تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

مردم هنوز برای خوشنویسی ارزش قائلند

مدرس انجمن خوشنویسان مشهد گفت: هیچ‌گاه خوشنویسی و نقش مهم زیبانویسی از ذهن مردم پاک نخواهد شد؛ در حال حاضر افرادی که ارتباط بیشتری با هنر دارند درصدد آموزش این هنر زیبا برآمده‌اند.
مردم هنوز برای خوشنویسی ارزش قائلند
 


رویداد۲۴ مریم سادات موسوی درباره آموزش خط خوشنویسی اظهار کرد: آموزش خط در حال حاضر بیشتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود و طبق آموزش قدیم که نسل به نسل به ما منتقل شده، آئین‌ها و متون آموزشی آن دست نخورده باقی مانده است و به شیوه‌ی استاد و شاگردی تدریس می‌شود؛ استاد تلاش می کند تا هنرجویان را با نمایش حرکات قلم خود آشنا کند که این کار بر اساس میزان فراگیری، استعداد و توانایی هنرجو ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: مشق نظری، مشق خیالی و مشق عملی شکلی از تمرین‌ها و ممارست‌های هنرجویان است که هنرجو می‌تواند با استفاده از آن‌ها زیبانویسی را آموزش ببیند؛ که با نگاه کردن ‌به خطوط اشعار و متون دیگر، سیر وسلوک عاشقانه و عارفانه را تجربه کند؛ این نحوه فراگیری خوشنویسی باعث می شود که هنرجو ارتباط عاطفی و احساسی بیشتری با استاد خود پیدا کند.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد مدعی شد: به عقیده‌ی من هنر خوشنویسی، هنری احساسی است و باید با حس انسان عجین شود تا زیبایی بیافریند؛ گاهی دیده می‌شود برخی از اساتید خوشنویسی از طریق ریاضی، اشکال هندسی و زاویه به آموزش خط می‌پردازند؛ که آموزش خط با اشکال خشک، فرمول و زاویه باعث از بین رفتن زیبایی خط خواهد شد.
مریم سادات موسوی عنوان کرد: ما برای آموزش، از اندازه‌گیری حروف با نقطه‌گذاری استفاده می‌کنیم؛ که این قوانین بعد از مدتی جای خود را به حس زیبا شناختی کامل می‌دهد و بعد از آن فقط زیبایی است که حرف اول را در نوشتن، ترکیب‌بندی و فرم خواهد زد.
وی اضافه کرد: این امکان هم وجود دارد که در کنار آموزش سنتی متداول از وسایل کمک آموزشی، فیلم و اسلاید استفاده شود تا بتوانیم شیوه‌های مختلف نگارش را به صورت مکمل به هنرجو انتقال دهیم؛ من معتقدم زمانی‌که هنرجو به صورت مداوم اشعار نغز، متون ادبی، دینی و عاشقانه را در طول آموزش می‌نویسد این متون به صورت مستقیم در رفتار و اندیشه‌ی هنرجو تاثیر می‌گذارد؛ و این سیر و سلوک در سیرت و صورت شاگرد تجلی پیدا خواهد کرد.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد بیان کرد: فونت‌های خوشنویسی از مدت‌ها قبل محبوبیت خاصی نزد طراحان و گرافیست‌ها داشته‌اند؛ که از بسیاری جهات دارای محدودیت‌هایی مربوط به نرم‌افزارها و ... هستند؛ اما می‌تواند بسیاری از کاستی‌های نداشتن دست خط خوب را جبران کند.
مریم سادات موسوی خاطرنشان کرد: حس زیبای نوشتن، حس دستی که در حال نوشتن است، صدای دلنشین حرکت قلم بر روی صفحه و در نهایت خلاقیت هنرمند که آزادانه بر روی صفحه نقش می‌بندد فقط منحصر به هنرمند خوشنویس است؛ و هیچ‌گاه درست‌ترین و قانون‌مندترین فونت‌های خوشنویسی هم نمی‌توانند این زیبایی را برای بیننده به وجود آورند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هنر ، خوشنویسی ، آموزش ، هنرجو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان