تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

آتشفشان اتنا در جنوب ایتالیا فعال شد

'اتنا' بلندترین کوه آتشفشان اروپا واقع در جنوب ایتالیا، از شب گذشته فعال شد.
رویداد۲۴فعالیت تازه کوه آتشفشان اتنا واقع در جزیره سیسیل در جنوب ایتالیا، از شب گذشته و از دهانه جنوب شرقی با فوران گدازه و مواد مذاب آغاز شد.این پدیده اکنون تحت نظارت قرار دارد و فعلا در قله کوه است، ولی انتشار خاکستر آتشفشانی می‌تواند بر روی فعالیت فرودگاه کاتانیا تاثیر بگذارد.
مواد مذاب تا ارتفاع ۱۵۰ متر نیز پرتاب شده اند. نخستین علایم بیداری مجدد اتنا از ماه جولای گذشته آغاز شد و ستاد مقابله با بلایای طبیعی نیز سطح هشدار را بالا برد، اما فعلا تخلیه مناطق مسکونی در دستور کار نیست.

موسسه ملی ژئوفیزیک ایتالیا اعلام کرد که آتشفشان اتنا فعالیت خود را با فوران مواد مذاب از دهانه جدید شمال شرق از سر گرفت، ولی این فوران فعلا خطری ایجاد نکرده است.

اتنا آخرین بار در ماه اوریل ۲۰۱۷ (فروردین ۱۳۹۶) بیدار شده بود. این کوه که یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌ها دراروپا است، ۵۰۰ هزار سال قدمت دارد. سازمان یونسکو کوه آتشفشان اتنا درجزیره سیسیل ایتالیا را به عنوان یکی از آتشفشان‌های نمادین و فعال جهان به رسمیت شناخته و در فهرست میراث جهانی گنجانده است.

آتشفشان اتنا از قدیمی‌ترین آتشفشان‌های جهان است. دهانه قله، مخروط‌های خاکستر، گدازه‌ها و دالان گدازه این آتشفشان همچنان در تحقیقات و برای آموزش مورد استفاده پژوهشگران قرارمی گیرد.

اتنا همچنین درعلم آتشفشان شناسی، ژئوفیزیک و سایر رشته‌های زمین شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شهرت، اهمیت علمی و ارزش‌های فرهنگی و آموزشی آتشفشان اتنا از ارزش جهانی برخوردار است.

مساحت این کوه یک هزار و ۵۷۰ کیلومتر مربع، قطر آن حدود ۴۵ کیلومتر، محیط آن ۶۵ کیلومتر و ارتفاعش با توجه به فعالیت مدام آن متغییر بوده و درسال ۲۰۱۱ میلادی برابر با سه هزار و ۳۴۰ متر و درسال ۲۰۱۰ میلادی معادل سه هزار و ۳۵۰ متر بوده است.
منبع: رکنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان