تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛
یکی از واردکنندگان خودرو که نامش در لیست قرمز وزارت صنعت دیده می‌شود، می‌گوید: تخلف صورت گرفته در اداره مقررات سازمان توسعه تجارت انجام شده است. به گفته او برای واردات خودرو چندین مرحله باید طی بشود؛ تیک قرارداد با نمایندگی زده شود. ثبت سفارش مرحله اول انجام شود. اداره استاندارد خودروها را بازدید کند، گمرک برگ خروج را تیک بزند و درنهایت خودرو ترخیص شود. برای طی غیرقانونی چنین فرآیندی حداقل 25 تا 30 نفر باید کمک کنند لذا این کار برای واردکنندگان عمده صرفه اقتصادی دارد نه واردکنندگان زیر 100 خودرو.
محمد
رویداد۲۴ کافی بود محمد شریعتمداری در برنامه زنده تلویزیونی حاضر بشود و جزییات جدیدی از شیوه تخلف واردات خودرو بگوید تا زوایای جدیدی از ماجرا روشن شود. ماجرا از این قرار بوده که در تاریخ 12 دیماه سال 95 ثبت سفارش خودرو برای افراد متوقف می‌شود و تنها شرکت‌‎ها مجاز به واردات خودرو می‌شود. چند شرکت انحصار واردات خودرو را از این تاریخ در اختیار می‌گیرند و از این راه سود زیادی به جیب می‌زنند.

از تاریخ 24 تیرماه با دستور نعمت‌زاده که در نامه‌ای دستنویس ابلاغ می‌شود، ثبت سفارش برای شرکت‌ها هم متوقف می‌شود. با اینهمه واردات خودرو همچنان ادامه می‌یابد. روش اینگونه بوده که در برخی موارد تاریخ ثبت سفارش‌ها دستکاری شده و در برخی موارد نیز شرکت‌ها با اعمال نفوذ به صورت غیرقانونی علاوه بر ثبت سفارش، کد سفارش‌ها را نیز تغییر داده‌اند.

عدم واردات خودرو به معنای عدم تخلف نیست

اگر چه لیست واردکنندگان خودرو (که برای نخستین بار در رویداد۲۴ منتشر شد) مربوط به سال 95 و پیش از بسته شدن سایت سفارش ثبت خودروست اما گفته‌های وزیر صنعت حاکی از آن است که تاریخ‌های این لیست دستکاری شده و ثبت سفارش در تاریخ دیگری انجام شده است تا بدین ترتیب از 6 هزار 481 خودرو که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده‌اند، بیش از 1600 دستگاه وارد کشور شده و باقیمانده پشت درب گمرک باقی بماند. وزیر صنعت می‌گوید اینکه بخشی از خودروها وارد کشور نشده‌اند به معنای عدم تخلف نیست چراکه ثبت سفارش به عنوان نخستین مرحله واردات، غیرقانونی انجام شده است.

رسیدگی به اعتراض در سازمان توسعه تجارت!

در چند روز گذشته بخشی از مدیران داخلی سازمان توسعه تجارت و برخی واردکنندگان همچون محمد آذرمهر بازداشت شدند و نهادهای نظارتی همچنان در حال دستگیری متخلفان هستند. محمد شریعتمداری نسبت به تخلف لیست منتشر اطمینان کامل دارد اما برخی واردکنندگان می‌گویند به روند ثبت سفارش اعتراض کرده‌اند و سازمان توسعه تجارت در حال رسیدگی ماجراست! جالب اینجاست که چند کارمند و مدیر این سازمان به عنوان متخلف معرفی و بازداشت شده‌اند.

سعید الله قلی زاده: سیستم مشکل داشت

سعید الله قلی‌زاده که در دو نوبت خودوری لکسوس وارد کرده، به رویداد۲۴ می‌گوید: کسانی که ثبت سفارش صوری انجام داده‌اند، کم نبوده‌اند اما ما تخلفی نداشته‌ایم و ماشین وارد نکرده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که پس چرا نام شما در لیست متخلفان قرار دارد، اینگونه می‌گوید: این  مشکل در سیستم ثبت سفارش وجود داشته و سیستم در تعیین تاریخ انقضای ثبت سفارش دقت نکرده است. برای اثبات این حرف می‌توان شماره مجوز واردات ما را از گمرک استعلام بگیرید تا مشخص شود اصلا ماشینی وارد نشده است.

الله‌قلی‌زاده می‌گوید تاریخ پرداخت کارمزدهای مشخص است و رسید بانکی آن معلوم است. اگر این تاریخ مربوط به زمان دیگر باشد، از طریق تاریخ رسید بانکی مشخص می‌شود بنابراین کسانی تخلف کرده‌اند که تاریخ پرداخت کارمزدهایشان با تاریخ ثبت تفاوت زمانی زیادی دارد.

نوروزی: گفتند سیستم بسته می‌شود، هرچه توانستیم خودرو ثبت سفارش دادیم

نام مجید نوروزی نیز در میان لیست منتشر شده وزارت صنعت به عنوان متهم واردات غیر قانونی خودرو دیده می‌شود. او واردکننده خودروی تویوتا از طریق شرکت ایرتویا است که طبق لیست وزارت صنعت، چند روز پیش از توقف واردات، روزهای شلوعی برای انجام ثبت سفارش داشته و هرچه توانسته خودرو ثبت سفارش کرده است. نوروزی در پاسخ به سوال رویداد۲۴ مبنی بر اینکه چگونه در آن تاریخ‌ها اینهمه ثبت سفارش خودرو توسط وی انجام شده، می‌گوید: چند روز قبلش خبر رسید که سامانه ثبت سفارش بسته می‌شود و ما هر چه توانستیم ثبت کردیم.

سازمان بازرسی ما را تبرئه کرده است

نوروزی که اهل شیراز است، می‌گوید سال گذشته چندین بار به سازمان بازرسی واقع در خیابان ویلا احضار شده و آنجا ماجرا را شرح داده و سازمان بازرسی هم اعلام کرده مشکلی وجود ندارد!

آنگونه که این واردکننده خودرو توضیح می‌دهد تخلف صورت گرفته در اداره مقررات سازمان توسعه تجارت انجام شده است. به گفته او برای واردات خودرو چندین مرحله باید طی بشود؛ تیک قرارداد با نمایندگی زده شود. ثبت سفارش مرحله اول انجام شود. اداره استاندارد خودروها را بازدید کند، گمرک برگ خروج را تیک بزند و در نهایت خودرو ترخیص شود. برای طی غیرقانونی چنین فرآیندی حداقل 25 تا 30 نفر باید کمک کنند لذا این کار برای واردکنندگان عمده صرفه اقتصادی داشته، نه واردکنندگان زیر 100 خودرو.

ثبت در بوشهر و بندرعباس، رسیدگی در گمرک تهران

از الله‌قلی‌زاده درباره چگونگی خروج خودرو از گمرک می‌پرسیم. او می‌گوید امکان داشت برخی در گمرک تهران آشنا داشته باشند بنابراین از گمرگ بوشهر یا بندرعباس، برای خودروها ترانزیت داخلی می‌گرفتند و از این طریق خودروها را به تهران منتقل کرده‌اند و آنجا کارهای خود را انجام می‌دادند.

نوروزی نیز می‌گوید: خودرو کالای کوچکی نیست که بشود آن را مخفی کرد. نهایتا بتوان روی هر تریلی شش یا هشت خودرو سوار کرد و از گمرگ خارج کرد بنابراین تخلف واردات در این موضوع بسیار سخت است و هماهنگی زیادی برای چنین تخلفی باید انجام شود. اما در مورد ما اینگونه نبود چون تاریخ ثبت سفارش ما کاملا معلوم است.

واردکنندگان خودرو اعتقادی به تخلف ندارند و مسیر انجام آن را بسیار سخت می‌دانند، شاید باید به این نکته اندیشید که وقتی مدیری دستور واردات غیرقانونی صادر کند، انجام یک فرایند غیرقانونی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. تا کنون چند مدیر بازداشت شده‌اند و چند نفر هم فراری هستد. گویا واردات با حضور چنین پشتوانه‌هایی چندان هم سخت نبوده است!
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: