تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
اعتراض با ووزلا!

رسانه‌های غربی درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی چه گفتند؟/ گوشی‌های روشن برای ثبت تاریخ!

حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فوتبال تیم های ملی ایران و اسپانیا با واکنش گسترده رسانه های خارجی همراه بود.

بازتاب خارجی حضور زنان ایرانی در ورزشگاه/ گاردین: زنان ایرانی تاریخ ساز شدند/ واشنگتن پست: امیدواریم این موضوع دائمی شود

 
رویداد۲۴  سایت روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نخستین حضور زنان ایرانی در استادیوم آزادی برای تماشای بازی‌های جام جهانی در کنار مردان اشاره کرد و در این باره نوشت: هوادارن زن فوتبال در ایران روز چهارشنبه گذشته پیش از حضور بازیکنان تیم ملی این کشور در زمین فوتبال برای بازی در مقابل تیم اسپانیا، احساسات عمیقی را تجربه کردند.
 
اعتراض با ووزلا!

طی 38 سال گذشته، زنان در ایران از تماشای رویدادهای ورزشی مردان منع شده بودند. اما روز سه‌شنبه خبرگزاری‌های این کشور خبر دادند که زنان اجازه دارند پخش زنده بازی فوتبال تیم ملی این کشور در مقابل اسپانیا در جام جهانی فوتبال در مسکو را که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، در ورزشگاه آزادی در تهران تماشا کنند. با این وجود تنها چند ساعت پیش از آنکه درهای ورزشگاه باز شوند مقامات حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی را لغو کردند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: بسیاری از هوادارن و تماشاگران در مقابل ورزشگاه حضور داشتند. در توییتر تصاویر و فیلم‌هایی از ایرانیانی که در ورزشگاه نشسته یا ایستاده بودند یا در اعتراض به این اقدام ووزلا می‌نواختند منتشر می‌شد.

زنان و مردان هواداران تیم ملی فوتبال ایران که پرچم و دیگر نمادهای ایران و فوتبال را به همراه داشتند با مانعی از نیروهای پلیس مواجه شدند که از ورود آنها به استادیوم آزادی ممانعت می‌کردند.

این روزنامه نوشته است پس از نزدیک به یک ساعت پلیس کوتاه آمد و گیت‌های استادیوم آزادی باز شدند و مردان و زنان و کودکان که برای تماشا این بازی در استادیوم بلیط تهیه کرده بودند گوشی‌های خود را برای گرفتن تصاویر سلفی از یک بخشی از تاریخ روشن کردند. دقایقی پس از آن، اکانت رسمی تیم ملی ایران تصویری از یک زن هوادار ایرانی را منتشر کرد که در سکوهای استادیوم آزادی یک پرچم ایران را به دست گرفته بود. در توضیح این عکس نوشته شده بود، استادیوم آزادی هم اکنون.

ممنوعیت تماشای ورزش مردان از سوی زنان سال‌هاست با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است و این موضوع به سوژه‌ای جنجالی در روزهای باقی مانده تا برگزاری بازی‌های جام جهانی تبدیل شده بود.

اوایل سال جاری میلادی مقام‌های ایران این ممنوعیت را که از سوی حاکمیت پس از انقلاب سال 1979 اعمال شده بود تقویت کردند. در مارس گذشته 35 زن که تلاش می‌کردند برای تماشای بازی فوتبال میان 2 تیم باشگاهی ایران وارد ورزشگاه شوند را بازداشت کردند. یک روز پس از آن اینفانتیو، رئیس فدراسیون فوتبال جهان فیفا، که برای تماشای این بازی در ازادی حضور داشت به خبرنگاران گفت که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قول داده است که زنان به زودی می‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند.

با وجود آنکه زنان برای نخستین بار از اعمال محدودیت، توانستند وارد استادیوم آزادی شوند، آنها امیدوارند که قوانین تماشای رویدادهای ورزشی در ایران به صورت دائمی تغییر پیدا کند.

گاردین: زنان ایرانی تاریخ ساز شدند

سایت روزنامه گاردین انگلیس نیز با تیتر «زنان ایرانی هوادار فوتبال تاریخ‌ساز شدند» نوشت: ممنوعیت شرکت در رویدادهای ورزشی در استادیوم‌ها لغو شدند تا زنان در تهران اجازه تماشای بازی ایران و اسپانیا را پیدا کنند.

زنان ایرانی هوادارن فوتبال در تهران تاریخ‌ساز شدند، برای نخستین بار در 37 سال گذشته آنها توانستند در یک رویداد ورزشی در استادیوم آزادی حضور پیدا کنند.

این امید وجود داشت که این ممنوعیت برای بازی اول ایران در جام جهانی برداشته شود اما زنان توانستند برای تماشای بازی دوم ایران در آزادی حضور پیدا کنند. ایران در این بازی یک بر صفر شکست خورد.

استادیوم‌ها را باز کنید، نام کمپینی است که برای دسترسی زنان به تماشای رویدادهای ورزشی مردان در ایران تشکیل شده است. این کمپین در روز برگزاری بازی فوتبال گزارش داد: شب گذشته پس از دریافت برخی از موافقت‌نامه‌ها، هواداران توانستند بلیط بخرند تا بتوانند در آزادی پخش مستقیم بازی فوتبال تیم‌های ایران و اسپانیا را تماشا کنند. هواداران زن ایرانی برای گذشتن از گیت‌های آزادی برای نخستین بار بسیار هیجان زده بودند و برخی نیز می‌گفتند تا زمانی که وارد ورزشگاه نشده بودیم نمی‌توانستیم این موضوع را باور کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
متاسفم واسه هممون مملکتمون هروز داره بی فرهنگتر و غربگرا تر میشه اون از حجاب اینم از ازادی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان