تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
برهانی: چه اشکالی دارد مربیان مرد به ما کمک کنند؟

مائده؛ دختر ایرانی که در ترکیه می‌تازد

کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان معتقد است لژیونر شدن دختران والیبالیست می‌تواند در آینده به تیم ملی هم کمک کند.
رویداد۲۴  با وجود پیشرفت چشمگیر والیبال مردان ایران و قرار گرفتن در میان قدرت‌های جهان، والیبال ایران در بخش زنان هنوز نیاز به کار زیادی دارد. با این حال نشانه‌های از پیشرفت در میان دختران والیبالیست هم دیده می‌شود که یکی از نمونه‌های قابل تحسین صعود ۷۶ پله‌ای تیم ملی والیبال زنان ایران در رنکینگ جدید FIVB است.


حالا ملی پوشان دختر والیبال ایران در میان ۴۰ تیم برتر جهان هستند و می‌توانند در سال‌های آینده در صورت توجه بیشتر دست به کار‌های بزرگی بزنند.


اتفاق دیگری که نشانه‌ای از پیشرفت والیبال بانوان می‌دهد، لژیونر شدن ۳ ملی پوش ایرانی است. مائده برهانی به عنوان کاپیتان تیم ملی که قبلا سابقه بازی در سوپرلیگ بلغارستان را داشت، امسال در لیگ ترکیه بازی می‌کند. او در هفته‌های اخیر همواره یکی از ستاره‌های «کچورن اسپور» بوده و چند باری به عنوان امتیازآورترین بازیکن تیمش معرفی شده است.


به بهانه پیشرفت شگفت انگیز تیم ملی والیبال بانوان در رنکینگ جهانی و بازی‌های درخشان مائده برهانی در لیگ ترکیه با او همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت‌های کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان با خبرنگار "ورزش سه" را می‌خوانید.

رقابت در لیگ ترکیه نزدیک است


در حال حاضر با کچورن اسپور در لیگ یک ترکیه ۸ بازی انجام دادیم که ۵ برد و ۳ باخت داریم. ۱۴ امتیاز داریم و با تیم سوم جدول فقط ۲ امتیاز فاصله داریم. به همین خاطر با یک برد و یک باخت ممکن است جایگاه تیم‌ها جابجا شود. این به جذابیت لیگ اضافه می‌کند و ما هم برای رسیدن به رده‌های بالاتر تلاش می‌کنیم.

اکثر امتیازآورترین بازیکن زمین هستم


خدا را شکر تا الان توانستم عملکرد خوبی برای تیمم ثبت کنم. در ۲ بازی که بردش برای تیم خیلی مهم بود و ۳ بر ۲ پیروز شدیم، خیلی به تیم کمک کردم. در واقع می‌توانم بگویم در همه مسابقات به جز ۳ بازی من امتیازآورترین بازیکن زمین بودم. به تدریج با توجه به اینکه تیم‌های مقابل شناخت بیشتری از من پیدا می‌کنند، کارم برای کسب امتیاز سخت‌تر می‌شود. امیدوارم بتوانم این مسیر را ادامه دهم.




لیگ ترکیه با ایران قابل مقایسه نیست


من هم در سوپرلیگ بلغارستان و هم لیگ ایران سابقه بازی قبل از این را داشتم. می‌توانم بگویم سطح سوپرلیگ بلغارستان با لیگ یک ترکیه تقریبا یکسان است. امکانات و سطح مسابقات در ترکیه به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست و بهتر است اصلا چنین قیاسی را انجام ندهیم. شاید بتوانم لیگ ترکیه و بلغارستان را با هم مقایسه کنم که البته از نظر امکانات ترکیه از بلغارستان هم بالاتر است؛ اما چه از نظر فنی و چه امکانات لیگ ایران قابل مقایسه با این ۲ کشور نیست. مخصوصا از نظر سخت افزاری اینجا همه تیم‌ها زمین اختصاصی دارند و برای هدفی که دارند، هزینه‌ای می‌کنند.

لژیونر شدن ما به والیبال ایران کمک می‌کند


بعد از اینکه من به ترکیه آمدم، مهسا صابری و مونا آشفته که دریافت کننده‌های تیم ملی ایران هستند هم به لیگ یک ترکیه آمدند. البته آن‌ها با تیم من در یک گروه نیستند و در تیم «باریکه سیر» بازی می‌کنند که در گروه دیگری است. این اتفاق قطعا مثبت محسوب می‌شود. هر چقدر تعداد لژیونر‌های ایران افزایش پیدا کند، قطعا می‌تواند به بالا رفتن سطح والیبال ما کمک شایانی داشته باشد.

پوشش من مشکلی برایم ایجاد نمی‌کند


ترکیه یک کشور اسلامی است و تقریبا شرایط زندگی کردن در اینجا مثل ایران است. شاید اینجا کمی آزادی‌های بیشتری وجود دارد؛ اما من فقط به بازی کردن و پیشرفت خودم فکر می‌کنم. فقط در بازی اول به حجاب من ایراد گرفتند که آن مشکل هم حل شد. بازیکنان لیگ ترکیه اکثرا مسلمان هستند؛ اما از پوشش اسلامی استفاده نمی‌کنند. من اولین بازیکنی بودم که می‌خواستم با این پوشش در لیگ ترکیه بازی کنم و به همین خاطر کمی تردید وجود داشت. آن ناظر بازی اول هم می‌خواست قوانین FIVB را اجرا کند. البته قوانین در لیگ‌های مختلف متفاوت است و در لیگ یک ترکیه مشکلی وجود ندارد. من هم به قراردادم استناد کردم و در نهایت بعد از تماس فدراسیون والیبال ترکیه من از همان بازی اول توانستم بدون مشکل به میدان بروم.

می‌توانستیم بیش از ۷۶ پله هم صعود کنیم


متوجه شدم که والیبال زنان ایران در رنکینگ جهانی ۷۶ پله صعود کرده و در رده ۳۹ قرار گرفته است. من فکر می‌کنم عامل اصلی این پیشرفت چشمگیر حضور تیم ملی بانوان ایران در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان بود. صرفا حضور ما در این مسابقات باعث شد رنکینگ ایران صعود ۷۶ پله‌ای داشته باشد. شاید اگر یک برد هم در این مسابقات به دست می‌آوردیم، بیشتر از این هم صعود می‌کردیم. در آن مسابقات تیم جوان شده ایران شرکت کرد و حرف و حدیث‌هایی هم به همراه داشت. گفتند به بازیکنان بزرگسال استراحت می‌دهیم که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاید می‌توانستیم یک برد کسب کنیم و بیشتر از این هم صعود می‌کردیم. البته عملکرد تیم ملی در مسابقات AVC کاپ هم بی تاثیر نبوده، چون در آن مسابقات ۴ برد و ۳ باخت داشتیم. هم از نظر کنفدراسیون والیبال آسیا هم عملکرد ایران در این مسابقات خیلی مثبت بود.

۳۰، ۴۰ سال با سطح اول آسیا فاصله داریم


برای اینکه این روند صعودی ادامه دار باشد، باید تغییرات زیادی در والیبال ایران ایجاد شود. می‌توانم بگویم تقریبا همه چیز باید تغییر کند! باید از لیگ داخلی شروع کنیم که خیلی ضعیف است. نه بازیکنان خارجی در لیگ ما حضور دارند و نه سطح فنی مربیان به اندازه کافی بالاست. با تمام احترامی که برای مربیان ایرانی قائل هستم، به نظرم سطح دانش آن‌ها نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند. البته تقصیر خودشان هم نیست، چون باید کلاس‌های آموزشی بیشتری بروند. متاسفانه ما یک فاصله طولانی و شاید ۳۰، ۴۰ ساله با تیم‌های سطح اول آسیا داریم و نمی‌توان یک شبه این اختلاف را جبران کرد.


مربیان مرد باید وارد لیگ زنان شوند


باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد و لیگ خود را در ابتدا پویا کنیم. یک اتفاق خوبی که می‌تواند رخ دهد و باعث پیشرفت والیبال بانوان شود، ورود مربیان لیگ مردان به لیگ بانوان است. در واقع اگر به مربیان مرد اجازه داده شود تا هدایت تیم‌های زنان را در اختیار بگیرند، والیبال بانوان می‌تواند از دانش این مربیان استفاده کند. همین حالا خیلی از مربیان بادانش در بخش مردان بدون تیم هستند و می‌توانند به والیبال بانوان کمک کنند.

شاید هشتمی آسیا را هم از دست بدهیم!


تیم ملی والیبال بانوان یکی از بهترین دوران خود را سپری می‌کند. این تیم از یکسری بازیکن جوان و باتجربه تشکیل شده است. فکر می‌کنم اگر این مسیر ادامه داشته باشد، می‌توانیم نتایج بهتری هم بگیریم. شاید به سطح ۴ تیم برتر آسیا هم نزدیک شویم؛ اما با این برنامه ریزی و اتفاقات موجود نمی‌توان خیلی انتظار داشت که به این سادگی و آسانی به سطح اول آسیا نزدیک شویم. رقبای ما در آسیا که هم سطح ایران به حساب می‌آیند، مثل استرالیا، فیلیپین و چین تایپه؛ تیم‌هایی هستند که برنامه ریزی و سرمایه گذاری خیلی خوب در لیگ داخلی شان کرده اند. همین باعث شده تیم ملی شان هم پیشرفت کند. اگر ما از این رقبا هم عقب بمانیم، شاید دیگر هشتمی آسیا را هم از دست بدهیم.

باید از ترکیه الگوبرداری کنیم


در آخر تنها حرفم به واسطه تجربه‌ای که دارم، این است که‌ای کاش بتوانیم از همین لیگ ترکیه درس بگیریم. شاید برخی بگویند لیگ یک ترکیه سطح بالایی ندارد؛ اما اینطور نیست و اگر بتوانیم از همین جا الگوبرداری کنیم، قطعا پیشرفت خواهیم کرد. بازهم می‌گویم لیگ یک ترکیه با سوپرلیگ ایران فاصله زیادی دارد، چون اینجا سرمایه گذاری زیادی روی والیبال زنان انجام شده و در سوپرلیگ ترکیه هم بهترین والیبالیست‌های دنیا بازی می‌کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان