تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش بازار به تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها/ چگونه ارز نیمایی مبنای خوراک پالایشگاه‌ها شد؟

هیات وزیران نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های تحویلی پالایشگاه‌ها را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابه التفاوت آن با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما تعیین کرد.

واکنش بازار به تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها / ارز نیمایی مبنای خوراک پالایشگاه‌ها شد

رویداد۲۴ با مصوبه هیات دولت از ابتدای آبان ماه سال جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

بر این اساس نرخ دلار پالایشی‌ها از ابتدای آبان نرخ سامانه نیما یعنی حدود هشت هزار تومان است. انتشار این خبر در روز گذشته باعث عقب‌نشینی شاخص بورس شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۹۷، با کاهش ۱۶۵۹ واحدی معادل ۰/۸۸ درصد به رقم ۱۸۷ هزار و ۷۷۸ واحد رسید. 

در حال حاضر متوسط نرخ یورو در سامانه نیما حدود ۹۴۰۰ و متوسط نرخ دلار در این سامانه ۸۰۰۰ تومان است.

بر اساس این گزارش سوم شهریور امسال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ پایه خوراک پالایشگاه‌های روغن سازی را بدون هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار به طور ناگهانی تا ۹۰ درصد بالا برد.

این افزایش به نظر کارشناسان عجولانه و غیر کارشناسی بود و انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی ایران در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری از افزایش ۹۰ درصدی نرخ پایه خوراک پالایشی‌ها گلایه کردند. در این نامه اعضای انجمن خواستار دستور اکید درخصوص برگشت نرخ خوراک به قیمت قبل شده بودند.

آلبرت بغازیان در این باره به رویداد۲۴ گفته است: اعلام نرخ نیمایی برای خوراک پالایشگاه‌ها منجر به افزایش نرخ‌ سایر محصولات خواهد شد، زیرا در گذشته نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای پالایشگاه‌ها در نظر گرفته بودند.

او با تاکید بر اینکه بردن نرخ‌ها به سمت ارز نیمایی از سود پالایشگاه‌ها کم خواهد کرد، می‌گوید: با کاهش قیمت‌ها سود و منافع سهامداران نیز کم خواهد شد این در حالی است که قبلا این منافع برای شرکت‌ها باقی می‌ماند و بین آن‌ها تقسیم می‌شد.

بغازیان تصریح کرد: افزایش نرخ خوراک روی صنایع وابسته و پلاستیک نیز اثر خواهد گذاشت البته این اقدام برای واقعی کردن بهای سوخت و مواد اولیه بود این در حالی است این سیاست می‌توانست از ابتدا درست باشد و نرخ خوراک را دولت صفر اعلام کند تا شاهد افزایش نرخ‌ها نباشیم.

نظرات شما
پیشخوان