تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
میرزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شرایط حذف کنکور برای 85 درصد دانش‌آموزان چگونه است؟/ ورود به دانشگاه بدون کنکور

میرزاده می‌گوید: برگزاری کنکور به این شکل اشتباه است علی‌الخصوص که می‌تواند در چند ساعت سرنوشت افراد را مشخص کند.
11111111
رویداد۲۴ محمد آیتی: سالهاست که بسیاری از نخبگان به برگزاری کنکور اعتراض دارند و بنای این روال را از اساس نادرست می‌دانند اما تاکنون این روند ادامه داشته و علیرغم صحبت‌های همیشگی در خصوص حذف کنکور این اتفاق به واقعیت تبدیل نشده است. این روزها بحث بر سر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور داغ است و در همین رابطه کمپینی در اعتراض به این موضوع شکل گرفته که هر روز با استقبال بیشتری در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود. هرچند مدیران ارشد زیادی به این دغدغه دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها پاسخ دادند اما به نظر می‌رسد که نتیجه این توضیحات نتوانسته توده‌های دانش‌آموز پشت کنکوری را قانع کند.

برگزاری کنکور به خاطر انتخاب دانشجویان دانشگاه‌های روزانه است

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص تاثیر قطعی معدل در کنکور سال 98، گفت: قانون مربوط به اثر سوابق تحصیلی که کلمه معدل هم در آن ذکر نشده 10 سال پیش مطرح شد و 5 سال پیش هم به تصویب رسیده است. تا سال 97 نیز به دولت وقت داده شد تا حداقل 85 درصد اثر این قانون را لحاظ کند. یعنی پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد. این قانون بدان معناست که اگر ظرفیت دانشگاهی 100 نفر باشد 85 نفر آن باید بر اساس سوابق تحصیلی انتخاب شوند. حال دولتی‌ها روی به گسترش دانشگاه‌های پیام نور، شبانه، علمی و کاربردی و... آوردند و ظرفیت را بالا بردند و نهایتاً این قانون تاثیر 85 درصدی سوابق تحصیلی را به گفته خود، اجرا کردند تا افراد با داشتن مدرک دیپلم و ارائه کارنامه، دانشگاهشان مشخص شود.

او در ادامه افزود: حال می‌ماند 15 درصد دیگر که براساس سوابق تحصیلی برگزیده نمی‌شوند. اکنون کنکور برگزار می‌شود که آن 15 درصد معین شوند. وقتی دیدند تعداد مراجعه‌کنندگان برای تاثیر سوابق تحصیلی زیاد است یا تعداد افراد با معدل برابر بالاست عملاً چاره‌ای جز برگزاری کنکور برای انتخاب آن 15 درصد ندیدند. شفاف بگویم کاری کردند که دانشگاه‌های روزانه یا رشته‌های پرطرفدار شامل کنکور شوند.

برگزاری کنکور به این شکل اشتباه است

میرزاده خاطرنشان کرد: تاکنون سوابق تحصیلی را برای برخی دروس کنکوری هم اعمال می‌کردند با این توضیح که فقط تاثیر مثبت اعمال می‌شد. حال چون قانون می‌گوید باید تاثیر سوابق تحصیلی را روز به روز بیشتر کرد و حداقل آن 85 درصد است شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفته چرا سوابق تحصیلی در کنکور فقط تاثیر مثبت داشته باشد، برای اینکه سوابق تحصیلی ارزش داشته باشد و محصلان در مدارس خوب درس بخوانند و یک شبه با چند تست بیشتر سرنوشت افراد مشخص نشود بیاییم سوابق تحصیلی را قطعی کنیم. یعنی سوابق تحصیلی افراد می‌تواند تاثیر منفی هم در نتایج آن‌ها داشته باشد. یعنی در صورت بالا بودن نمرات دانش‌آموز با تاثیر دادن آن در کنکور باعث می‌شود که رتبه داوطلب بهبود پیدا کند. از این‌رو برای جدی گرفته شدن دروس پیش از دانشگاه و به منظور بیشتر پرداختن مدارس و معلمین به درس‌ها به صورت کیفی، پس از این، تاثیر معدل قطعی خواهد بود.

نماینده گرمی اذعان داشت: اینکه برگزاری کنکور به این شکل اشتباه است (علی‌الخصوص که می‌تواند در چند ساعت سرنوشت افراد را مشخص کند) و این موضوع مورد تایید همه است و موضوع جدیدی نیست، اما این مسیر آخرین راه شایسته‌ها است نه اولین راه.

میرزاده در پاسخ به اینکه اکنون چه جوابی به مخالفت دانش‌آموزانی دارید که با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مخالفند، گفت: پاسخ این سوال را باید از مسئولان سازمان سنجش بپرسید. موضوع عجیب برای من این است که قانونی که هنوز اجرا نشده چرا با این هجمه از مخالفت روبرو شده است! اینکه کمپینی راه‌اندازی شود و یک پیامک خاص به یکباره برای 290 نماینده بیاید خود نشان از سازماندهی شدن این اعتراضات دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
علائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
4
با سلام
درخواست لغو تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1398
اینجانب یکی از داوطلبان آزمون سراسری 1397 که در این کنکور شرکت نموده تاثیر سوابق تحصیلی از سال 95 بصورت مثبت
ارزیابی میگردید .درست در حالیکه داوطلبان سال های قبل از شانس شرکت عادلانه مجدد در کنکور سال بعدشان بهره مند بودند،
در تاریخ 19 تیر 1397 شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم به قطعی نمودن سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98 نمود .
آیا این عدالت آموزشی و سنجشی می باشد که بدون اطلاع در سالی که بنده و دانش آموزان با اطلاع مثبت بودن سوابق به امتحانات
نهایی که سرشار از تقلب و لودگی سوالات بوده رفته و سنجیده شدیم و درسال بعد این تاثیر به شکل قطعی اعمال شود .
دلایلی بر قطعی نمودن و جبران های زیان بار و خسارات اجتماعی و بی عدالتی آن را برمیشمرم :
1-آیا این تاثیرات به داوطلبان قبل 84 و رشته های دیگر که در آزمونی بغیر رشته خود شرکت میکنند و جابجایی بالایی ترازی
دارند موثر واقع میشود؟
2-عدم ناآگاهی واطلاع رسانی ناصواب به داوطلبان امسال که نظام قدیم قلمداد میشوند از قطعی شدن سوابق در کنکور سال بعد
عدالت است یا از ریشه بریدن استعداد ها و تمایلات شخصی شورای سنجش و پذیرش علی الخصوص معاون آموزش و پرورش .
3-این تصمیم در واقع هر شخصی اگر در جلسه آزمون حتی تمام دروس خود را بالای 90 درصد هم بزند تراز معدلش اجازه قبولی
در رشته دلخواهش را نمیدهد و در واقع چند هزار معدل 19 در کشور است که طوری تراز شوند و عادلانه در رقابتی سالم باشند .
4-مگر امتحانات سراسری در سالهای مختلف یک درجه سختی و حجمی برای داوطلبان داشته نگاهی خرد به کتب نظام جدیدها
گویای این مطلب است.چطور داوطبان نظام قدیم دو پایه سنجشی برای تراز و سوابق داشته و جدید ها فقط سال دوازدهم.
5- آیا قانون ترمیم معدل قدرت تحمل صدها هزار داوطلب که خواستار ارتقا معدل هستند دارد؟چرا باید استرس مجدد امتحانات نهایی
را به بهای پر کردن کسری بودجه آموزش و پرورش از جیب بدهیم! در نهایت آیا از محاسبات ریاضیاتی تراز معدل های یکسان
اطلاع کافی دارید؟ *لطفا تجربه کنکور 93 و94 را با تاثیر قطعی نکنیم .

با تشکر
داوطلب کنکور سراسری 1398
مومنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
1
5
جناب میرزاده قانون حذف کنکور سال 92 حذف شده !مجموعه این اعتراضات دانش آموزی بوده ! بنظر شما باید بعد از اجرای قانون
اعتراض کرد و یا پیشگیری بهتر از درمان نیست؟! شما نماینده مردم هستین حرف ملت را خوب بشنوین و نه حرف های دیگر .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
3
3
کنکور برای مشخص شدن افراد نخبه و روزانه ها خوب است.
اما شرایطی را فراهم کنید که بتوانیم بدون کنکور وارد پردیس های (دانشگاه های دولتی) بشویم ، شهریه ترم اول را پرداخت کنیم و از اساتید روزانه و سطح علمی روزانه بهره ببریم. اما شرط ادامه تحصیل در ترم دوم و بالاتر را برای دانشجویانی که اینگونه وارد شده اند بر اساس امتحان ترم اول و شرط معدل قبولی قرار بدهند. مثلاً بگویند دانشجویانی که معدل آنها 15 یا 16 به بالا شده است می توانند ادامه دهند و باقی از (پردیس دانشگاه) حذف می شوند و از دوباره حذف شده ها سال بعد به همین روش وارد شوند و باز امتحان ترم اول و شرط معدل و سابقه علمی مثلاً مقاله.
من شخصا مخالف حذف کنکور بچه های روزانه و شبانه هستم. اما شرایط پردیس های دانشگاه های دولتی(کارشناسی ، ارشد ، دکتری) را فقط برای ما تسهیل کنید. پولش را هم می دهیم و اینگونه باعث می شود دانشجو از علم اساتید محترم دانشگاه های دولتی بهره ببرد و سطح علمی دانشجو بالاتر برود. حداقلش آن است که دانشجو بی سواد بیرون نمی آید.
پریسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
1
8
سلام من درددلم زیاده من پشت کنکوری بدبختی هستم ک به اصرارخانوادم ب امیدقبول شدن دردانشگاه سراسری برای من هزینه هاکرده درازمون ازمایشی ثبتنام کرده سیدی های اموزشی خریده و...درحالی ک من باتوجه ب معدل سوابق تحصیلی ام که کمه وباتوجه به تاثیرقطعی سوابق تحصیلی هیچ تمایلی به شرکت درازمون1398نداشتم وهمینطورهیچ امیدی ولی بخاطرپدرومادرم راضی شدم پشت کنکوربمانم وازهرجاکه شده بخوانم باتکیه برخانواده وبخاطرهدرندادن زحمت وهزینه های پدرم.ولی 3ماه ازشروع من برای درس خواندن گذشته ودرست الان قانونی درامده ک 85درصدراباسوابق تحصیلی برمیدارن وتنها15درصدراباازمون وسوابق تحصیلی من یعنی امیدکه نداشتم هیچ باشنیدن این15درصددیگرباچه امیدی برای رشته های روزانه تلاش کنم شماباسرنوشت ماداریدبازی میکنیدای کاش این خبراول مهرمیدادیدتامابیهوده هزینه نکنیم وقتمونوتلف نکنیم من این 3ماه10کیلوکم کردم که چی بشه مریض کنم خودمواخرسرم من باکسی ک الان توکوچه میگرده تویه رشته بخونیم ای کاش زودترمیگفتیدتاماهمون اول باتکمیل ظرفیت ثبتنام میکردیم حالاکه نصف سال رفته چرا؟هزینه های ک پدرم خرج کرده هدرمیرودمن دیگ چرابرم ازمون حس میکنم تکلیفم دیگ روشن شده اخرش به دانشگاه بدون کنکورمیروم دیگ بعدشنیدن15درصدشوروشوقم رابرای هدف ودرس روازدست دادم چیزی ک بنفع دوازدهمی هاشداینکه اهمیت سوابق تحصیلی رومیدونن ونمره هاشونوبالامیبرن دیگ جای ماکه سوابق تحصیلیمون کمه کجای اوناس من واقعاخسته شدم حالاباتاثیرقطعی سوابق تحصیلی یکاریش میکردیم چون80درصدکنکوردست خودمون بودولی اینکه فقط15درصدپذیرش میکنن من نمیتونم هضم کنم بخونم یه دردیه نخونم یه درددیگس تودوراهی بودم بدترشدم واقعاممنون ک باروح وروان پشت کنکوری هابازی میکنین
سبحان خورشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
14
خدا لعنت کنه سازمان سنجش بابا بلد نیستید اداره کنید برید چن نفر با سواد بیاد بتونه اداره کنه سیستم رو من بدبخت کنکور ۹۷ نتونستم بخونم که کنکور ۹۸ دارم کامل درسامو میخونم اخه ۱۵ درصد برا کنکور با چه امیدی کنکور بخونیم گناه ما که معدلمون کمه چیه چرا الان مگید تاثیر سوابق تحصیلی خدا لعنتتون کنه الان نه من نصف بچها امیدشونو از دست دادن بابا این چه مسخره بازیه خیلی امکانات اموزشی خوبه این همه تبصره واسه اموزش گذاشتیو هیچکدومشو عملی نمی کنید لطفا خواهش میکنم این حرف من نیس حرف ۷۰۰ هزار کنکوری اقا بلد نیستید سیستم رو اداره کنید برید بزارید کار بلد ها بیان بسه بابا
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
6
آرزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
8
بابا دیگه شورشو در اوردین سال ۹۷نتونستیم تو کنکور موفق بشیم همه امیدمون سال۹۸بود حالا هم ک نصف راه دارید میگید فقط ۱۵درصد پذیرش میشه بلد نیستید کنار بکشید با سرنوشت ما بازی نکنید یا حق
مرضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
1
4
چراکنکورروحذف کردین آخه دیگه باچه امیدی درس بخونیم نصف سال رفته تازه به فکرحذف کنکورافتادین توروخداکنکورروبرندارین بذارین باخیال راحت درسمونوبخونیم دیگه
Mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
1
5
این چه قانونی هست که گذاشتید
چرا ما نظام قدیما اینقدر بد بخت و بدشانسیم
لحظه ای قانون عوض میشه
من نشستم امسال درس بخونم ،شما با این کاراتوون دارید هرچی امید داریمو به باد میدید
ترخدا قبل از وضع قوانین یکم فکر کنید
اگه به فکر ما هستید،این قانون رو لغو کنید خواهشاً
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
1
سلام...بنطرمن همین قانونم معلوم نیست اصلا تاکی باشه...اصلا نمیخواد خودتونو نا امید کنید اونایی که معدل پایین دارید یا اونایی که معدل بالا دارن نباید امیدواهی داشته باشن..کنکور واسه رشته های پزشکی و پیراپزشکی تو ایران برداشته نمیشه ...اینم که هی میگن کنکورو برداشتن و اینا واسه رشته هاییه که قبلا هم تو دانشگاه های آزاد بدون آزمون دانشجو می پذیرفتن ....همه چی روآبه...کیه که ببینه اینارو...یادم نمیره دانش آموزی از مدرسه ی خودمونو که بیچاره 6 ماه توکـُما بود واسه استرس کنکور بعدش که دراومد یه مدت بعدش کلا خودکشی کرد ..حیف نیست واقعا...چقد آدم باید از بین بره تا مسؤلین بیدار بشن و بفهمن که اونا مقامی اگه دارن واسه اینه که به فکر همه ی دانش آموزها باشن نه فقط بچه ی خودشون ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
8
1
اتفاقا خیلی هم خوب شد که برداشتن واقغا که استرس واظطراب بدی داشت خیر ببنید
F
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
9
0
اتفاقا خيلي كاره خوبيم هست
تقصير ماهايي كه معدلمون بالاست ولي پر اثر استرس و .. نمي تونيم كنكورمون خوب بديم چيه؟؟
اينكه درست نيس كه بيان سرنوشت ادم رو توي٤ساعت معلوم كنن
بهترين كار همين سنجيندن از روي معدله
پاسخ ها
پریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
ببخشیدااگه نمیتونین کنکورتونوخوب بدین واسه اینه ک یچیزایی روفقط حفظ کردین ومعدلتونوبردین بالا استرس وهم که همه دارن اونموقع اینهمه رتبه برتراو..که معدلاشون بالاس نباس براکنکورمیخوندن وکنکورمیدادن ک استرس داریم ازقضاهرکی خوب بخونه وخودشوکاملااماده کنه دیگه استرسی نخواهدداشت.خداروشکررشته هایی مثله دکتری وپیراپزشکی وکلارشته های تاپ فقط باازمونن وگرنه بااین وضع معلوم نبودچی میشدشماکه معدلتون بالاس اصلاکنکورندین باخیال راحت برین تورشته های کشاورزوعلوم دامی ایناثبتنام کنین مطمن باشین حتماقبول میشین مهر98هم روصندلی اول دانشگامیشینین اینوقول میدم.
پشت کنکوری سر در گم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
1
من که با هیچ کدوم از این قانون ها چه کنکور چه بر اساس سوابق تحصیلی موافق نیستم چون که عدالتی وجود نداره و الان که درگیر همچین مباحثی هستند باید یه فکر اساسی بشه
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
3
0
من کاملا با این نظر که کنکور حذف شود موافقم فقط اگر بخواهیم به رشته های پزشکی قبول شویم چه میشود
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
1
خدایی ما نظام قدیما چقد بدبخت هستیم هاااا.من خودم همیشه جزو رتبه اول کلاسا بودم اما سال سوم مشکل برام پیش اوند معدلم کم شد...خواستم رو کنکور برنامه ریزی کنیم ک این شد...چرا با اینده ما بازی میکنید؟،؟؟
نظرات شما
پیشخوان