برگزار می شود.

سیف ادامه داد: قرار است به محض اجرای برجام، بانک های دو کشور همکاری خود را آغاز کنند و در همین راستا هفته آینده هیاتی از ایران به همراه چهار تا پنج نفر از بانک مرکزی ایران به الجزایر می رود تا آمادگی لازم را به وجود آورند و بلافاصله فردای اجرای برجام همکاری های دو کشور آغاز شود.

وی تاکید کرد: این نخستین دستاوردی است که از آن بابت حاصل خواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان