تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

نخستین «رمز ارز ملی» 3 ماه دیگر وارد حوزه بانکی می شود

شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد که نخستین «رمز ارز ملی پایه ‌ریال» بر بستر زنجیره بلوک توسعه یافته و پس از طی دوران آزمون و کسب بازخورد، در سه ماه آینده به صورت یک اکوسیستم باز وارد حوزه پولی و بانکی می شود.
نخستین «رمز ارز ملی» 3 ماه دیگر وارد حوزه بانکی می شود


رویداد۲۴ چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه مدل آزمایشی «ارز دیجیتال ملی» خبر داده بود و رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز اعلام کرد که در بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ رونمایی خواهد شد.
بیست و چهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران (الکامپ) از ششم تا نهم مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می شود.
مزیت این ارز این است که تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است.
به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی کند.
در این روش از آنجا که حساب ها شفاف و تراکنش ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امکان تقلب وجود ندارد اما معامله گران، ناشناس باقی می مانند و همین امر سبب شده است بسیاری از دولت ها درصدد ممنوعیت آن برآیند.

** اهداف رمز ارز ملی
به گزارش عصر چهارشنبه روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، همگام با سیاست‌های کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت از سالیان گذشته مطالعات گسترده‌ای در این حوزه آغاز کرده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و راه اندازی آزمایشگاه‌های فنی، علاوه بر رصد مداوم فناوری، گونه‌های مختلف رمز ارز را تولید و کاربری‌های آن را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
هدف از توسعه‌ زیرساخت «رمز ارز ملی پایه ‌ریال»، امکان سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور است.
این زیرساخت قابلیت آن را دارد که رمز ارز ملی را به پشتوانه پول ملی کشور صادر کرده و در فاز نخست در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به عنوان «توکن» و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین بانکی و توسعه خدمات خود بهره گیرند.
به این ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قراردادهای هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی برکیف پول و پرداخت های خرد، اقدام کنند.
براساس این گزارش، نسخه عملیاتی این زیرساخت پس از طی دوران آزمون و کسب بازخورد در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری و فعالان نظام پولی و بانکی قرار می گیرد. در این مدت، بهره‌گیری از پیشنهادها و تجربه های همه فعالان و علاقه‌مندان این حوزه در غنابخشی و ارتقای سطح کیفی آن به هنگام عملیاتی شدن بسیار راهگشا و مغتنم خواهد بود.
شرکت خدمات انفورماتیک از همه فعالان دعوت کرده تا با بررسی و آزمون این زیرساخت در بهبود عملکرد و توسعه آن مشارکت کنند.
به گزارش ایرنا، شرکت خدمات انفورماتیک در سال 1372 در راستای سیاست های بانک مرکزی برای ایجاد و راه اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور بعنوان بازوی اجرایی این بانک تاسیس شد.
این شرکت در سال های گذشته با توجه به سیاست های چابک سازی ماموریت های اجرایی و تخصصی خود و بنابر نیازهای جامعه بانکی کشور اقدام به تاسیس شرکت های تخصصی در حوزه های مختلف کرده است.

** ورود چند نهاد در عرصه ارز دیجتیال ملی
اواخر پارسال بود که استقبال کاربران ایرانی از خرید و فروش انواع ارز دیجیتال بویژه «بیت کوین» بالا گرفت و واکنش مقام های مختلف را در پی داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دوم اسفندماه پارسال در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: جهان در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» است و رویکرد انفعالی درباره فناوری و انتظار دستگاه ها از یکدیگر به طور طبیعی باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت می شود.
«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: با استفاده از ظرفیت های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی و نیز توان بالای جوانان کشور، در جلسه‌ای با هیات مدیره پست بانک ایران مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان، نخستین ارز دیجیتال طراحی شده در کشور را به صورت آزمایشگاهی پیاده و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند.
پنج روز پس از اعلام موضوع از سوی وزیر ارتباطات، فراخوان همکاری نخبگان برای طراحی و اجرای ارز دیجیتال ملی منتشر شد. در این فراخوان از فعالان و نخبگان حوزه ارزهای دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی برای طراحی و راه اندازی زیست بوم ارزهای دیجیتالی در کشور دعوت شد.

** ورود بانک مرکزی به موضوع ارز دیجیتال
با این همه، بانک مرکزی دوم اردیبهشت ماه امسال در بخشنامه ای تاکید کرد بکارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.
این بخشنامه، واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت؛ آذری جهرمی گفت: مصوبه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اصلی پول و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین که به بانک ها و صرافی ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به معنای ممنوعیت یا محدودیت بکارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست.
«نگرانی بانک مرکزی ناشی از خروج ارز و آسیب دیدن مردم و موضوع های این چنینی است که برهمین اساس تصمیم گرفتند خرید و فروش بیت کوین را ممنوع کنند اما بیت کوین همه ارز دیجیتال نیست و آینده چهارچوب و پیکره اینترنت جهان مبتنی بر بلاک چین خواهد بود».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هشتم اردیبهشت ماه نیز برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی معنا دانست از آماده سازی مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی خبر داد.
همچنین گفته شد که پنج بانک بزرگ کشور برای اجرای این ارز به توافق رسیده و پژوهشکده پولی و بانکی مطالعه درباره ارز دیجیتال ملی را به پایان رسانده است.
«محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بیست و هفتم تیرماه امسال «کوتاهی و قصور بانک مرکزی در ارایه گزارش درباره ارز دیجیتال» را دلیل تشکیل کارگروهی متشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت فناوری ریاست جمهوری، سازمان بورس، پژوهشکده‌های تخصصی و بخش خصوصی اعلام کرد که با هماهنگی مرکز پژوهش‌ها موضوع ارز دیجیتال را بررسی می کند.
وی ادامه داد: ارز دیجیتال در ایران باید ضابطه مند شود؛ لذا مقرر شد در بخش مقررات، ضوابط و قوانینی که حتی به تصویب مجلس نیاز دارد پیشنهادهای دستگاه‌ها، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و تشکل‌های بخش خصوصی ارائه شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رمز ارز ، بانک ، پول
نظرات شما
پیشخوان