تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

دیده‌بان حقوق بشر خواستار اعزام ناظران مستقل به عربستان شد

دیده‌بان حقوق بشر از دولت عربستان سعودی خواسته است تا امکان سفر یک گروه از ناظران مستقل بین‌المللی به عربستان و امکان بازدید آن‌ها از زندان‌های آن کشور را فراهم کند.
دیده‌بان حقوق بشر خواستار اعزام ناظران مستقل به عربستان شد
رویداد۲۴ هدف از اعزام این گروه به‌ویژه رسیدگی به وضعیت زنان زندانی اعلام شده است. شماری از زنانی که برای حقوق مدنی خود و از جمله برای کسب حق رانندگی مبارزه می‌کردند، به زندان افتاده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از دوبی، به موضوع تلاش‌های دیده‌بان حقوق بشر در رابطه با اتهام شکنجه و آزار جنسی زنان در زندان‌های عربستان پرداخته است.

دولت عربستان تاکنون اتهام آزار جنسی و شکنجه زنان را بی‌اساس خوانده است. اکنون دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به "دروغ‌های" دولت عربستان در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرده که تکرار این اظهارات غلط و دروغ از اعتبار اظهارات دولت عربستان در رد اتهام شکنجه و آزار جنسی زنان در زندان‌ها کاسته است.

این نهاد حقوق بشری در همین رابطه خواستار آن شده است که دولت عربستان برای اثبات ادعای خود، امکان سفر یک گروه از ناظران بین‌المللی و بازدید آن‌ها از زندان‌های عربستان را فراهم سازد.

دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه ۷ دسامبر اعلام کرد که نسبت به موضوع تعرض جنسی و شکنجه زنان در زندان‌های عربستان از طریق چند منبع متفاوت آگاه شده‌اند.

این نخستین باری نیست که اتهام تعرض جنسی و شکنجه زنان در زندان‌های عربستان مطرح می‌شود. نهاد‌های حقوق بشر از ماه مه تا کنون بار‌ها چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند.

دولت عربستان در ماه نوامبر اظهارات دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل درباره شکنجه زنان در زندان‌ها را بی اساس خوانده و رد کرده بود.

اکنون، دیده‌بان حقوق بشر با توجه به اظهارات ضد و نقیض مسؤولان عربستان در ارتباط با پرونده قتل خاشقجی، درباره صحت مسؤولان عربستان ابراز تردید کرده‌اند. از این رو، این نهاد‌های حقوق بشری خواستار نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها و محاکمات کنشگران مدنی در عربستان شده‌اند.

باید یادآور شد که در ماه مه سال جاری، شمار زیادی از کنشگران مدنی در عربستان دستگیر و زندانی شدند که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها را زنان فعال در عرصه حقوق مدنی و زنان تشکیل می‌دادند.

بسیاری از این زنان در ارتباط با مبارزه برای کسب حق رانندگی دستگیر و زندانی شده بودند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان