تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

سید جواد طباطبایی: در فضای آکادمیک «گفت وگوی علمی» نداریم و بیشتر «دورهمی» است!

اگر فضای گفت‌وگوی علمی وجود داشته باشد می‌توان در مواردی شرکت کرد، اما به نظر من فضای گفت‌وگو وجود ندارد و تنها دورهمی است. جمعی که حتیٰ تصور درستی از موضوع مورد بحث ندارند در غیاب شنوندگان سخنانی تحویل همدیگر می دهند و همدیگر را تایید می کند و می روند.

رویداد۲۴-اگر فضای گفت‌وگوی علمی وجود داشته باشد می‌توان در مواردی شرکت کرد، اما به نظر من فضای گفت‌وگو وجود ندارد و تنها دورهمی است. جمعی که حتیٰ تصور درستی از موضوع مورد بحث ندارند در غیاب شنوندگان سخنانی تحویل همدیگر می دهند و همدیگر را تایید می کند و می روند. گفتگوی علمی در صورتی ممکن است که طرفین اعتقادی به علم همدیگر داشته باشند. فعلا من در میان مدعیان اهل علمی نمی بینم.

دکتر سید جواد طباطبایی، پژوهشگر فلسفه سیاسی نوزدهم اردیبهشت‌ماه برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین حضور در غرفه انتشارات مینوی خرد و گفتگو با مخاطبان و علاقمندان خود در مصلی تهران حضور یافت. در حاشیه این حضور موسسه خانه کتاب با او گفتگوی کوتاهی انجام داد. آنچه می خوانید گزیده ای از آن گفتگو است.

دکتر طباطبایی در پاسخ به این پرسش که طی دو سال اخیر مباحث و گفت‌وگوهای زیادی از سوی موسسات پژوهشی چون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره آثار شما به ویژه درباره نظریه ایران‌شهری برگزار شده است و آیا شما هم تمایلی برای ورود به این گفت‌وگوها دارید؟ گفت: اگر فضای گفت‌وگوی علمی وجود داشته باشد می‌توان در مواردی شرکت کرد، اما به نظر من فضای گفت‌وگو وجود ندارد و تنها دورهمی است. جمعی که حتیٰ تصور درستی از موضوع مورد بحث ندارند در غیاب شنوندگان سخنانی تحویل همدیگر می دهند و همدیگر را تایید می کند و می روند.

مولف «زوال اندیشه سیاسی در ایران» ادامه داد: از چندین سال پیش به صورت‌های مختلف به من مراجعه کرده‌اند اما من همواره گفته‌ام که شخص اخراجی نمی تواند مخاطب خوبی برای دانشگاهیان باشد. تا زمانی هم که این وضع ادامه داشته باشد پاسخ من همین خواهد بود. گفتگوی علمی در صورتی ممکن است که طرفین اعتقادی به علم همدیگر داشته باشند. فعلا من در میان مدعیان اهل علمی نمی بینم. سطح علمی یکی دو فایل صوتی که برای من هم فرستاده بودند، بیش از آن پایین بود که بتوان درباره مطالب آن چیزی گفت.

برچسب ها: سید ، جواد ، طباطبایی ، گفت ، علمی ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان