تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

توطئه‌های دشمن برای اربعین خنثی شد/ اربعین برای مردم عراق تبدیل به بحثی هویتی شده است

چندماهی است که تلاش‌هایی فراگیر به ویژه در فضای مجازی برای تخریب چهره‌ی ایران در عراق و همچنین سیاه‌نمایی تصویر عراق در ایران انجام می‌شود. برخی کارشناسان معتقد هستند این تلاش‌ها برای کمرنگ کردن راهپیمایی اربعین حسینی انجام می‌شود و حتی دامنه‌ی بزرگتری نیز برای اهداف آن قایل می‌شوند. گفت‌وگوی شفقنا با چند تن از کارشناسان خاورمیانه را در این مورد بخوانید.
توطئه‌های دشمن برای اربعین خنثی شد/ اربعین برای مردم عراق تبدیل به بحثی هویتی شده است
رویداد۲۴ دستمالچیان: اربعین حسینی بزرگترین مانور سیاسی جهان اسلام است

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن با بیان این که حوادث چند ماه گذشته در عراق دنباله‌ی پروژه اختلاف‌فکنی بین امت اسلامی بود، اظهار کرد: پروژه‌ای که آمریکا و انگلیس پشت آن بودند. در مرحله‌ی اول سعی کردند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند و با کمک عربستان سعودی، تروریست‌های تکفیری را تجهیز کردند تا شیعه‌کشی راه بیاندازند. هدف نیز آن بود که در ادامه‌ی آن، یک دشمنی و کینه بین دو کرانه‌ی شیعه و سنی ایجاد کنند، اما موفق نشدند و شکست خوردند.

توطئه‌های دشمن برای اربعین خنثی شد

او ادامه داد: در پروژه‌ی دوم خواستند اختلافی بین شیعه و شیعه بخصوص بین دو کشور همسایه ایجاد کنند که این هم با درایت مرجعیت عالی و مسوولان دو کشور خنثی شد. امروزه در مراسم وحدت‌آفرین اربعین می‌بینیم که زائران ایرانی با شور و هیجانی بیش از گذشته به ندای اربعین حسینی لبیک گفتند و برادران عراقی ما چه خوب از برادران ایرانی خود پذیرایی می‌کنند. حتی هشتگ‌های «حب الحسین یجمعنا» بسیار زود فراگیر شد و خنثی شدن توطئه‌های دشمن را نشان داد.

با همبستگی امت اسلامی در اربعین می‌توان در برابر ترفند‌های دشمن ایستاد

این کارشناس مسایل منطقه با بیان این که این یک استراتژی بسیار مهم است که در این زمان باید همبستگی و همدلی بین امت اسلامی -چه شیعه و چه سنی- برقرار شود، گفت: به این شکل می‌توانند در برابر ترفند‌های خبیثانه‌ی دشمن ایستادگی کنند و اجازه ندهند که اختلاف و تفرقه در داخل امت اسلامی جای بگیرد.

او اربعین حسینی را بزرگترین مانور سیاسی جهان اسلام خواند و افزود: حب‌الحسین نه تنها ایران و عراق بلکه همه‌ی امت‌های اسلامی را گرد خود، جمع و در راهپیمایی بزرگ اربعین تجلی پیدا می‌کند. این بزرگترین مانور قدرتی است که جهان اسلام در مراسم اربعین حسینی از خود نشان می‌دهد. بعد از مراسم حج که جمع کثیری از امت اسلامی حضور پیدا می‌کنند، این دومین مراسمی است که امت اسلامی با قدرت تمام به میدان می‌آید و قدرت خود را در برابر ابرقدرت‌ها به نمایش می‌گذارد.

رویوران: تلاش برای کمرنگ کردن مراسم اربعین نمی‌تواند به نتیجه برسد

حسین رویوران، کارشناس مسایل منطقه در گفتگو با شفقنا با بیان این که دست‌هایی در کار است تا با تخریب چهره‌ی ایران در عراق و برعکس، مراسم اربعین را کمرنگ کنند، اظهار کرد: در فضای مجازی مصادیق فراوانی از این مساله وجود دارد. هم به زبان عربی با مخاطب عراقی و هم با زبان فارسی برای مخاطب ایرانی در فضای مجازی مطالبی تهیه و منتشر شده است. تلاش‌هایی برای ایجاد شکاف، دشمنی و سوءتفاهم بین ایران و عراق جریان دارد، اما به اعتقاد من این تلاش نمی‌تواند به نتیجه برسد.

محبت امام حسین قوی‌تر از تبلیغاتی است که برای ایجاد شکاف بین مردم ایران و عراق می‌شود

او با اشاره به اینکه امروز همه بر شعار «حب الحسین یجمعنا؛ عشق به امام حسین، ما را در کنار هم قرار داده است» متفق هستند، گفت: این وجه اشتراک و عشق و محبت امام حسین (ع) اجازه نمی‌دهد آن‌ها رخنه کنند. این محبت، امروز یک پیوستگی، همدلی، همراهی و عشق به خدمت یکدیگر در این مسیر راهپیمایی ایجاد کرده است و این امر بسیار قوی‌تر از تبلیغاتی است که برای ایجاد شکاف بین مردم ایران و عراق انجام می‌شود.

مراسم اربعین به شکل امروز آن، هیچگاه در طول تاریخ وجود نداشت

این کارشناس مسایل منطقه با بیان این که مراسم اربعین به شکل امروز آن، هیچگاه در طول تاریخ وجود نداشت، خاطرنشان کرد: پیش از آن که رژیم صدام اساساً پیاده‌روی اربعین را ممنوع کند یعنی در آن زمانی که آزاد بود نیز چند ده هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کردند و تعداد، محدود بود. هیچ گاه تعداد حاضران در پیاده‌روی اربعین به مرز یک میلیون و حتی نیم میلیون هم نمی‌رسید. در حقیقت همواره چند هزار، چند ده هزار یا حداکثر دویست الی سیصد هزار نفر بودند.

او این تعداد بیست میلیونی که در اربعین به کربلا می‌رود و خدماتی که به این بیست میلیون انسان داده می‌شود را پدیده‌ای جدید دانست و افزود: جامعه‌ی عراق در ایجاد این پدیده‌ی شگفت یک ابتکار به خرج داده و این مراسم را به وجود آورده است. جالب است که تمام ملزومات و هزینه‌های آن را هم به عهده گرفته است. البته ما تلاش می‌کنیم که کمک کنیم، اما هزینه‌ی اصلی را آن‌ها تأمین می‌کنند. بعضی از مردم عراق در طول سال کار می‌کنند و مازاد درآمد خود را نگه می‌دارد که در این مراسم هزینه کند.

اربعین برای مردم عراق به ویژه شیعیان تبدیل به بحثی هویتی شده است

رویوران با بیان این که اربعین برای مردم عراق به ویژه شیعیان تبدیل به بحثی هویتی شده است در حالی که قبلاً چنین نبود، گفت: در گذشته بحث هویتی نبود و موضوعی شعائری بود یعنی شعائری که باید انجام شود. شیعیان عراق تقریباً ۱۸ میلیون نفر هستند؛ نزدیک به ۱۶ میلیون از این افراد در این راهپیمایی شرکت می‌کنند؛ این پدیده‌ای بسیار عجیب است. حدود چهار میلیون نفر هم خارجی‌ها هستند که نزدیک به دو تا سه میلیون از این افراد را معمولاً ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

امام حسین بخشی از هویت مردم عراق است

او تصریح کرد: این پدیده‌ی جدید بر اساس اراده شکل گرفته است و این اراده مبتنی بر عشق به امام حسین (ع) و این است که امام حسین بخشی از هویت مردم عراق است. این تصور یک تحول بزرگ به شمار می‌رود که در مردم عراق ایجاد شده است. پایه‌ی این امر، عشق به امام حسین و اهل بیت (ع) است بنابراین هیچ کس نمی‌تواند این ماهیت اصلی را تغییر دهد و به نوعی دشمنی با زوار امام حسین (ع) تبدیل کند. چنین امری اصلاً امکان تحقق ندارد، چون کسی که عاشق امام حسین و عاشق زوار امام حسین است، نمی‌تواند با زوار او دشمنی کند.

هانی‌زاده: مراسم اربعین حسینی بزرگترین تجمع بشری در ده‌ها سال اخیر است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسایل منطقه در گفتگو با شفقنا اربعین حسینی را نماد حرکت پرشور اتباع اهل‌بیت (ع) و شیعیان جهان دانست و اظهار کرد: در روز اربعین، جهان شاهد یک حرکت پرشور مردمی است. این حرکت به عنوان یک استراتژی تعریف‌شده‌ی جهان اسلام برای تقابل با جریان‌های تکفیری و قدرت‌های استکباری تلقی می‌شود. به اعتبار این که این مراسم که با شرکت حدود بیست میلیون انسان از هشتاد کشور مختلف جهان صورت می‌گیرد، بزرگترین تجمع بشری در طول ه‌ها سال اخیر به شمار می‌رود.

او ادامه داد: به همین دلیل هر سال این مراسم باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و تجربه‌ی دو کشور ایران و عراق برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم، هر سال پخته‌تر و پویاتر می‌شود. به همین دلیل بسیاری از قدرت‌های استکباری و عوامل این قدرت‌ها با برنامه‌ریزی در آستانه‌ی اربعین تلاش می‌کنند تا این حرکت پرشور که نماد همبستگی شیعیان جهان است را تخریب کنند. حمله‌ی اخیر تعدادی افراد مشکوک به کنسول‌گری ایران در بصره، اتهام‌زنی برخی جریان‌های سیاسی عراق علیه ایران و همچنین برخی عوامل درون ایران برای برهم زدن وحدت دو ملت ایران و عراق، همگی در چارچوب یک برنامه‌ی تعریف شده‌ی فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای است.

این کارشناس مسایل منطقه هدف تلاش‌ها برای تخریب وحدت ملت ایران و عراق را مانع شدن از حرکت پرشور اربعین حسینی مردم خواند و گفت: به همین دلیل جهان بسیار تعجب می‌کند که چگونه بیست میلیون انسان از هشتاد کشور مختلف جهان بیایند و در شهر کوچکی در کربلا آن هم در شرایط ناامنی عراق تجمع کنند. این مفهوم استراتژیکی برای جهان دارد بنابراین تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است تا این حرکت مختل شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد با توجه به هوشمندی‌های موجود میان دو ملت ایران و عراق، تمام تحرکات دشمنان دو ملت ایران و عراق نقش بر آب و این حرکت پورشور حسینی در اربعین با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد.
 
منبع: شفقنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان