تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
احمد مازنی:

آزادی بیان و آزادی پس از بیان تجمع کننده‌ها تامین شود/ با ادامه روند فعلی تخریب اماکن عادی می‌شود

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرح دو فوریتی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها را در شرایط فعلی و با اعتراضات موجود به وضعیت اقتصادی بسیار مهم خواند و گفت: در شرایطی که قانون اساسی تجمعات را به رسمیت شناخته است عمل به قانون امری ضروری است.

یسشبئ

رویداد۲۴حجت‌الاسلام احمد مازنی  درباره لزوم حضور مسئولان در بین تجمع‌کنندگان به وضعیت اقتصادی، گفت: فکر نمی‌کنم حضور مسئولان بتواند پاسخگوی اعتراضات مردم باشد چون در وهله اول باید مشخص شود که چه کسی و یا گروهی فراخوان برگزاری تجمع را داده و چه کسانی به آن فراخوان پاسخ دادند.

وی افزود: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، مردم با رعایت دو شرط مجاز به راهپیمایی هستند اول اینکه مسلح نبوده و دوم اینکه تجمع مخل مبانی اسلام نباشد، این اصل قانون وجود دارد اما مسئولان آن را به رسمیت نمی‌شناسند و شاهد عمل به قانون نیستیم. قطعا در این وضعیت برگزاری تجمع دردی از مردم را دوا نکرده و حضور مسئولان در این تجمعات هم مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به گذشت بیش از چهار ماه از ارائه طرح دو فوریتی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها به هیات رییسه مجلس، گفت: با توجه به شرایط اخیر لازم است هیات رییسه هر چه سریعتر این طرح را در جهت اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار دهد، طرحی که نتیجه آن مسئولیت‌پذیری تجمع‌کنندگان، دولت، نیروی امنیتی و پلیس خواهد بود. اینکه آزادی بیان و آزادی پس از بیان تامین شود نه اینکه شاهد تجمع‌هایی باشیم که مشخص نیست از کجا فراخوان داده شده و چه کسانی به آن پاسخ می‌دهند.

مازنی به جزئیات این طرح اشاره و اظهار کرد: ما بعد از حوادث دی ماه این طرح را در چهار فصل تهیه کردیم، فصولی که شامل کلیات، وظایف مردم و مسئولان در تجمعات و تخلفات احتمالی است.

نماینده مردم تهران با ارائه مثالی، گفت: اگر کارگران یک کارخانه و یا جامعه هدفی همچون بنیاد شهید و افراد تحت پوشش یک وزارتخانه و سازمان حتی بدون مجوز اقدام به برگزاری تجمعی کنند طبیعتا مسئول آن دستگاه باید پاسخگو باشد و نمایندگان آن سازمان باید نسبت به حل مشکلات اقدام کنند. نمونه آن را درباره کامیون‌داران دیدیم که وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات وارد شد. در این بین برخی تجمعات همچون تجمعات اخیر مشخص نیست که منشاء آن کجاست و چه کسانی در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: در این تجمعات شاهد سر دادن شعارهای ساختارشکنانه و آشوب‌گرایانه هستیم، همچنین به فضاهای مذهبی و مقدس تعرض می‌شود. طبیعتا کسی که به گرانی معترض است دیگر به مسجد و حوزه علمیه حمله نمی‌کند و یا جایی را آتش نمی‌زند، این کارها همه هنجارشکنی است.

مازنی در عین حال با تحسین اقدام اخیر فرمانده سپاه خراسان برای حضور در بین تجمع‌کنندگان مشهد، گفت: ایشان وارد جمعی عصبانی شد و سعی کرد به آنها توضیح دهد، کار شجاعانه‌ای انجام داد که قابل تحسین است اما ما باید به دنبال پیاده‌سازی اصل ۲۷ قانون اساسی باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی درباره اینکه چرا تاکنون این طرح در مجلس بررسی نشده است، گفت: دلیل آن بیشتر به مصلحت‌اندیشی‌ها بر می‌گردد که در طول چهل سال گذشته داشته‌ایم. اگر این طرح تبدیل به قانون شود شاهد تجمعات قانونی،‌ منضبط، دارای هدف مشخص و حتی پلاکاردها و شعارهای معینی هستیم که اگر غیر از آن روال اتفاق افتد باید تجمع‌کنندگان پاسخگو باشند. ممکن است ادامه وضعیت فعلی ما را به جایی برساند که حتی تخریب کردن مکان‌های مختلف توسط عده‌ای برایمان عادی شود.

مازنی تاکید کرد: اکنون به دلیل ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌ها وارد شرایطی شدیم که نه می‌دانیم تجمع از کجا نشات می‌گیرد و نه مردمی که می‌خواهند به تجمع‌کنندگان بپیوندند نمی‌دانند که می‌خواهند چکار کنند. اگر همه چیز قانونی بود این اتفاقات رخ نمی‌داد کما اینکه اکنون هم دیر نشده است.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان