تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
علی اوسط هاشمی:

دغدغه کنونی مردم نیاز‌های اولیه است نه آزادی/ حکومت به سمت مشارکت برود/ روحانی تئورسین‌های مختلف را فرا بخواند

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: به جای اختلاف‌نظرها، دخالت‌ها در حوزه اختیارات یکدیگر و تداخل در وظایف باید به آن چیزی فکر کرد که جامعه در انتظار آن است.

امروز دغدغه مردم نیاز‌های اولیه است تا آزادی/ حکومت به سمت مشارکت برود/ روحانی تئورسین‌های مختلف را فرا بخواند

رویداد۲۴ مسئولان عالی رتبه کشور در چند وقت اخیر بار‌ها به مدیران دولتی تذکر داده‌اند که وارد شرایط خاصی شده‌ایم و نیاز است که عزم و اراده‌ای جدی را برای عبور از وضع فعلی به کار ببندند. حال باید دید که مدیران و کارگزاران نظام چه تدابیر جدیدی اندیشده‌اند و چه خواهند کرد. در این راستا علی اوسط هاشمی مشاور وزیر جهاد کشاوری معتقد است آنچه که حائز اهمیت است توجه پیدا کردن به آن چیزی است که امروز برای مردم زحمت و رنج آفریده است. به گفته او برداشتن بار سنگین فشار‌های حاصل از مباحث و مشکلات مرتبط با پول، ارز، دلار و غیره، ضرورتی جدی است.

او ادامه داد: به حال یک جوان بنگرید که نیازمند یک زندگی است و با سایه انداختن تورم سنگین در بحث مسکن، فقدان شغل مناسب با شان و شخصیت جوان و... چه گرفتاری‌هایی دارد.

او افزود: باید به این مهم بیاندیشیم که جامعه زمانی می‌تواند به آرامش و حضور مسئولانه خود به خوبی برسد و نقش ایفا کند که حقوق بدیهی و شهروندی مردم مورد تکریم و احترام باشد. این‌ها نکاتی است که در این مقطع بیشتر در جامعه بر سر زبان‌ها جاری است.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: امروز کمتر کسی از فضای باز و آزادی سخن به میان می‌آورد و عمده توجه‌ها معطوف به نیاز‌های اولیه و بدیهی زندگی و آن چیزی است که می‌تواند به آدمی موقعیت، شان و نقش بدهد. رسیدن به این جایگاه نیازمند بازنگری جدی در نوع رفتارهاست. ما مدیران دولتی باید تنش‌های در میان خود دور را بریزیم تا تنش اجتماعی از جامعه دور شود.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: به جای اختلاف‌نظرها، دخالت‌ها در حوزه اختیارات یکدیگر و تداخل در وظایف باید به آن چیزی فکر کرد که جامعه در انتظار آن است. باید به حکومتی مطلوب از دید مردمی نائل گشت که زمینه‌ساز دولت و ملت شدن را فراهم کند.

او گفت: باید به تکریم قانون و آنچه که تعریف‌کننده حد ومرز‌ها و خطوط بین قوا و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌هاست روی بیاوریم. قانون را محترم شمردن یعنی تن دادن به نظم و قاعده بازی و نحوه در ارتباط بودن تمیز که هم‌افزایی و هم‌گرایی به بار بیاورد و توان جمعی را در حوزه حکومت شکل بدهد و در مسیر خدمت به مردم جاری شود. نکاتی که گفتم باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

مشاور کنونی وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد: یک عزم ملی را شکل دادن، فراخوان عمومی به نخبگان و فرهیختگان و کسانی که دل در گرو کشور، نظام و مردم دارند، دادن باید مورد توجه قرار بگیرد. باید مشورت و خرد جمعی را مبنای غواصی برای کشف بهترین نگرش‌ها، رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های کلان کشور قرار دهیم، تا شاید در درمان وضع موجود موثر واقع شود.

او تصریح کرد: آن‌هایی که در حوزه‌های مختلف صاحب نظر هستند و نگاه مسئولانه دارند، دغدغه‌های خود را با نامه‌نگاری اعلام می‌کنند. پس این افراد میل به مشارکت دارند و اکنون روز مشارکت جویی است. باید حکومت به سمت مشارکت برود و دست نیاز به سوی دانایان و خردمندان دراز کند. این اگر اتفاق بیافتد اشتیاق بودن در کنار هم را می‌تواند به زیبایی رقم بزند.

مدیر عامل سابق سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مطرح کرد: ما نباید بر این غره باشیم که دانایی تماماً در حوزه ماست؛ دانایی تقسیم شده است و اگر بتوانیم به همه افراد روی بیاوریم، اوج دانایی می‌تواند پشت برنامه ما قرار بگیرد تا کمتر موجب آسیب و سرزنش شود. اساس مشورت یعنی مصون کردن آدمی از سرزنش مردم، نخبگان و فرهیختگان. پیامبر (ص) مورد خطاب قرار می‌گیرد که به آراء رجوع کن؛ نه از باب نیازمندی پیامبر بلکه از باب تکریم مردم و جاری کردن تراوش فکر و نگاه مسئولانه آنها.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: ما یا باید بپذیریم هر چه داشتیم عرضه کردیم و محصول آن وضع فعلی شده است که یا حاصل قلّت توانایی ما بوده یا حاصل رقابت‌های ناصواب کسانی که به دنبال این هستند که دولت را زمین بزنند. همه مسائل پیش آمده حکایت از عدم درایت، فقدان دغدغه و نگرانی ندارد. بعضی مواقع دیگران ممکن است نگران آینده خود و در جست‌وجوی قدرت مطلق باشند و با قدرت، بخواهند دولت را زمین‌گیر کنند. نمی‌توان تمام مشکلات فعلی را در حوزه دولت جست‌وجو کنیم بلکه باید فراتر فکر کنیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر عادت هم داریم که همیشه به بیرون از کشور احاله می‌کنیم. تهدیدات بیرونی جدی است، اما به این معنا نیست که همه مشکلات ریشه خارجی دارند؛ بخشی از آن‌ها ریشه در درون دارد.

اوسط هاشمی گفت: باید خطر را جدی ببینیم و به دنبال کشف واقعیت‌ها برویم و پس از آن تا جایی که خودمان توانستیم کار را پیش ببریم و اگر نتوانستیم هر تصمیمی را به آرای عمومی بگذاریم و یک لویه جرگه ایجاد کنیم.

او افزود: ما باید زمینه رفراندوم را فراهم کنیم. چه زیباست که خود رئیس‌جمهور و روسای سایر قوا یک جلسه کلان خود را به شنیدن از خارج دولت اختصاص دهند. این می‌تواند هم‌فکری و هم‌افزایی ایجاد کند و بعضی مواقع هم نیاز است تئورسین‌های مختلف را فرا بخوانیم و حتی مشاوران خارج از کشور را هم بیاوریم.

علی اوسط هاشمی در پایان گفت: وقتی مشکلات وجود دارند و ما می‌بینیم که ارزش پول ملی اینگونه ضعیف می‌شود و توانایی جامعه و اقتصاد خانواده دچار مشکل شده با یک مقداری جدی‌تر فعال شویم. این جدیت را باید اول حکومت نشان بدهد و بعد عزم اراده حکومت به سمت ملت جاری شود تا یک مشکل را ملی و بعد با توانی ملی مشکل را حل کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان