تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

رازهاي كيانيان از دنياي پيچيده بازيگران

رویداد24-رضا كيانيان در كارگاه تكنيك ارتباط بازيگر و كارگردان گفت: بازيگر يا كارگردان و يا هر هنرمند ديگري زماني كه بتواند اثري كه آفريده را تحليل و ظرايف و ريزه كاريهايش را بشناسد مي تواند از آن تخليه شود و از دنيايي كه در آن بوده است بيرون آيد.
وي با اشاره به فيلم جن گير گفت: ما مانند نقش جن گير هستيم كسي كه جن را از بدن دختر خارج كرد؛ كاري كه در واقع منتقدين بايد انجام بدهند اما ما خودمان آن را انجام مي‌دهيم ولي آن بازيگري كه اين كار را نمي كند و ذهنش را از نقش قبلي پاك نمي كند و از شر آن خارج نمي شود تا آخر عمرش به همان شكل بازي خواهد كرد.
كيانيان با اين توضيح كه اين اتفاق در دو سطح اتفاق مي افتد افزود:در سطوح پايين اين اتفاق بازيگر مدام آن نقش را بازي مي كند ولي در سطح بالاتر بازيگراني هستند كه نقش هاي زيادي بازي مي كنند و حتي متفاوت اما در يك پرسوناژ زنجير شده اند.
وي با اين مثال كه مارلون براندو هيچوقت نتوانست در زندگي اش نقشي بازي كند كه شورشي نباشد و هر نقشي را در ذهنتان درباره او جستجو كنيد شورشي است و حتي در فيلم پدرخوانده كه در برابر قانون ايستاد هم همين وضعيت را داشت گفت:مارلون براندو با نفوذي كه داشت مي توانست بگويد نقشهاي ديگري براي او بنويسند تا بازي كند اما او اين كار را نكرد.چون پرسوناژ داشت و در سطح بالاتري و در حيطه بازتري در حال تكرار نقشش بود.
كيانيان در ادامه در توضيح بازيگر همه نقش گفت: او بازيگري است كه اسمش را مي آوريم،اما پرسوناژي با او در ذهن مان نمي آيد، كساني چون كوين اسپيسي،تام هنكس ، مريل استريپ…بازيگراني كه هر نقشي را بگويي بازي كرده اند اما پرسوناژ خاصي ندارند.
وي در ادامه در پاسخ به يكي از كارگردانان فيلم اولي گفت: اگر به كاري كه مي كني و حرف و عملي كه مي‌زني مشرف باشي و قبل از ساخت فيلم، آن را در ذهنت ساخته باشي اعتماد به نفسي داري كه هيچ كس نمي تواند از فيلم اولي بودن شما به ضررتان استفاده كند چرا كه شما مانند شخصي هستي كه خانه اش را به خوبي مي شناسد و حتي اگر اديسون بيايد و به او بگويد چراغ خانه اش اينجا نيست قبول نمي كند چون دقيقا خانه اش و كليد برقش را مي شناسد! اما اگر نداني چه اتفاقي مي خواهد بيفتد از هر گوشه تاريكي واهمه خواهي داشت.

** جشنواره جهاني فيلم فجر به مرور وجاهت بين‌المللي پيدا مي‌كند
تهيه‌كننده فيلم سينمايي «جامه‌دران» تاكيد كرد جشنواره جهاني فيلم فجر، به مرور صاحب وجاهت بين‌المللي مي‌شود.
جمال ساداتيان گفت: در برگزاري جشنواره‌ها، اين فيلم‌ها و آدم‌ها هستند كه وزن آن رويداد را مشخص مي‌كنند. تيم برگزار كننده اين جشنواره تلاش كرده است، طوري برنامه ريزي كند تا مهمانان و فيلم‌ها درجه‌اي قابل توجه داشته باشند.
وي ادامه داد: چيزي كه مشخص است، كمرنگ بودن و حتي ديده نشدن بخش بين‌المللي جشنواره فيلم فجر در دوره‌هاي گذشته باعث اين تصميم شده كه نياز به يك جشنواره مسقل داشته باشيم. در دوره هاي قبل، اين بخش جشنواره فاقد اثرگذاري و جذابيت براي سينماگران، منتقدان، مطبوعات و مردم بود.
ساداتيان با اشاره به اين موضوع كه قرار است تعدادي از فيلم‌ها نخستين نمايش خودشان را در ايران و در جشنواره جهاني فيلم فجر داشته باشند، بيان كرد: يكي از امتيازهاي جشنواره‌هاي درجه يك، نمايش فيلم ها براي اولين بار است، جشنواره جهاني فيلم فجر بايد به مرور صاحب اعتبار و جايگاهي شود كه فيلمسازان ايراني و خارجي تمايل داشته باشند فيلمشان را در ايران نمايش دهند.
وي افزود: به نظر مي‌رسد در اين دوره به اين موضوع توجه شده است كه كيفيت فيلم‌ها، حضور مهمانان و نحوه نمايش فيلم ها و برگزاري كارگاه‌ها در حد مطلوب باشد. بايد تا انتهاي جشنواره صبر كرد تا قضاوت درستي از اين دوره داشته باشيم.
ساداتيان با اشاره به جشنواره فيلم برلين عنوان كرد: جشنواره فيلم برلين از آن جهت پر قدرت شده است كه هر سال با ارزيابي نقاط قوت و ضعف خودش تلاش مي‌كند روندي تصاعدي داشته باشد و با حذف ضعف‌ها، قوت‌ها را بيشتر و بهتر كرده، به شكلي كه حالا جزو ۵ جشنواره بزرگ جهاني شده است.
سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر از يكم تا ششم ارديبهشت ماه در پرديس سينمايي چارسو برگزار مي شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان