تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از مراسم افطار روحانی با سینماگران؛

رییس جمهور در لیست تحریم هنرمندان!/ رمضان به سختی می‌گذرد

جمعی از بازیگران مشهور سینما با انتشار متن‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، حضور در این برنامه را تحریم کردند .
روحانی در لیست تحریم هنرمندان!/ چرا بازیگران سینما در مراسم افطاری روحانی شرکت نمی‌کنند

رویداد۲۴ مراسم افطاری امسال روحانی با هنرمندان احتمالا متفا‌وت‌ترین مراسم افطاری است که در دوره ریاست جمهوری خود برگزار کرده است. چه آنکه بسیاری از هنرمندان و بازیگران سینما در پاسخ به دعوت روحانی از او خواسته‌اند بجای برگزاری مراسم افطاری به مسائل معیشتی قشر ضعیف توجه کند.

مشکلات اقتصادی دولت را تحریم کرد

شاید نگاه هنرمندان در این پاسخ بیش از هر چیز به اعتراضات دی‌ماه سال گذشته بازگردد؛ اعتراض‌هایی که در پی آن اکثر شهرهای ایران را با التهاب مواجه کرد و به مرگ چند هموطن نیز انجامید. برخی از هنرمندان در پی ناآرامی‌های سال گذشته مطالبی را با مضمون انتقاد و گلایه از دولت بخاطر بی‌توجهی به مسائل اقتصادی و معیشتی منتشر کردند. اما این همه ماجرا نبود؛ وزیر کشور در آماری اعلام کرده بود در شش ماه، بیش از 700 اعتراض عمومی در کشور بوده؛ این یعنی رقمی در حدود هر روز 4 اعتصاب و اعتراض!

در میان اخبار اعتراض‌ها و اعتصاب‌های عمومی، فیلترینگ تلگرام نیز اتفاق دیگری بود که در دولت روحانی اتفاق افتاد؛ ماجرایی که انتقادهای شدید مردم از دولت روحانی را در پی داشت.باسخ دولت مبنی بر اینکه «مسئولیت فیلترینگ بر عهده قوه قضاییه است» نیز به مذاق مردم خوش نیامد و این‌بار نیز هنرمندانی دیگری در کنار مردم از این اقدام گلایه کردند.

بازیگران سینما چه گفته‌اند

پرستو گلستانی نوشته است «جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهور محترم، وقتی مردم ما به سختی زندگی می‌کنند، و حتی دسته‌ای از مردم سفره سحریشان خالی است؛ این افطاری‌ها از گلویم پایین نمی‌رود، پس نخواهم آمد. دور هم میل بفرمایید، شاید کمی هم در دلتان هنگام اذان به فکر افطاری دردمندان افتادید.»

پرویز پرستویی، فلور نظری، مهناز افشار، شیلا خداداد، پرستوی گلستانی، احسان کرمی، برزو ارجمند، مازیار میری، حمیدرضا آذرنگ، مریم بوبانی و بهار ارجمند از دیگر هنرمندانی هستند که اعلام کرده اند در این ضیافت افطاری حضور نخواهند داشت.

تعدادی از هنرمندان متن زیر را به صورت هماهنگ در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده‌اند:

«جناب آقاى رییس جمهور سلام. ضمن سپاس از دعوت حضرتعالى به عرض می‌رساند که با توجه به شرایط بد اقتصادى و روحى مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهمایى‌هایى که مستلزم صرف هزینه‌هاى زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادى از همکارانم چندان ضرورى نباشد.

نیک می‌دانم که هدف شما از این مهمانى افطار شنیدن حرف‌ها و بیان مشکلات جامعه هنرى از زبان آنهاست. اما تجربه چند سال اخیر نشان داده که شما حتى بیش از ما به این مشکلات واقفید و آنها را به بهانه‌هاى مختلف بیان می‌دارید. اما ظاهرا ما باید فقط دلخوش باشیم که شما در کنار ما هستید و این مشکلات را می‌دانید و می‌گویید، چرا که ظاهرا شما هم دنبال گوش شنوایى هستید که مشکلات را حل کند و از این نظر دقیقا مانند مایید.

درخواست‌هاى ما و سایر اقشار مردم این روزها چندان تفاوتى با هم ندارد. همه در یک کشتى هستیم و چشم امید به شجاعت و عملگرایى ناخدا بسته‌ایم. باشد که به صخره ناامیدى برنخوریم که سخت‌ترین صخره‌هااست.

در پایان اضافه می‌کنیم که شاید اگر شما رییس جمهور نبودید اکنون همین امکان براى ابراز نظر نیز فیلتر شده بود و همین کوچک هم نتیجه راى به شماست. اینها را درک می‌کنیم و ممنونیم اما شما هم ما را درک کنید. یا على»

بعضی هنرمندان مثل امیرمهدی ژوله هم که به این برنامه دعوت نشده‌اند از سایر هنرمندان تحریمی دفاع کرده‌اند.

آزاده نامداری در سمت دیگر!

یکی از معدود هنرمندانی که اعلام کرده در مراسم افطاری روحانی شرکت خواهد کرد، آزاده نامداری، مجری معروف صدا و سیماست. نامداری در صفحه شخصی خود می‌نویسد «سلام رفقای جانم، حقیقتش به نظرم خیلی چیزها رو باید گفت، چون ما هر کدوممون به عنوان یه شهروند مسئولیم.

غرض اینکه امروز در صفحه برخی دوستان هنرمندم دیدم که دعوت افطار رییس جمهور رو رد کرد بودن، بادلایلی مثل مشکلات معیشتی مردم یا عمل نکردن به وعدهای رئیس جمهور قبول دارم ما مطالباتی داریم که به سرانجام نرسیده و همه ما درد مردم رو می‌فهمیم ما هم از مردمیم. ما هم درد می‌کشیم و می‌دونیم با اتفاقات جهانی سال بحرانی رو در پیش داریم.

آیا در این بحران باید کنار هم بایستیم تا بحران رو طی کنیم یا دائما حرف از یأس و نشدن بزنیم؟ به این فکر کردین با این کار چه کسانی رو در داخل و خارج کشور خوشحال میکنیم؟

آیا ما دنبال از هم‌گسیختگی هستیم؟ آیا اسم این کار سطحی‌نگری نیست؟ شما از دردهای آشکار و پنهان رئیس جمهور بی‌خبرید؟ از این همه تلاش برای ماندن دربرجام، آیا حقشونه با این رفتارهای سطحی و عوامفریبانه خستگی رو به تنشون بذاریم؟

مردم چشمشون به هنرمنداشونه. من کارمند جایی نیستم، ارتباطی هم با دولت محترم ندارم اما به عنوان یه شهروند تاپایان دوره دوم آقای روحانی از رأیم دفاع می‌کنم.»

تحریم ساده یا ماجرایی دنباله‌دار

مراسم افطاری رییس جمهور نیز از ماجراهای ریز و درشت و نگران‌کننده که از سال قبل تا کنون ادامه داشته، برگزار خواهد شد. هنرمندان اولین قشری بودند که در واکنش به اتفاقات اخیر مراسم را تحریم کردند. هنوز افطاری‌های زیادی با اقشار مختلف باقی مانده است. باید دید آیا این اقشار دیگر به تحریم دعوت افطاری رییس جمهور خواهند پیوست یا رمضان به آسان برای دولت به پایان می‌رسد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان