تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
استقبال اردوغان از استعفای داووداغلو؛

ترکیه به سمت دیکتاتوری می‌رود؟

رئیس جمهوری ترکیه که به واسطه رویکرد پوپولیستی خود مطمئن است حمایت توده در این کشور را از دست نخواهد داد و از رفتن داووداغلو هیچ ضربه سیاسی نخواهد خورد و از استعفای وی استقبال کرده است.
رویداد۲۴رئیس جمهوری ترکیه که به واسطه رویکرد پوپولیستی خود مطمئن است حمایت توده در این کشور را از دست نخواهد داد و از رفتن داووداغلو هیچ ضربه سیاسی نخواهد خورد و از استعفای وی استقبال کرده است. 

به گزارش رویداد۲۴، احمد داووداغلو پس از ۲۲ ماه خدمت در سمت نخست وزیری ترکیه روز پنج شنبه با اعلام اینکه در انتخابات ریاست حزب عدالت و توسعه شرکت نمی‌کند، عملا از سمت خود کناره گیری کرد. 

رجب طیب اردوغان در واکنش به این اقدام روز جمعه از کناره گیری نخست وزیرش تمجید کرد و بار دیگر گفت این کشور نیازمند تدوین فوری قانون اساسی جدید و تبدیل ساختار سیاسی خود به نظام ریاستی است. 

کناره گیری داووداغلو گام دیگری در جهت تضعیف سیستم پارلمانی ترکیه به نفع یک سیستم ریاستی قدرتمند محسوب می‌شود. اردوغان سیستم پارلمانی فعلی این کشور را دلیل بروز بحران در کشور دانسته و تاکید می‌کند که به همین علت نظام ریاستی را به مردم ارائه کرده است. 

منتقدان اردوغان با متهم کردن وی برای سوق دادن ترکیه «به سمت دیکتاتوری»، می‌گویند اقدامات او موجب بروز اختلاف با داوود اغلو شده و نخست‌وزیر را وادار به کناره‌گیری کرده است. 

حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ در انتخابات پارلمانی با کسب ۳۴ درصد آرا به پیروزی رسید و سه گانه عبدالله گل، اردوغان و داوود اغلو قدرت را بدست گرفتند و دوران جدیدی را در حوزه‌های داخلی و خارجی رقم زدند و با بهبود وضعیت اقتصادی، تغییر در مدیریت کشور و در پیش گرفتن برخی سیاست‌های خارجی مورد نظر و مطلوب مسلمانان کشور محبوبیت قابل توجهی کسب کردند. 

این حزب تلاش کرده است تا با رونق اقتصادی، ایجاد فضای باز سیاسی، مشارکت اقوام مختلف و ارتباط با کشورهای مسلمان همسایه و دنیای غرب الگویی بی‌بدیل از همزیستی اسلام و دموکراسی برای جهان اسلام ارائه دهد. 

اردوغان که در دوره نخست وزیری خود جایگاه ریاست جمهوری را به مسندی تشریفاتی تبدیل کرده بود، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شرایط را به سمت و سویی پیش برد که نخست وزیری این کشور به هیچ وجه مانند گذشته قدرت نداشته باشد و اداره اکثر امور در حیطه اختیارات رئیس جمهور باشد. حال نیز با تلاش برای برقراری نظام ریاستی اختیاراتی کسب کند که منتقدان آن را از ویژگی‌های دیکتاتوری می‌دانند. 

یکی از مهم‌ترین اقدامات وی تدوین فوری قانون اساسی جدید است. در قانون اساسی فعلی ترکیه، پست ریاست‌جمهوری تقریبا تشریفاتی است و اغلب اختیارات در حوزه نخست‌وزیر قرار گرفته است. اردوغان با بیان اینکه ساختار پارلمانی و تلاش احزاب برای ایجاد ائتلاف، موجب بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه شده و به همین جهت آنکارا باید به سمت نظام ریاستی، که اختیارات رئیس‌جمهور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، حرکت کند. 

ضمن اینکه پیش‌تر برخی رسانه‌های نزدیک به رجب طیب اردوغان، داوودغلو را متهم به توطئه علیه رئیس جمهوری کرده بودند و مطلبی تحت عنوان «نقطه‌های خیانت در امانت» منتشر شده بود که در آن ادعا شده بود داوود اغلو تلاش‌هایی را برای رسیدن به سمت ریاست‌ جمهوری کشور آغاز کرده است. 

کمال قلیچ داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق کنار رفتن داوود اغلو را «کودتای قصر» خوانده و گفت داوود اغلو باید در برابر فشارهای اردوغان برای کناره‌گیری مقاومت می‌کرد. 

وی گفت: استعفای داوود اغلو را نباید به چشم یک مسئله حزبی دید، کل حامیان دموکراسی در ترکیه باید در برابر این کودتای قصر مقاومت کنند. 

اما اردوغان در سخنرانی روز گذشته خود که به طور زنده از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، در مورد کناره‌گیری نخست‌وزیر گفت: «معتقدم که تصمیم نخست‌وزیر داوود اغلو به نفع ترکیه و ملت ما است. 

سال گذشته هم عبدالله گل، رئیس‌جمهور وقت ترکیه و از قدرتمند‌ترین چهره‌های حزب عدالت و توسعه تحت آنچه «فشار اردوغان» خوانده شد، از رقابت برای سمت‌های عالی حزب خودداری کرد و اردوغان جایگزین وی شد. 

در این شرایط به نظر می‌رسد استعفای داووداغلو از سمتش تنها روند اقدامات اردوغان را تسهیل می‌کند و جای تعجب ندارد که وی از این اقدام استقبال کرده است.
برچسب ها: اردوغان ، دیکتاتوری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان