تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷

شاخص کل بورس با رشد ۲۷۵۲ واحدی خود را به سقف تاریخی قبلی نزدیک کرد/ رونق معاملات در بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

در پی واکنش بورس اوراق بهادار به انتشار اخبار مثبت از سوی بورس کالا در دو روز گذشته، امروز نیز تمام نماگرهای بازار سهام در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. اما حجم و ارزش معاملات خرد تقریبا به میزان روز گذشته و درعدد ۶۳۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.
شاخص کل بورس با رشد ۲۷۵۲ واحدی خود را به سقف تاریخی قبلی نزدیک کرد/ رونق معاملات در بورس ادامه‌دار خواهد بود؟
رویداد۲۴ در دومین روز متوالی صعود چشمگیر شاخص بورس تهران، شاهد خیز بلند سایر نماگرها نیز بودیم. این در حالی است که در بازارهای موازی نیز با افزایش قیمت دلار و سکه شاهد بازگشت التهاب به این بازارها هستیم. اما این بار دلیل اصلی رونق بورس انتشار اخبار مثبت از بورس کالا است. 
 
همچنان از بورس کالا اخبار خوش می‌رسد

گفتنی است در ج اخباری همچون افزایش پنج درصدی سقف رقابت در رینگ فلزات بورس کالا، مبنا قرار گرفتن دلار سنا در معاملات صادراتی بورس کالا و حذف سقف رقابت برای فرآورده های نفتی از جمله مهم‌ترین عوامل اصلی جهش 4300 واحدی شاخص کل در دو روز اخیر است.
 
فرآورده‌های نفتی پیشتاز حذف سقف رقابت

از این رو همچون روز گذشته گروه فرآروده های نفتی در صدر پُرتقاضاترین گروه های امروز تالار شیشه ای بودند. گفتنی است اغلب نمادهای پالایشگاهی از ابتدای صبح کار خود را صف خرید آغاز کردند. اما نکته جالب، سبزپوش شدن نمادهای روغنی همچون «شرانول» و «شسپا» بود که بر خلاف افزایش نرخ خوراک این شرکت ها شاهد رشد قیمت نمادهایشان در طول بازار بودیم.
 
گفتنی است امروز بصورت عجیبی شاهد ناپدید شدن تقاضای کاذب در بازار محصولات ویژه فراورده‌های نفتی در معاملات  وکیوم باتوم «شبندر» بودیم. از این رو وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس (شبندر) امروز با قیمت پایه 3 هزار و 722 تومان معامله شد. این معامله در حالی انجام شد که با  28 هزار تن عرضه، تنها 14 هزار تن تقاضا وجود داشت. در ابتدا به نظر می‌رسید با برداشتن سقف قیمتی رقابت و با وجود باقی ماندن تعیین قیمت پایه بر اساس دلار 4200 تومانی، تقاضای کاذب فرار کرده است.  اما بررسی های اقتصادآنلاین نشان می دهد وجود مشتریان مشخص با سهمیه تعیین شده، دلیل نبود شرایط رقابتی وکیوم باتوم برای معاملات امروز بورس کالا بود. وکیوم باتوم  «شبندر» روز گذشته و در عرضه ای عمومی کشف نرخ شده بود و امروز با همان قیمت پایه (نرخ میانگین معامله قبل) معامله شد. اما عرضه امروز مختص 4 مشتری دارای خط لوله بوده که سهمیه آنها نیز از قبل مشخص بوده است.همچنین سهمیه هر کدام از این مشتریان 7000 تن بوده است که این موضوع حجم کل عرضه را توجیه می کند. البته از 4 مشتری تنها دو مشتری خریدانجام داده و باقی مشتریان معامله ای انجام ندادند. در مجموع این گروه امروز با  دادوستدهایی به حجم 107 میلیون سهم به ارزش 70 میلیارد تومان بازدهی 4.5 درصدی کار خود را به پایان رساند.

در مجموع کارشناسان بر این باورند با پرواز مجدد نرخ دلار تا محدوده 13 هزار تومان دیگر نمی توان قیمت های قبلی را برای محصولات بورس کالایی متصور بود و بورس نیز این تغییرات را به سرعت از خط بورس کالا دنبال می کند. از این رو برای سایر گروه های دلار محور نیز آینده های همچون فرآورده های نفتی متصور می شود.
 
فلزی‌های یکدست سبزپوش

از این رو در گروه فلزات اساسی نیز شاهد تحرکات مثبت در تمام نمادها به ویژه لیدرهای فولادی بودیم. انتشار خبر افزایش پنج درصدی سقف رقابت در رینگ فلزات بورس کالا موج جدیدی از تقاضا را برای نمادهای اصلی گروه بوجود آورده است. اما بازهم فعالان بازار کمی دست به عصا در حال خرید فروش هستند چراکه هنوز تجربه تلخ نقره داغ شدن توسط بخشنامه اخیر وزارت نفت در روز سه شنبه هفته گذشته را فراموش نکرده اند. در مجموع این گروه امروز با داشتن حجم معاملاتی 307 میلیون سهم به ارزش 107 میلیارد تومان بازده 2.6 درصدی مواجه شد.
 
خودرو بازهم در آرزوی افزایش نرخ ماند

در گروه پُرحاشیه خودرو اما اخبار ضد و نقیض از افزایش نرخ خودروهای داخلی سبب افت خیزهای بسیار قیمتی در این اغلب نمادهای این گروه شد.نمادهای گروه خودرو که از ابتدای صبح معاملات متعادلی را با توجه به بلاتکلیفی افزایش قیمت خودرو تجربه می کردند، انتشار خبری از سوی وزیر صمت، دستخوش تغییرات مثبت شدند. انتشار خبر افزایش نرخ خودرو سبب حرکت اغلب نمادهای این گروه به سمت صف خرید شد که عرضه های گسترده حقوقی ها به خصوص در نماد «خساپا» از تشکیل صف خرید جلوگیری کرد. اما از آنجا که متن خبر منتشر شده کمی مشکوک و عجیب به نظر می رسید، این حجم از عرضه از سوی حقوقی ها بر ابهام موضوع افزود. اما طولی نکشید که خبر تکذیب این ماجرا در رسانه ها آمد. از این رو روابط عمومی وزارت صنعت افزایش قیمت ۷.۵ میلیون تومانی خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان و افزایش قیمت ۹.۵ میلیون تومانی خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را تکذیب کرد. در این گروه نیز مجموعا 318 میلیون سهم به ارزش 37.3 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 3.2 درصدی را نصیب سهامداران کرد.
 
آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد 2725 واحدی (معادل 2.02 درصد) ارتفاع 137 هزار و 983 واحد را پس گرفت. شاخص هم وزن با رشد 251 واحدی (معادل 1.16 درصد) به رقم 21 هزار و 976 واحد رسید. در این بین نزدیک به دو میلیارد و 560 میلیون سهم در بورس به ارزش 619 میلیارد تومان داوستد شد که از این میزان 432 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که نسبت به روز گذشته تغییر قابل ملاحظه ای را تجربه نکرد. همچنین امروز شاهد ورود 80 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس و فرابورس بودیم که بیشترین میزان آن در گروه فرآورده های نفتی رقم خورد.
 
ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنایع نیز فلزی ها سکان دار با ارزش ترین نمادهای معاملاتی امروز بودند. پس از آن گروه فرآورده های نفتی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در جدول تاثیرگذارترین نمادها بر رشد شاخص، فلزی ها بیشترین نقش را بر نماگر اصلی داشتند. در این بین «فارس»، «فولاد»، «کگل» و «فملی» هرکدام به ترتیب 318، 214، 200 و 180 واحد شاخص را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «حکشتی»، «رانفور» و «وبملت» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.
 
کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم آیفکس دنباله روی شاخص کل بود و با رشد بیش از 42 واحدی (معادل 2.72 درصد)  به ارتفاع یک هزار و 568 واحد رسید. در این بازار نیز 782 میلیون ورقه بهادار به ارزش 325 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 194 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «زاگرس»، «مارون» و «ذوب» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، معاملات ، شاخص ، سهام
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان