تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
چاووش‌اوغلو:

تمام مرتبطین با قتل خاشقچی باید در ترکیه محاکمه شوند/ پرونده را به دادگاه لاهه نمی‌بریم

وزیر خارجه ترکیه درباره مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول گفت: آنکارا تمام اقدامات لازم برای شفاف‌سازی درباره پرونده خاشقچی را انجام می‌دهد.
 رویداد۲۴ وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه تمام افراد مرتبط با قتل روزنامه‌نگار سعودی باید در ترکیه محاکمه شوند، گفت: قصد ندارند این پرونده را به دادگاه لاهه ارجاع دهند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) به همراه «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، در کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا حاضر شد.

چاووش‌اوغلو در این نشست خبری ابتدا به مناقشات فلسطین-اسرائیل پرداخته و تاکید کرد که موضوع فلسطین اشغالی و شهر قدس به عنوان تنها پایتخت این کشور، همواره خط قرمز ترکیه هستند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه ترکیه همواره با کشور دوست و برادر خود «فلسطین» در همبستگی و اتحاد است، افزود: «حتی اگر همگان آرمان فلسطین را تنها بگذارند، ما این کار را نمی‌کنیم».

ریاض المالکی هم در تایید اظهارات چاووش‌اوغلو گفت: «ما می‌توانیم با حمایت ترکیه، با تمام تهدیدات مقابله کنیم».

وزیر خارجه ترکیه سپس به مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول پرداخته و گفت: «آنکارا تمام اقدامات لازم برای شفاف‌سازی درباره پرونده خاشقچی را انجام می‌دهد».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه اطلاعات لازم درباره قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی را با طرف‌های مرتبط به اشتراک گذاشته‌اند، توضیح داد: «تمام کسانی که به قتل خاشقچی مرتبط هستند باید در ترکیه مورد بازجویی و محاکمه قرار بگیرند».

وی با تاکید بر اینکه ترکیه قصد ندارد پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی را در دادگاه لاهه مطرح کند، افزود: «اما اگر این دادگاه خود تحقیقاتی را آغاز کند، ما نیز اطلاعات به دست آمده را در اختیارشان قرار می‌دهیم».

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیرو‌های امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان