تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷
محسن صفایی فراهانی:

مخالفان روحانی خودسر نیستند، هدایت می‌شوند/ بهترین پزشک برای وضع فعلی، اعتماد به مردم است

صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه همه می‌دانند که در شرایط بحران هستیم، می‌گوید: یکی از پارامترهایی که می‌توانیم با آن، در مردم امید ایجاد کنیم، مذاکره با عناصر مثبت آمریکا است.

مخالفان روحانی خودسر نیستند و هدایت می‌شوند/ بهترین پزشک برای وضع فعلی، اعتماد به مردم است/ چرا فساد نیروی انتظامی برملا نشد؟

رویداد۲۴ محسن صفایی فراهانی در باره شرایط امروز کشور گفت: در تمام این ۴۰ سالی که گذشت به نوعی این روند نزولی را همیشه داشته‌ایم و من حس می‌کردم که ما هیچوقت به سمت بهبود به نحوی که بتواند جامعه را راضی و خوشحال کند، نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم حرکت کنیم.

وی با انتقاد از کنار گذاشتن مدیران با تجربه میانی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب گفته  فضای عمومی جامعه را باید مدیرانی که مسئولیت انقلاب را برعهده گرفتند، می‌توانستند مهار و کنترل کنند. ما نباید با موج حرکت می‌کردیم. روندی که در این ۴۰ سال طی کردیم، روندی بوده که عموماً مدیران کم تجربه را آورده‌ایم که تا آمده‌اند یاد بگیرند، جایشان عوض شده. سیستم عملاً با تجربه و خطا جلو آمده نتیجتاً آن چیزی که امروز می‌بینیم پیش آمده است. یک روزی در بانکداری منطقه حرف اول را می‌زدیم، در سال ۸۳ که بنده وزارت اقتصاد بودم، گزارش صندوق بین الملی پول و بانک جهانی را نگاه کردم دیدم ما در منطقه منا یعنی شمال آفریقا و خاورمیانه، فقط از یمن در سیستم بانکداری جلوتر و از همه عقب‌تر بودیم. شما از کسی که اصلاً نمی‌تواند امروز با بانک‌های دنیا باید چگونه کار کند، توقع مدیریت و حل مشکل دارید. ولی نمی‌گوییم که الان سه سال از برجام گذشت، چرا نتوانستیم با سیستم بانکی دنیا کار کنیم تا قبل از اینکه ترامپ این غائله را بوجود بیاورد مشکلمان چه بود؟ مشکلمان آن طرف بودند یا بیشتر داخل بودند؟ درست است که بانک‌های بزرگ در دنیا مشکل داشتند، ولی بانک‌های کوچک و متوسط با ایران مشکل نداشتند که کار کنند. ما شرایط استاندارد نداشتیم که اصلاً با آن‌ها کار بکنیم. یعنی دو طرف که می‌خواستند با هم کار کنند یک طرف با تکنولوژی روز می‌خواست کار کند و طرف دیگر با تکنولوژی ۳۰ سال پیش بنابراین این دو بهم نمی‌خوردند.

صفایی فراهانی با انتقاد از پایین بودن سطح اختیارات رئیس جمهور گفت: چرا مردم دارند صحنه را خالی می‌کنند؟ به دلیل اینکه نگاه می‌کنند که این انتخاب تاثیری در حضور آن‌ها در جامعه ندارد. یعنی شما انتخابات را برای چه انجام می‌دهید؟ اصلاً مشروطه برای چی به وجود آمد؟ حکومت مردم. حکومت مردم از ناحیه توانایی‌های ملی که واقعاً آن نماینده‌ها بتوانند در جامعه بروز و ظهور پیدا کنند و حرف مردم را بزنند. وقتی نمی‌شود حرف مردم را زد، وقتی شرایطش بوجود نمی‌آید، من به شما قول می‌دهم اگر روند اینگونه باشد مردم در انتخابات بعدی استقبال نمی‌کنند. مردم بسیار دلخورند. می‌بینند رئیس جمهوری که انتخاب کردند به آن صورت که آن‌ها را ارضا کند، بازدهی ندارد. می‌بینند مجلسی که انتخاب کردند به آن صورت بازدهی ندارد. بعد شما می‌بینید که نهاد‌های انتصابی قدرتی که دارند کامل مهارند. همین الان FATF و برآورد‌هایی را که در جامعه ما می‌شود ببینید که ۱۲ درصد از نقدینگی، پول‌های ناصحیح و کثیف (پول بدون شناسنامه) مال چه کسانی است؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از تغییر ذائقه برخی مدیران بعد گفت: شما کمتر مدیری را می‌بینید که  نگاهش، نگاه منافع ملی باشد. عامل اصلی‌اش هم به نظرم این است که به هر حال در سیستم احساس کردند هیچ کاره‌اند. نه پرسشگر وجود دارد و نه پاسخگو. کی باید پاسخگو باشد؟ همین مثال در مورد انتخابات را ببینید که آیا نمایندگان مجلس واقعاً تمام احضار یا استیضاح وزرایشان به خاطر منافع ملی است؟ چه کسانی از معاون اول دولت‌های نهم و دهم ۱۳۰ و خرده‌ای پول گرفتند و برای چی گرفتند؟ از شهرداری تهران برای چی گرفتند که تحقیق و تفحصش را روی هوا بردند. شما از این سیستم توقع دارید چه در بیاید؟

وی بحران‌های اقتصادی کشور را ناشی از حضور افرادی خاص در دولت موازی می‌داند و می‌گوید گزارشی که محصول بازرسی کل کشور بود، می‌گوید نصف سکه‌ها را یک تعداد محدودی خریده‌اند. اگر تعداد محدود را شناسایی کنید می‌بینید که به تعداد محدودتری می‌رسید. یعنی آن‌ها هم از یک تعداد محدودی نمایندگی داشتند. چه کسانی این پتانسیل را دارند؟ کی پتانسیل دارد که یکدفعه ۵۰ میلیارد تومان سکه بخرد؟ چون اینجا دیگر نقد و نسیه هم مطرح نبود و باید نقد می‌پرداخت که بتواند بگیرد. کی واقعاً این پتانسیل را دارد؟ به کسانی فرصت دادند که به جای اینکه به تولید ملی و رشد اقتصاد ملی متعهد باشند به رشد غارت متعهد هستند. در این سال‌ها کشور غارت شده. در همین نامه اخیری که دبیرکل بانک مرکزی درباره موسسه ثامن الائمه نوشته ببینید. همین چند روز هم در سایت‌ها نگاه می‌کنید از فرار عامل اصلی نوشته‌اند. چطور کسی که ۱۲ هزار میلیارد تومان با پشتیبانی یک عده گرفته و راحت می‌گردد هیچکس دنبالش نرفته و آن روز برای گم کردن موضوع که مشکوک هم هست چرا باید آن خانم (رقصنده اینستاگرام) را در تلویزیون بیاورند که اصلاً آن غائله را خاموش کنند که اصلاً افکار عمومی را به آن سمت برگردانند؟ همین کسانی که این ۱۲ هزار میلیارد تومان را اختلاس کرده بودند، انقدر پتانسیل داشتند که سرمایه گذارانی را که سپرده گذاشته بودند به خیابان‌ها بکشانند که از میدان ولیعصر تا بانک مرکزی راهپیمایی کنند و عملاً افکار عمومی را بسیج کنند. فیلم‌های متعددی از این‌ها گرفته می‌شد که در سایت‌های متعدد گذاشته می‌شد. دولت آخر سر مجبور شد و ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت داد. از کاری که می‌توانست امروز در بودجه عمرانی بگذارد یا پروژه‌ای را فعال کند، داد.  شما تمام شعار‌هایی را که علیه رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی سر می‌دادند ببینید که آیا به آن‌ها ربطی داشت؟ مگر  آن‌ها پول گرفته بودند؟ ولی اسمی از شرکت ثامن الائمه و مدیرانش نمی‌آمد.

صفایی فراهانی درباره حجم گسترده قاچاق در کشور هم گفت: شما خاطرجمع باشید این قاچاق را دیگر کولبران کردستان نمی‌توانند بیاورند. این قاچاق روی مسیر‌های کانتینری وارد کشور می‌شود. چه سیگار، چه موبایل و چه لوازم الکترونیک را چک کنید. چه کسی می‌تواند این کار را بکند؟ کولبر؟! او کدام پتانسیل را دارد که بتواند این حجم قاچاق را وارد کشور کند. اصلاً کل شهر بانه را بگردید. کسی عددش را لمس نمی‌کند که یک میلیارد دلار یعنی چی؟ اگر عدد را لمس کنیم آنوقت می‌فهمیم یک میلیارد دلار قاچاق هر ماه وارد کشور شدن به چه معناست؟

صفایی فراهانی درباره شهرام جزایری هم گفت: در مجلس ششم فردی را گرفتند که گفته می‌شد با تعدادی از نمایندگان کمیسیون زد و بند داشته است و بعد هم ۱۰، ۱۲ سال زندان رفت و بعد هم رهایش کردند. اگر خاطرتان باشد او برای چی این کار را کرده بود؟ من مسئول ستاد انتخابات اصلاحات بودم و آن آدم نزد من آمد. من او را نمی‌شناختم و یک نفر نزد من آوردش که دیدم یک جوان ۳۱ ساله است. گفت: من ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون تومان برای انتخابات کمک می‌کنم که آن موقع خیلی زیاد بود. گفتم حساب انتخابات اعلام شده است. گفت: من به شرطی می‌کنم که با کاندیدا‌های تهران صحبت کنم. گفتم آقا بفرمایید، خیلی ممنون. اتفاقاً وقتی در مجلس ششم این داستان علم شد دقیقاً به یاد دارم که محمدرضا خاتمی از من پرسید شما مسئول ستاد انتخابات بودید، ستاد انتخابات اصلاحات که با ایشان رابطه‌ای نداشت؟ گفتم نه الحمدالله با ایشان هیچ رابطه‌ای نداشت و خیالتان راحت باشد. الان برای چی گفته می‌شود معاون اول دولت قبل پول گرفته و توزیع کرده؟ برای چی از این آدم‌ها پول گرفته و بین نمایندگان مجلس توزیع کرده است؟

این نماینده مجلس ششم برای خروج کشور از وضعیت فعلی البته پیشنهاد‌هایی هم دارد:  اگر بخواهیم درست شود اول همه باید الیگارشی خاصی که همه چیز را در دست دارد کاملاً از صحنه خارج شود. یعنی او نمی‌تواند باشد و شما این کار را بکنید. در واقع او نمی‌گذارد که شما این کار را بکنید. به جای اینکه خانم را در تلویزیون بیاوریم یا به فلان دانشجو که دستگیرش کرده‌ایم، حکم دهیم یا حکم ۱۰ سال به یکی دهیم و زندانش بیندازیم، شرایط را کمی تعدیل کنیم و از این تندروی‌های اینگونه دست برداریم.

وی گفت: موقعی که آقای هاشمی زنده و در تشخیص مصلحت تشریف به ایشان گفتم باید ساختار را اصلاح کنید. اول همه نهاد انتخابات را. برای اینکه اتفاقی بیفتد نیاز به یک مجلس ملی و احزاب قوی دارید. نیاز به این دارید که مجلس توانا، وزرای توانا انتخاب کند. مجلس ناتوان، وزیر ناتوان انتخاب می‌کند. امروز چرا در مجلس فعلی فقط دو نفر هستند که حرف می‌زنند؟ مگر ۲۹۰ نفر آنجا نیستند و از مردم نمایندگی ندارند؟ مگر نباید دنبال منافع مردم باشند؟ آیا دنبال منافع مردم‌اند؟ آیا استیضاح‌هایشان واقعاً به معنی استیضاح است؟ مگر گروه نیرو‌های انتظامی را نگرفتند. مگر آن‌ها درگیر نفت نبودند؟ چرا برملا نشد؟ مگر قرار نیست نیروی انتظامی حافظ حقوق مردم باشد.

صفایی درباره گروه‌های تندروی مخالف دولت روحانی هم گفت: اسمش را که نمی‌توان خودسر گفت. در جامعه خودسر گفته شده که رفع مسئولیت شود وگرنه نیروی هدایت شده کاملی است. اتفاقاً نیروی باشعوری است که درست انتخاب می‌کند. من قبول ندارم ما با نیروی ناتوان بی فکری روبه رو هستیم. اتفاقاً با نیروی بافکری روبه رو هستیم. یعنی شما غائله آتش زدن کنسولگری عربستان و داستانهایش را بروید بررسی کنید. ببینید چگونه عربستانی که کنج گیر کرده بود با آن مسئله نجات یافت. واقعاً چطوری نجاتش داد؟ چرا ما به عمق این مسائل دقت نمی‌کنیم. ما فقط به این نگاه کردیم که رفتند و آنجا را آتش زدند. درحالی که اصلاً آتش زدنش مهم نبود و ۱۰ تا ساختمان دیگر هم در این مملکت آتش می‌گیرد. آن عاملی که آن شرایط را بوجود می‌آورد که عربستان دوباره در منطقه زنده می‌شود و به عنوان یک قدرت منطقه‌ای عرض اندام می‌کند و در مقابل جمهوری اسلامی می‌ایستد، چگونه عاقلانه تصمیم می‌گیرد؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب از مذاکره با آمریکا استقبال می‌کند و می‌گوید:  یکی از پارامتر‌هایی که امروز می‌توانیم امید را در مردم ایجاد کنیم، مذاکره با عناصر مثبت امریکاست. ما می‌گوییم دولت مقتدری هستیم و در منطقه دولت توانایی هستیم، اگر آدم‌های توانا داریم و اگر حرفمان جدی است چرا با مخالفان ترامپ در آمریکا صحبت نمی‌کنیم؟ ما چرا با دموکرات‌ها صحبت نمی‌کنیم؟ چرا با عناصر معتدل حزب جمهوریخواه نمی‌رویم صحبت کنیم؟ ما باید نشان دهیم که ملت صلح خواهی هستیم و دنبال جنگ نیستیم، چون اصلاً منافعمان در جنگ نیست. مگر از جنگ عراق چیزی عایدمان شده که حالا بخواهیم دنبال جنگ باشیم؟  اگر نگران منافع ملی هستیم باید در ابعاد منافع ملی برویم و با آمریکا صحبت کنیم.

وی افزود ما نمی‌توانیم بین شیعه و سنی و کرد و بلوچ و فارس و عرب شکاف ایجاد کنیم. این خواست عوامل کسب منفعت ملی است. اگر می‌خواهیم واقعاً اتفاقی بیفتد و اگر می‌خواهیم ایران بیشتر از این صدمه نبیند رویکردمان باید کاملاً تغییر کند و اگر رویکردمان تغییر نکند با این همه بحرانی که اصلاً بعضی‌هایش واقعاً از بحران گذشته، بخواهیم برخورد کنیم، مُسکن جوابگو نیست. بیماری را که ۵، ۶ تا سرطان دارد با قرص آسپرین نمی‌توانید درمان کنید. آن پزشک حاذقی که دستش نلرزد، ملت است. آن پزشک یک فرد نیست. یک جامعه‌ای که به این شرایط می‌رسد احتیاج به آن ملت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان