تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون روحانی: کندی حرکت چرخه اقتصاد کشور قابل تحمل نیست

رویداد24-معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه در سال 95 مجموعه نظام احساس کرده است که باید چرخه اقتصاد کشور سریعتر حرکت کند، گفت: کندی حرکت چرخه اقتصاد کشور دیگر قابل تحمل نیست و باید حرکت تولید و رونق اقتصادی در سال 95 به گونه ای باشد که مردم احساس کنند اقتصاد وارد دوره رونق شده است.
 
اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در نشست فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی استان لرستان که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد با اشاره به اهمیت تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: نباید اقتصاد مقاومتی را موضوعی پیچیده تلقی کنیم و تصور کنیم که قرار است اتفاق خاصی رخ دهد و برای مردم ریاضت و سختی به وجود آید.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در حقیقت یک واژه علمی است که حتی کشورهای صنعتی نیز آن را دنبال می کنند و بدین معناست که اقتصاد را به گونه ای مقاوم سازی کنیم که بتواند در برابر تکانه های بیرونی تاب آورده و دچار آسیب نشود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تجربه دوران تحریم ها و فشارهایی که جمهوری اسلامی ایران طی سالها تحمل کرده، تصریح کرد: باید اقتصاد کشور را به گونه ای تنظیم کنیم که تحریم ها و فشارها نتواند ما را دچار آسیب کند.

جهانگیری اضافه کرد: البته تحقق این امر نیازمند سپری شدن زمان و تلاش و کار درازمدت است و در کنار آن نیازمند کار فرهنگی هستیم تا الگوی مصرف در کشور اصلاح شده و مصرف کالاهای داخلی نیز برای مردم افتخار باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی خانواده ها داشتن کالای خارجی نماد برتری تلقی می شود که این موضوع باید اصلاح شود و مردم تنها زمانی به سمت کالای خارجی روی آورند که نتوانند از طریق تولیدات داخلی نیاز خود را تامین کنند.

معاون اول رییس جمهور از همه کسانی که متولی بخش فرهنگی جامعه هستند خواست به دنبال گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باشند و افزود: مقام معظم رهبری در 24 بند اقتصاد مقاومتی به موضوع گفتمان سازی تاکید کرده اند و دولت نیز مسئولیت اصلی این موضوع را در برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی برعهده سازمان صدا و سیما که پرمخاطب ترین رسانه کشور است قرار داده است.

جهانگیری با اشاره به برخی شیطنت ها از سوی رسانه های خارجی خاطرنشان کرد: برخی رسانه های خارجی از سخنان برخی مسئولان کشور نکاتی را استخراج می کنند و این گونه وانمود می کنند که در اقتصاد مقاومتی رقابت وجود ندارد که این موضوعی کاملاً نادرست است و مبنای اقتصاد مقاومتی رقابت، بهره وری بالا،‌تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده بالا است .

وی با اشاره به رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: یکی از این رویکردها مردمی بودن اقتصاد است بدین معنا که بخش خصوصی باید محور اصلی همه کارهای اقتصادی باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به رویکرد درون زایی اظهار داشت: درون زا یعنی اینکه از تمام ظرفیت های داخلی استفاده شود و رویکرد برون گرایی نیز به معنای این است که با اقتصاد جهانی در تعامل باشیم و اقتصاد کشور را در انزوا قرار ندهیم.

جهانگیری با اشاره به رویکرد دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مهمترین سخن و شاه بیت اقتصاد مقاومتی این است که دانش باید در همه بخش های اقتصاد وجود داشته و همه کاره باشد.

وی افزود: کسانی که مدعی هستند اقتصاد مقاومتی یعنی انزوای اقتصادی از این واقعیت غافل هستند که وقتی اقتصاد دانش بنیان و در تعامل با اقتصاد جهانی باشد دیگر امکان ندارد که این اقتصاد منزوی و حبس شده باشد.

معاون اول رییس جمهور پنجمین رویکرد اقتصاد مقاومتی را عدالت محور بودن عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از خواسته های همه رهبران جهان است و رهبران جمهوری اسلامی ایران نیز علاقمند هستند که در جامعه عدالت وجود داشته باشد و همه آحاد بتوانند از امکانات برخوردار گردند و کسی احساس تبعیض ننماید.

جهانگیری گفت: دولت به هیچ عنوان ادعا نمی کند که می تواند ظرف مدت کوتاهی همه رویکردهای اقتصاد مقاومتی را به طور کامل اجرا کند اما اهتمام جدی دولت این است که بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند.

وی با اشاره به مدت زمان سپری شده برای تدوین اقتصاد مقاومتی و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری گفت: پس از ابلاغ این سیاست ها، دولت ظرف دو سال اخیر برای تک تک بندهای اقتصاد مقاومتی برنامه و پروژه تعریف کرده است و مجموعه وظایفی را برای دستگاه های اجرایی تدوین نموده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات و مسائل پیش روی اقتصاد ایران گفت: این یک واقعیت است که اقتصاد ایران در سالهای گذشته به دلایل متعدد از جمله اتکاء به درآمدهای نفتی و دولتی بودن، از بیماری های مزمن رنج می برد. متاسفانه ایران دارای تورم دو رقمی است و این در حالی است که کشورهای بسیار اندکی هستند که با این مشکل مواجه می باشند.

جهانگیری رشد ناپایدار اقتصادی را از دیگر مسائل پیش روی کشور برشمرد و گفت: اقتصاد ایران هیچ گاه رشد پایدار را تجربه نکرده است بلکه همواره با رشد ناپایدار سینوسی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: ما نیازمند رشد پایدار و مستمر اقتصادی هستیم و معتقد هستیم که چنین اقتصادی می تواند اشتغالزایی متناسب با نیاز جامعه را فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت و بخش خصوصی و سایر ارکان نظام باید با همه ظرفیت برای به ثمر رسیدن اولویت های تعیین شده در موضوع اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و نباید این گونه باشد که فقط از دولت توضیح بخواهند که در این خصوص چه کار کرده اید اگر قرار است کسی سوالی بپرسد بنده به عنوان مسئول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هستم اما همه باید نسبت به مسئولیتی که رهبر معظم انقلاب بر دوش ما گذاشته اند حساس باشیم و در جهت تحقق آن بکوشیم.

جهانگیری تدوین سیاست های پولی برای به حرکت درآوردن تولید کشور را ضروری خواند و گفت: نظام بانکی باید برنامه ریزی داشته باشد و بتواند در صورت درخواست گزارش ماهانه در خصوص عملکردش که منجر به تحرک در بخش تولید کشور شده ارائه کند.

وی با تاکید بر حمایت دولت از تولید داخلی با وضع سیاست های تعرفه ای و سیاست های مرتبط با صادرات اظهار داشت: افزایش صادرات و ارز آوری از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است و باید برای تحقق بیش از پیش آن در همه استان ها تلاش کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر تفکیک استان ها و دستگاه ها در تحقق ارقام کمی اعلام شده در عرصه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مبارزه جدی و عملی با قاچاق کالا از اصلی ترین اولویت های دولت در سال 95 است زیرا نمی توان از تولید داخلی با وجود حجم گسترده قاچاق حمایت کرد.

جهانگیری از دستگاه های نظامی و امنیتی کشور خواست تا موضوع مبارزه با قاچاق کالا را در دستور کار خود قرار دهند تا از تبدیل شدن آن به قاچاق سیستمی جلوگیری کنند که این امر خواسته رهبری و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در این خصوص از تشکیل جلسه ای با حضور دستگاه های مرتبط در هفته آینده برای بررسی ویژه موضوع قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن خبر داد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امسال برای اولین بار اولویت دستگاه ها در اجرای طرح ها مشخص شده است خاطرنشان ساخت: اجرای این طرح ها در دستور کار برای تخصیص بودجه و تامین منابع مالی قرار دارد و استنباط دولت این است که اگر اولویت های مشخص شده به مرحله اجرا و عمل برسد به فضل الهی شاهد رشد 5 6 درصدی خواهیم بود.

جهانگیری ضمن تاکید بر برنامه ریزی برای اتمام طرح های نیمه تمام گفت: خوشبختانه هر سه قوه در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی اتفاق نظر دارند و نباید بشنویم که مدیری در گوشه ای از کشور در برابر تحقق این اقتصاد سنگ اندازی می کند و برای نمونه اتمام طرحهای نیمه تمام را به تعویق بیاندازد.

وی از موسسات و دستگاه های عمومی که مالک واحدهای بزرگ اقتصادی هستند خواست تا با همکاری دولت نسبت به رفع مشکلات این واحدها و یا تکمیلشان اقدام کنند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیر برجام و افزایش سرمایه گذاری در ایران گفت: قطعاً با سرمایه گذاری خارجی که پیش بینی می شود میلیاردها دلار باشد چرخ اقتصاد کشور با سرعت بیشتری به حرکت در خواهد آمد.

جهانگیری در خاتمه ظرفیت های طبیعی و استعدادهای انسانی استان لرستان برای پیشرفت را برشمرد و با اشاره به الگو شدن استان های لرستان و آذربایجان شرقی برای تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: از وزیر کشور و استاندار لرستان انتظار دارم با بررسی دقیق و تخصصی موضوعات در زمینه اجرایی شدن بیش از 360 طرح مصوب در این استان را فراهم آورند.

در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در سخنانی از معاون اول رییس جمهور به دلیل اهتمام برای تحقق اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد و گفت: اینکه دکتر جهانگیری از سوی رهبر معظم انقلاب بعنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی منصوب شده است، نشان دهنده لیاقت و شایستگی ایشان است و امیدوارم با استفاده از تجارب و دانش معاون اول رییس جمهور شاهد تحقق آرمان های رهبر معظم انقلاب باشیم.

امام جمعه خرم آباد افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی دارای الزاماتی است که باید این الزامات فراهم شود و ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم باید کار و تلاش بیشتری انجام دهیم چرا که کار کلید پیشرفت و توسعه است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان ادامه داد: با تنبلی و سستی اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود و ما باید به سمت تولیدات داخلی روی آوریم و در این زمینه همه مسئولین و مردم باید احساس وظیفه داشته باشند.

در این نشست همچنین استاندار لرستان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت شاخص های اقتصادی در استان پرداخت و اقدامات انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

در ادامه این نشست شماری از مدیران و مسئولین استانی نیز گزارش هایی از وضعیت حوزه مسئولیت خود ارائه کردند و پیشنهاداتی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان داشتند.
برچسب ها: جهانگیری ، اقتصاد
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عکس
فیلم
منبع: ایسنا
برچسب ها: جهانگیری ، اقتصاد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان