تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

نفوذ ارزهای دیجیتال تا کجا پیش می‌رود؟

کمتر کسی است که نام بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال را نشنیده باشد، پولی جدید و متفاوت با کاربردی گسترده و البته شفاف که توجهات بسیاری را به دلیل نفوذ ناپذیری و محرمانه نگه داشتن اطلاعات به خود جلب کرده است.
رویداد۲۴ کمتر کسی است که نام بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال را نشنیده باشد، پولی جدید و متفاوت با کاربردی گسترده که توجهات بسیاری را به دلیل نفوذ ناپذیری و محرمانه نگه داشتن اطلاعات به خود جلب کرده است.
 
فرار مالیاتی و مخفی کردن ثروت از دولت‌ها، ارسال حواله‌های پولی از طریق کانال‌های اصلی به دلیل سرعت و هزینه مناسب آن در مقایسه با روش‌های سنتی، خرید وی‌پی‌ان برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده بر شبکه‌ها و ...تنها چند نمونه از کاربردهای عجیب و غریب اما متفاوت بیت کوین در دنیای امروز است، کاربردهایی که به دو بخش مثبت و منفی تقسیم بندی می‌شوند و همان اندازه که مبادلات مالی را آسان‌تر کرده است موارد استفاده نامناسبی مانند فرارمالیاتی را نیز به همراه دارد.
 
این روزها اما خبر رسیده است که مسجدی در انگلیس به عنوان نخستین مسجد در جهان اعلام کرده است که بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده را نیز به عنوان ذکات و خیرات می‌پذیرد، خبری که با واکنش‌ها و بازتاب‌های بسیاری همراه بوده است.
 
بر همین اساس خبرگزاری رویترز نوشت: مسجد رمضان یا «شکلول لین» در شرق لندن اعلام کرده است که ذکات و صدقه مسلمانان و خیرات را به بیت کوین و اِتریوم از سراسر جهان می‌پذیرد.
 
«ارکین گونی» متولی این مسجد اعلام کرد: امیدواریم که توجهات را به جهان اسلام جلب کنیم، ما به حمایت نیازمندیم. من در همین مکان بزرگ شده ام و شاهد رشد جامعه مسلمانان و چالش هایی که با آن مواجه هستیم، بوده ام. تلاش می کنیم مخاطبان بیشتری را با پول های جدید جذب کنیم. این اقدام (دریافت صدقه و ذکات با ارزهای دیجیتال) کار بزرگی است و پلتفرمی برای مسلمانان ثروتمند ایجاد کرده ایم تا بتوانند از مسجد ما حمایت کنند و خیرات خود را به ما ارائه دهند.
 
این مسجد، نخستین مسجد در بریتانیا است که ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان صدقه می‌پذیرد. مقامات این مجلس به دنبال دریافت راهنمایی هایی از سوی «گورمیت سینگ» در زمینه چگونگی دریافت ارزهای دیجیتال، ذخیره سازی و مدیریت این ارزها شامل بیت کوین و اتریوم هستند.
 
پیشنهاد پذیرش زکات و صدقات به صورت بیت کوین نخستین بار توسط گورمیت سینگ بنیانگذار شرکت فناوری های «کمبو» ارائه شده است. این شرکت استارت آپی در لندن قرار دارد و در زمینه بلاک چین فعالیت می کند. وی به بانیان مسجد گفته بود که پذیرش ارزهای دیجیتال و بیت کوین می تواند اقدامی سودمند باشد، زیرا زکات در اسلام امری حیاتی است و بسیاری از مسلمانان نیز از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند.
 
یکی از مزایای پذیرش بیت کوین و اتریوم این است که به مساجد امکان دریافت صدقه و خیرات از هر فردی در هر مکان دنیا را بدون در اختیار داشتن حساب‌های گران قیمت پرداخت خیرات فراهم کند. معاملات بدون دردسر همراه با شفافیت یکی از موارد جذابیت استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان خیرات و ذکات است که از سوی سازمان ها و خیرین آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
 
سخنگوی این مسجد در این باره به رویترز می گوید: بیت کوین شبیه به دیگر ارزها است. بیت کوین ارزی است که از سوی گروهی از مردم پذیرفته شده است و امری معمول است. از بیت کوین در معاملات استفاده می شود و ما می توانیم آن را بپذیریم. ما در حال معامله و یا درگیر این مساله نیستیم. ما یک سازمان خیریه هستیم و خدماتی را به جامعه ارائه می دهیم.
 
مسلمانان بر اساس دین خود متعهد به پرداخت ذکات هستند که 2.5 درصد از ثروت آنها را در سال تشکیل می دهد و اغلب این مبلغ را در ماه رمضان پرداخت می کنند. چرا که در این ماه نهادهای خیریه مسلمان بسیار فعال است.
 
روزنامه ایندیپیندنت نیز چندی پیش با انتشار گزارشی در این باره اعلام کرده بود که مسجد لندن نخستین مسجد در جهان خواهد بود که پرداخت بیت کوین به عنوان ذکات را خواهد پذیرفت. این اعلامیه یک ماه پس از آن انجام می شود که یک روحانی مسلمان اعلام کرده بود که دریافت ارزهای رمزنگاری شده بر اساس قوانین اسلامی حلال و مورد پذیرش است.
 
مسجد شکلول لین لندن نیز بر همین اساس اعلام کرده است که پیش بینی می کند چیزی در حدود حداقل  10 هزار یورو ذکات و خیرات از طریق ارزهای دیجیتال در ماه رمضان دریافت خواهد کرد.
 
اکنون باید منتظر ماند و دید که استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تا چه اندازه در کسب و کارها و معاملات و زندگی روزمره مردم رسوخ می کند و چهره جدیدی به استفاده از پول ارائه می دهد.

منبع: فابانیوز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان