تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

مشاور «بن سلمان» از همه مناصبش برکنار شد

سعود القحطانی که به دنبال اذعان ریاض به قتل جمال خاشقچی از سمت مشاوری دیوان سلطنتی برکنار شده بود، از همه مناصب دیگر نیز برکنار شده است.
 رویداد۲۴ مقام‌های سعودی «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان سعودی را از همه مناصب خود برکنار کردند.

به دنبال اذعان دادستانی کل عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی»، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری سعودی، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، بیستم اکتبر، در حکمی القحطانی را به همراه شماری از مقام‌ها و افسران دستگاه اطلاعات سعودی برکنار کرد.

کارشناسان سیاسی این اقدام سلمان را گامی در تلاش برای دور کردن اتهام دخالت سران سعودی از اتهام دخالت در قتل جمال خاشقچی ارزیابی کردند.

سعود القحطانی به دنبال این حکم، در صفحه توییتر خود سمت «مشاور دیوان پادشاهی» را پاک کرده بود و سمت «ریاست شورای اداره امنیت سایبری در دیوان سلطنتی» را برای خود نگه داشت.

روز چهارشنبه (۲۲ اکتبر) روزنامه «القدس العربی»، چاپ لندن نوشت که قحطانی اخیرا این سمت را نیز از حساب توییتری خود پاک کرده و تنها به ذکر «حساب شخصی است» اکتفا کرده است.

این روزنامه با اشاره به این اتفاق، نوشت که مقام‌های سعودی سعود القحطانی را از همه مناصب دولتی خود برکنار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، سعود القحطانی علاوه بر این دو منصب، سمت‌های دیگری نیز داشته است؛ از جمله سرپرستی کل مرکز تحقیقات و امور رسانه‌ای دیوان سلطنتی و سرپرستی کمیته عالی فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی و ریاست هیأت مدیره مرکز توسعه امنیت سایبری، ریاست هیأت مدیره مرکز فرماندهی و کنترل تحقیقات پیشرفته.

مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان سعودی همچنین عضویت خود در هیأت مدیره «بیت ملک عبدالعزیز»، هیأت مدیره «مسک الخیریه» (سازمان به ظاهر خیریه وابسته به بن سلمان)، هیأت مدیره مدارس «مسک» و هیأت مدیره «هیأت پادشاهی استان العلا» را از لیست سمت‌های خود پاک کرده است.

به گزارش القدس العربی، کابران فضای مجازی بویژه در توییتر در واکنش به این اقدام قحطانی نوشته‌اند که او روزی هم فکرش را نمی‌کرد که از یک «متکبر» به «متهم ضعیف» تبدیل شود.

برخی دیگر نوشتند که «قحطانی امروز خود را "قربانی"‌ای می‌بیند که "محمد بن سلمان" [ولی‌عهد سعودی]برای رهایی خود از اتهام قتل "خاشقچی"، او را معرفی کرده است».

خبرگزاری انگلیسی رویترز اخیرا به نقل از منابعی اطلاعاتی در ترکیه و منبعی غربی گزارش داد که سعود القحطانی خود بر عملیات ربایش و قتل خاشقچی از طریق «اسکایپ» نظارت داشته، اما کاربرد مشهور «مجتهد» تصریح کرد که خود بن سلمان از طریق اسکایپ با تیم پانزده نفره ترور خاشقچی در کنسولگری ارتباط داشته است.

این خبرگزاری همچنین نوشت که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه مکالمه تلفنی القحطانی از طریق اسکایپ را نزد خود دارد و از تحویل نسخه‌ای از آن به آمریکا خودداری کرده است.

گفته می‌شود در این فایل صوتی، القحطانی به خاشقچی ناسزا می‌گوید و او نیز از طریق اسکایپ اقدام به مقابله به مثل کرده و فحش‌هایی به مشاور سابق دیوان سلطنتی می‌دهد که در این لحظه قحطانی از تیم ترور می‌خواهد «سر سگ را نزد او بیاورند».

جمال خاشقچی از دهم مهر ماه که برای انجام برخی کار‌های اداری خود به کنسولگری سعودی در شهر استانبول ترکیه مراجعه کرد، ناپدید شد و ترکیه و برخی منابع اطلاعاتی غرب از کشته شدن او در ساختمان کنسولگری خبر دادند.

بعد از گذشت نزدیک به سه هفته از این حادثه و درخواست‌های جهانی از ریاض مبنی بر روشن شدن سرنوشت خاشقچی، دادستانی کل سعودی شنبه این هفته در بیانیه‌ای کوتاه به کشته شدن او اذعان کرد. در این بیانه آمده بود که جمال خاشقچی در نتیجه «درگیری و نزاع» با افرادی در کنسولگری سعودی «به صورت تصادفی» کشته شده است.

گزارش‌ها و شواهدی که منابع ترکیه‌ای و برخی منابع غربی در دست داردند، حکایت از آن دارد که، ولی عهد سعودی خود در جریان قتل خاشقچی بوده و دستور سربه نیست کردن او از سوی او صادر شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان