تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
منتقد متخصص چگونه از پس چالش‌ها برمی‌آید؟

حناچی؛ منتقد بزرگ قالیباف و چالش بزرگ‌اش در بلدیه

بالاخره پس از کش و قوس بسیار شورای شهر پنجم تصمیم خود را گرفت و پیروز حناچی به عنوان شهردار تاره پایتخت برای گرفتن حکم به وزارت کشور معرفی شد. حالا موقع آن است که ببینیم حناچی با چه چالش‌هایی در شهرداری تهران مواجه خواهد بود؟
حناچی؛ منتقد بزرگ قالیباف و چالش بزرگ‌اش در بلدیه
رویداد۲۴ پیروز حناچی با رای شکننده‌ای در شورای شهر توانست به عباس آخوندی نامزد دیگر تصدی شهرداری تهران غلبه کند و به عنوان کلیددار اصلاح‌طلب بلدیه شناخته شود.

او تنها یک رای بیشتر از آخوندی کسب کرد که توانست او را ۱۱ به ۱۰ از رقیب فعلی و رئیس سابق پیش بیندازد.

حناچی، شهردار امروز تهران که سوابق او نشان می‌دهد دارای تحصیلات و تجارب مرتبط با شهرداری و مدیریت شهری است را باید دومین شهردار تهران که دارای تحصیلات مرتبط است، دانست.

چالش‌های عمومی شهرداری تهران

شهرداری تهران دچار بحران‌ها و مشکلات بسیاری است. کمبود بودجه و نقدینگی یکی از بحران‌های اساسی این شهرداری است که هر کس فارغ از گروه و جناح و تفکر که وارد آن می‌شود، باید با این بحران دست و پنجه نرم کند.

مشکلات زیاد دیگری هم دچار شهردار تهران است که اگر آخوندی، حناچی، تقوی نژاد، کشت پور یا هر فرد دیگری روی صندلی تهران می‌نشست، باید با آن روبرو می‌شد.

پیش از این در گزارشی به بیان مشکلات شهرداری تهران در دوره محمدعلی افشانی پرداخته شد و از بدهی‌های کلان تا انتصابات فامیلی در شهرداری به عنوان چالش‌های موجود بیان شد. ولی حناچی به دلایل مختلفی، دارای مشکلات خاصی است که اگر فرد دیگری جای او امروز در شورای شهر انتخاب می‌شد، این مشکلات را نداشت یا مشکلات فعلی، شکل دیگری می‌یافت.

چالش‌های خاص شهرداری در دوره حناچی

اولین مشکلی که پیش روی حناچی است، عملکرد او در مدیریت شهری است. حناچی به عنوان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین منتقدان سیاست‌های محمدباقر قالیباف، شهردار ۱۲ ساله اخیر تهران مطرح است. از آنجایی که حناچی دارای بالاترین مراتب علمی در رشته‌های مرتبط با شهرسازی و معماری است، انتقادات او به عملکرد‌های قالیباف در حوزه تخصصی، جای هیچ گونه، اما و اگری نداشت.

حناچی بار‌ها اعلام کرده بود سیاست فروش آسمان و هوا، حراج تراکم و شهرسازی بی قرار و قاعده در دوره قالیباف باعث مشکلات امروز شهر شده است. او در زمانی که به عنوان رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری بود هم توانست در مقابل بسیاری از عملکرد‌های شهرداری تهران بایستد و نیز گفت دادستان باید در مقابل اقدامات شهرداری تهران بایستد. او حتی اقدامات کوچکتر شهرداری تهران مانند پیاده‌راه سازی را هم محکوم می‌کرد و می‌گفت: این اقدامات به شکست خواهد رسید.

حناچی حتی در زمان تصدی ریاست شورای عالی شهرسازی و معماری از تراکم فروشی به عنوان گناه غیرقابل بخشش شهرداری و دولت نهم یاد کرد و با انتشار اسناد، سعی کرده بود جلوی تراکم فروشی را بگیرد.

این سوابق علمی و اجرایی نشان می‌دهد مشکل اصلی حناچی این است که حالا به عنوان شهردار تهران، روی همان صندلی نشسته که قالیباف ۱۲ سال حضور داشت و مشکلات شهرداری را با تراکم فروشی حل می‌کرد، حالا او باید در بحرانی‌ترین شرایط شهرداری تهران، بدون فروش تراکم و واگذاری پروانه ساخت و ساز، مشکلات مالی بسیار عظیم شهرداری تهران با حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان بدهی را حل کند. کاری که برای افرادی غیر از حناچی تقریبا نشدنی بود و برای او بیشتر امکان ناپذیر است، چون بدون تراکم فروشی و واگذاری پروانه ساخت و ساز خارج از جزییات و ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران باید این کار را کند. به بیان دیگر، مشکلات اجرایی و عینی این چهره علمی در مسند شهرداری تهران بسیار بیشتر از دیگران است: حناچی امروز اسیر انتقاداتش به شهردار ۱۲ ساله تهران است و برون رفت از این اسارت، بسیار مشکل می‌نماید.

چالش بعدی حناچی اینجاست که اگر او تمایل به واگذاری پروانه ساخت و ساز هم داشته باشد، شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر صنعت سازه، اجازه مانور چندانی به او نمی‌دهد. این هم مشکل مضاعفی است که شهرداری بدهکار، گران، ناکارامد و سنگین تهران را در دوره حناچی دچار رکود مضاعف خواهد کرد.

مشکل دیگری که فراروی حناچی است و شاید مانند بحران مالی قبلی، خیلی بزرگ نباشد، موضوع جناح رقیب در شورای شهر است، شورای پنجم تهران در آخرین رای گیری شهرداری، رای بسیار شکننده‌ای به او داد. آنطور که امروز در شورای شهر مطرح شد، عباس آخوندی، مرد شماره یک حزب اتحاد ملت بود و هیچ یک از اعضای این حزب حتی علی اعطا که سال‌ها به عنوان خبرنگار رابط رسانه‌ای حناچی فعالیت می‌کرد هم به او رای ندادند. با این حال، حناچی توانست با جلب آرای اعضای حزب اعتماد ملی –که از دیرباز با آن‌ها رابطه حسنه‌ای داشت-، اعضای حزب کارگزاران و اعضای مستقل شورای شهر، بر عباس آخوندی پیشی بگیرد و شهردار شود.

رای شکننده حناچی که پس از آرای تقریبا یک پارچه شورای شهر به محمدعلی نجفی (۲۱ رای) و محمدعلی افشانی (۱۹ رای)، به حساب او واریز شد، نشان دهنده عمق اختلافات در بین اعضای شورای شهر است، این اختلافات ممکن است باعث شود تا حناچی هر لحظه در تنظیم مناسبات خود با نهاد بالادستی یعنی شورای شهر دچار مشکل شود و البته در این بین، فشار اعضای حزب اتحاد ملت به او برای کاستن از فاصله‌ای که در انتخابات امروز خود را نمایان ساخت، می‌تواند موقعیت حناچی را در شورای شهر متزلزل کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان