تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۷
مشاورارشد انرژی اتاق بازرگانی ایران:

2 میلیارد دلار کار و سرمایه در موتورخانه‌ها خاک می‌خورد/ بخش‌های خصوصی به دلیل بی‌اعتمادی به دولت به بخش صنعتی وارد نمی‌شوند

مشاورارشد انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: مصوبه شورای اقتصاد درقانون 12 ماده قانون رفع موانع تولید برای موتورخانه ها که 2 میلیارد دلار کار وجود دارد که چندسال است خاک می خورد و دلیل اصلی آن بی اعتمادی بخش خصوصی به دولت به این بخش است .
2 میلیارد دلار کار درموتورخانه ها خاک می خورد/ پروژه هایی که به منظور صرفه جویی انرژی راه اندازی شود توجیه اقتصادی ندارند


امروزه مصرف انرژی در بخش تاسیسات مرکزی ساختمان‌ها به شدت رو به افزایش است. این درحالی است که بیشتر منابع تجدیدناپذیرند و تنها راه بالا بردن ضریب اطمینان در بخش تامین‌انرژی، کاهش مصرف است.

از طرف دیگر همواره هزینه تمام شده مانع بهره‌گیری تکنولوژی‌های پیشرفته در راستای کاهش مصرف‌انرژی می‌شود، بنابراین ورود به حوزه ساختمانی به طور بالقوه ساده‌ترین راه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و اشتغال‌زایی درسراسر دنیا می‌باشد.

از آنجایی که ساختمان‌ها حدود 40 درصد انرژی مصرفی را می‌سوزانند، لذا طراحی ساختمان‌ها یا مقاوم‌سازی ساختمان‌های فعلی می‌تواند به تحقق اهداف اقلیمی تعیین شده کمک می‌کند. از سوی دیگر پتانسیل‌های بسیار گسترده‌ای برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد که در صورت به‌کارگیری راهکارهای مناسب، نتایجی چون کاهش سطح تقاضای انرژی، محدودشدن نرخ رشد رو به افزایش، ظرفیت‌سازی نیروگاهی، بهبود الگوی تولید و مصرف، بهبود ضریب استفاده از سیستم موجود و آزادسازی ظرفیت‌های عرضه برای حضور فعال‌تر در بازارهای بین‌المللی انرژی را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، متاسفانه ایرانی‌ها رکورددار مصرف انرژی در جهان شناخته شده‌اند و منابع محدود در کنار بهره‌وری پایین از منابع و محصولات سبب شده تا علاوه بر هدر دادن منابع الهی، رکورددار اسراف در جهان نیز باشیم. جالب است بدانید که ایران با داشتن یک درصدجمعیت دنیا 9 درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند که ادامه این وضعیت می‌تواند مشکلات زیادی برایمان به بار آورد.

پروژه‌هایی که به منظور صرفه‌جویی انرژی راه‌اندازی می‌شود توجیه اقتصادی ندارد

نصرالله سیفی مشاور ارشدانرژی اتاق‌بازرگانی ایران در گفت‌وگو با رویداد24، با بیان اینکه پروژه‌هایی که به منظور صرفه‌جویی انرژی راه‌اندازی می‌شود توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر ما بتوانیم قیمت اقتصاد انرژی را به نحوی که به مردم صدمه نرساند، درست کنیم موفق به پایه‌ریزی اساسی شده‌ایم و بخش خصوصی و یا شرکت‌های خدمات‌انرژی نیز می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند که این امر طبیعتا اشتغال زیادی ایجاد خواهد کرد.

سیفی ادامه داد: مصوبه شورای‌اقتصاد در ماده قانون 12 به رفع موانع تولید برای موتورخانه‌ها که ظرفیت 2میلیارددلار سرمایه و کار را دارد و چندسال است خاک می‌خورد، اشاره دارد. دلیل اصلی آن بی اعتمادی بخش خصوصی و بدعهدی دولت به این بخش است.

فقط 70 تومان برای قیمت گاز از مردم هزینه دریافت می‌کنیم

نصرت الله سیفی افزود: علی‌رغم اینکه تلاش‌هایی برای اصلاح قیمت‌ها انجام شده و برای مشتریانی که در مصرف گاز صرفه‌جویی کرده‌اند، 450تومان به ازای هر متر مکعب ارائه کردیم، اما در حال‌حاضر برای گاز 70تومان از مردم دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل سابق بهینه‌سازی مصرف سوخت در مورد راهکارهای مصرف سوخت اظهارکرد: اصلاح قیمت‌ها توسط دولت به عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار در بهره‌وری انرژی نقش دارد. همچنین اجرای طرح کارت انرژی که چندسال قبل در مورد آن بحث شد و حتی قرار شد تا یک طرح پایلوت در قشم برای آن اجرا گردد، اما متاسفانه دولت با آن مخالفت کرد و نهایتا این طرح اجرایی نشد.

سیفی، ادامه داد: کارت‌انرژی به این مفهوم است که هرفرد سهمیه‌ای برای مصرف انرژی دارد و با در اختیار دادن این سهیه، به افراد مدیریت مصرف‌انرژی داده می‌شود. بدین‌ترتیب تا سقف تعیین شده با قیمت سوبسیددار و بیشتر از آن با قیمت آزاد محاسبه می‌شود، که دقیقا مانند نحوه استفاده از کارت‌سوخت است. البته زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن چنین طرحی موجود است اما مشخص نیست دولت چه زمانی این طرح را اجرایی می‌کند.

بخش‌های خصوصی به دلیل بی‌اعتمادی به دولت به بخش صنعتی وارد نمی‌شوند

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صادرات گاز تصریح کرد: درحال حاضر طرح‌هایی که تصویب شده، در زمینه حمل‌ونقل و نوسازی ناوگان از جمله نوسازی تاکسی‌های‌فرسوده و راه‌آهن بوده است. البته طرح‌هایی برای اصلاح موتورخانه‌ها در دست داریم که در هیچ کدام پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دیده نشده است؛ چرا که بخش خصوصی حاضر نیست در بخش‌های مختلف صنعتی، به دلیل بی‌اعتمادی به دولت وارد شوند. به عبارت دیگر دولت نزد بخش خصوصی بی‌اعتبار شده است. تنها در زمانی می‌توان پای بخش خصوصی را به چنین طرح‌هایی باز کرد که دولت حاضر به ارائه تضمین قابل‌قبول برای نقدکردن سرمایه‌ها بدهد، در غیر اینصورت هیچ سرمایه‌گذاری قادر نخواهد بود با بدنه دولتی در بیفتد و طبیعتا پذیرفتن چنین ریسکی برای آنها نیز دور از ذهن به نظر می‌رسد.

ساختار مالی حل شود، بخشی از مشکلات خود به خود رفع می‌شود

مشاورارشد انرژی اتاق بازرگانی ایران 3 عامل تاثیرگذار در مصرف انرژی را توضیح داد و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها عبارتند از: ساختارمالی، عامل‌فنی و ظرفیت‌سازی. تنها مشکل ما ساختارمالی است و چنانچه عامل اول رفع شود بسیاری از مشکلات حوزه‌انرژی نیز رفع خواهد شد. اما در موارد دیگر مشکلی نداریم، به طوریکه از لحاظ دانش‌فنی و داشتن نیروهای‌متخصص و هم از نظر ظرفیت‌های قانونی و فرهنگ‌سازی، اقدامات لازم و مناسب انجام شده است.

سیفی در پایان با اشاره به ماده 19 مقررات ملی ساختمان، گفت: در این ماده، تکنولوژی‌های هوشمندسازی، موتورخانه، عایق، رسوب‌گیری اشاره شده است و تنها سدی که مقابل اجرای این ماده وجود دارد، نظر دولت است که امید می‌رود هرچه زودتر حل وفصل شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان