تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
در مراسم امضای تفاهم‌نامه ترویج دوچرخه‌سواری دانش‌آموزی تاکید شد

آمادگی مدارس برای ورود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار

تفاهم‌نامه ترویج و توسعه دوچرخه‌سواری دانش‌آموزان بین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و معاون وزیر آموزش‌وپرورش امضاء شد.
آمادگی مدارس برای ورود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار
رویداد۲۴ سید محسن پورسیدآقایی در مراسم امضاء تفاهم نامه ترویج دوچرخه با بیان این‌که ترافیک در تهران معضل جدی و مهمی است، تصریح کرد: ما به‌هیچ‌وجه نباید این معضل را دست‌کم بگیریم، چون ترافیک تهران، آلودگی تهران را به دنبال دارد و آلودگی، آثار بسیار مخربی در زندگی مردم دارد.

وی افزود: بخشی از مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی امروز تحت تاثیر آلودگی و ترافیک است. همچنین ابتلای زیاد شهروندان به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و... ناشی از همین ذرات و آلودگی‌هایی است که از اگزوز خودرو‌ها متصاعد می‌شود.

وی تاکید کرد: ریه‌ها و سیستم گوارشی بدن قدرت تفکیک ذرات زیر ۲.۵ میکرون را ندارند و وقتی تنفس می‌کنیم این ذرات وارد خون می‌شوند. مشکل ترافیک و آلودگی تهران، یک مساله ملی است و در شهر بزرگی مثل تهران که حدود ۱۳ میلیون نفر در آن تردد می‌کنند و ۸ میلیون ساکن هستند، باید این معضل را جدی بگیریم.

پورسیدآقایی با تأکید بر این‌که راه‌حل مشکل آلودگی و ترافیک در یک کلام، حذف خودروی شخصی است، گفت: ما نمی‌توانیم با ۴ میلیون خودروی شخصی در تهران، کاری برای رفع آلودگی بکنیم جز این‌که از خودروسواری دست برداریم و بهترین جایی که می‌شود فرهنگ‌سازی کرد، مدارس هستند.

وی تصریح کرد: دانش آموزان ما باید آموزش ببیند که با دوچرخه یا پای پیاده به مدرسه رفت‌وآمد کنند تا هوای شهر سالم باشد. امروز یکی از مسائل اساسی ما با آموزش‌وپرورش، ساماندهی سرویس‌ها است. نزدیک به ۲۰ هزار خودرو به‌عنوان سرویس مدارس برای جابجایی دانش آموزان استفاده می‌شوند که خود این‌ها ترافیک و آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند.

رییس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک افزود: برای رفع وابستگی به سواری شخصی و خودرومحوری که زندگی همه ما را در برگرفته، بهترین راه این است که از مدارس، موضوع دوچرخه را جدی بگیریم و دانش‌آموزان را با فرهنگ دوچرخه‌سواری آشنا کنیم. متاسفانه در بسیاری از مدارس اجازه نمی‌دهند دانش‌آموز با دوچرخه وارد مدرسه شود و او را به بهانه‌های مختلف ازجمله نداشتن ایمنی کافی از این کار منع می‌کنند یعنی ما با فرهنگ مخالفت با دوچرخه در آموزش‌وپرورش روبه‌رو هستیم.

وی یادآور شد: با امضای این تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش این پیام را به همه دانش آموزان و مدیران آموزش‌وپرورش می‌دهد که موافق با ترویج دوچرخه در مدارس است. ما طبیعتا اجرای این تفاهم‌نامه را در همه ادارات کل آموزش‌وپرورش و مناطق دنبال خواهیم کرد تا مفاد این تفاهم‌نامه تبدیل به رویه‌ای شود که در همه مدارس اجازه دهند دانش آموزان با دوچرخه تردد و محل‌های پارک برای دوچرخه پیش‌بینی کنند.

پورسیدآقایی تصریح کرد: ما می‌دانیم که دوچرخه در شرایط امروز خیابان‌های تهران، وسیله کاملا امنی نیست، اما نمی‌شود به دلیل ریسک تصادفات ما کلا یک مد حمل‌ونقل مهم و پاک را کنار بگذاریم، چون ضرر‌های خودرومحوری بیشتر از ریسک تصادف دوچرخه است. دانش آموزان ما وقتی دائما به رفت‌وآمد با خودروی شخصی و سرویس وابسته بشوند، خطرش برای سلامتی خودشان و محیط‌زیست کشور، بیش‌تر از خطر تصادفات احتمالی است.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که مزایای توسعه دوچرخه‌سواری در شهر برای دانش آموزان بیشتر از آن است که نگران تصادفات احتمالی باشیم، گفت: می‌شود با ایمنی بیشتر و کنترل و وضع قوانین بهتر و با همکاری با سایر نهاد‌ها مثل پلیس این حوادث را کاهش داد و سلامتی دانش آموزان را حفظ کرد.

مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز در این مراسم با اشاره به آسیب‌های متعدد اجتماعی که این روز‌ها دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، گفت: هر برنامه‌ای که به ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و زندگی دانش‌آموزان منتهی شود در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد.

وی افزود: منابع درسی به‌تن‌هایی نمی‌تواند دانش‌آموزان را برای زندگی آینده آماده کند و امروز تخصص‌یابی یکی از ضرورت‌های زندگی حرفه‌ای است و آموزش‌وپرورش باید بتواند همه مهارت‌هایی را که دانش‌آموز در زندگی آینده به آن‌ها نیاز دارد در دستور کار قرار دهد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن الگو‌های رفتاری ترافیکی و فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش با داشتن ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم، قطعا می‌تواند به متولیان مدیریت شهری در درونی کردن این باور‌ها و ارزش‌ها کمک کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، وی تصریح کرد: لازم است برای دوچرخه‌سواری به‌عنوان یکی از برنامه‌های ورزشی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود و قطعا آموزش‌وپرورش می‌تواند به ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم کمک کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان