تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
آنکارا اطلاعات قتل را لو نداد؛

بررسی سخنرانی اردوغان درباره قتل جمال خاشقجی/ رئیس جمهور ترکیه نامی از بن سلمان نبرد

نکته قابل توجه در صحبتهای رجب طیب اردوغان آن بود که هنگام مخاطب قرار دادن ملک سلمان، از زبان نرمی استفاده کرده و او را «خادم حرمین شریفین» خطاب می کرد، اما از ذکر نام ولی عهد، بن سلمان، خودداری می کرد.
بررسی سخنرانی اردوغان درباره قتل جمال خاشقجی/ رئیس جمهور ترکیه نامی از بن سلمان نبرد
رویداد۲۴ القدس العربی اردوغان صرفا پایین‌ترین پله نردبان ترور خاشقجی را توصیف کرد؛ بالاترین پله چه زمانی فاش می‌شود؟

القدس العربی چاپ لندن نوشت: اردوغان در سخنرانی خود در برابر حزب عدالت و توسعه، از برخی تفاصیل ترور روزنامه نگار سعودی، خاشقجی، پرده برداشته و بر این مساله تاکید کرد که این جنایت وحشیانه، از پیش برنامه ریزی شده بود.

به گزارش «انتخاب»، رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که مسئولیت این جنایت سیاسی با عربستان سعودی است و نه ترکیه و نه جامعه بین الملل راضی نیستند که مسئولیت آن متوجه یکی از افراد اطلاعاتی حکومت سعودی شود، بلکه تمامی عناصر دخیل در این ترور از پایین‌ترین رده‌ها تا عالی‌ترین مقامات، می‌بایست مشخص شوند. به عقیده اردوغان، لازم است که طرف سعودی به سوال‌های زیادی پاسخ دهد، از جمله اینکه هویت فرد دستور دهنده به گروه ۱۵ نفری که وارد ترکیه شدند، علت ضد و نقیض بودن بیانیه‌های مسئولان سعودی در مورد این جنایت و محل جسد خاشقجی، باید مشخص شود.

ضمن اشاره‌ای محکم، اردوغان یادآور شد که پرونده این مساله هنوز بسته نشده است و کمیته مستقلی برای انجام تحقیقات تشکیل می‌شود. وی از پادشاه سعودی خواست که افرادی که در قتل خاشقجی دست داشته اند را به پلیس ترکیه معرفی کند، تا محاکمه آن‌ها در استانبول انجام شود.

نکته جالب توجه در بین صحبت‌های رجب طیب اردوغان آن بود که هنگام مخاطب قرار دادن ملک سلمان، از زبان نرمی استفاده کرده و او را «خادم حرمین شریفین» خطاب می‌کرد، اما از ذکر نام، ولی عهد، بن سلمان، خودداری می‌نمود.

تفاصیلی که اردوغان در مورد قتل خاشقجی مطرح کرد، در سطح انتظار مردم جهان نبود، نه به این دلیل که اطلاعات لازم را در اختیار نداشت، بلکه به این دلیل که پلیس ترکیه قصد دارد اطلاعات را مرحله به مرحله و از طریق رسانه‌ها علنی کند، نه توسط یک مقام رسمی در دولت ترکیه. با اینکه اردوغان اعلام کرد که کشورش تا کشف کامل واقعیت و تا آنجا که قوانین بین المللی اجازه دهد، به تحقیقات ادامه می‌دهد، اما به احتمال زیاد این نحوه صحبت کردن رئیس جمهور ترکیه به معنای انداختن توپ در زمین سعودی هاست، تا فشار‌های بین المللی علیه عربستان سعودی و شخص ملک سلمان، بیشتر و بیشتر شده و در ادامه، مسئولیت قتل خاشقجی متوجه رده‌های بالای نردبان قدرت در عربستان شود، که قطعا بن سلمان روی آن ایستاده است.

اردوغان در بین صحبت‌های خود پایین‌ترین پله ترور خاشقجی را توصیف کرد و چه بسا در آینده پرده از نام کسانی بردارد که در بالاترین پله نردبان این جنایت جای گرفته اند.
 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان