تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
جنگ بر پایه دروغ؛

افشاگری مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا درباره جنگ با ایران/ تاکتیک مشابه بوش و ترامپ +فیلم

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا نسبت به سیاست خارجی ترامپ هشدار داده و گفته ترامپ از تاکتیک برای جنگ با ایران استفاده می‌کند که بوش برای حمله به عراق استفاده کرد.
هشدار مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا در مورد جنگ با ایران
رویداد۲۴ «کول ویلکرسون» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوران جورج بوش پسر در ویدیویی نسبت به تکرار سناریوی دروغین حمله به عراق در مورد ایران هشدار داده است.

«ویلکرسون» در این ویدئو میگوید: زمانی که من متوجه شدم ما احتمالا سعی داریم مردم آمریکا را گول بزنیم و قطعا جامعه بین المللی را هم فریب میدهیم و حالم خراب شدد.‌ای کاش همان موقع استعفا میدادم.

او گفته: «یکی از چیز‌هایی که بیش از هر چیزی مرا ناراحت می‌کند این است تاکتیک مشابهی که آمریکا در سال ۲۰۰۲ و اوایل ۲۰۰۳ در مورد عراق مورد استفاده قرار داده، همان مردم، همان تاکتیک، همان ادعاها، همان استراتژی و همه کار‌های مشابه در حال اجراست.»
 
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفته: «یک زمان گور ویدال (نویسنده آمریکایی) مردم آمریکا را مردمی فراموشکار خوانده بود. امروز هیچ رویکرد منطقی‌ای نیست که بگوید هی! ما همه این‌ها را قبلا دیدیم و دیگر نیازی به تکرار نیست. ما برای ۱۷ سال درگیر جنگ بودیم.»

«اما این مشکلی است که ما در این کشور داریم. هیچ کس این چیز‌ها را به خاطر ندارد. هیچکس این چیز‌ها را با شرایط حال و آینده انطباق نمی‌دهد و ما دائما اشتباه‌های گذشته را بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌کنیم.»

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در زمان جنگ ایران و عراق در این وزارتخانه حضور داشته و در شکل‌گیری این جنگ نیز موثر بوده نسبت به نقش خود ابراز تاسف کرده و حال این حرف‌ها را زده تا از جنگ با ایران جلوگیری کند.

ویلکرسون به کالین پاول وزیر دفاع آمریکا در زمان جرج بوش و حمله به عراق کمک کرده بود تا سخنرانی اش را در سازمان ملل آماده کند. سخنرانی‌ای که پاول در آن جهان را برای حمله آمریکا به عراق آماده کرد.

پاول در این سخنرانی گفته بود در واقع واقعیت‌ها و رفتار‌های عراق نشان می‌دهد که صدام حسین و رژیم او اقداماتشان را برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی بیشتر تقویت کرده‌اند.

ویلکسون درباره این سخنرانی می‌گوید: زمانی که من به سخنرانی پاول گوش میدادم، فهمیدم که ۶ روز و ۷ شبی که ما برای آماده کردن متن این سخنرانی وقت گذاشته بودیم به من این اجازه را نمیدهد که از بالا به قضیه کنم و متوجه باشم دقیقا او چه می‌گوید. به ویژه بخشی که او حمله ۱۱ سپتامبر القاعده را به صدام حسین ربط می‌دهد. من و دیگران در جامعه اطلاعاتی کشور می‌دانستیم که این واقعا بی ربط است.

او گفته همه این‌ها یک سری اطلاعات جعلی بود که ما در سازمان ملل اعلام کردیم. ریچارد چینی معاون رییس جمهور و جرج تنت رییس سازمان اطلاعات می‌دانستند که این‌ها اطلاعات جعلی است، اما هرگز به وزیر خارجه نگفتند. این یکی از کم ارزش‌ترین نکات یا شاید کم ارزش‌ترین نکته در زندگی حرفه‌ای من بود و پاول گفته بود شاید هیچ کس این لحظه را که در سازمان ملل درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق صحبت کردیم را به یاد نیاورد.

اما ویلکرسون ابراز تردید کرده و می‌گوید شک دارم که او درست گفته باشد.

به گفته این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، تصمیم این کشور در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق همیشه و تا پایان تاریخ توسط تاریخ دان‌ها به عنوان یک اشتباه فاجعه‌بار استراتژیک یاد خواهد شد.

او گفته کاری که ما زمانی که به عراق حمله کردیم انجام دادیم این بود که به سیاست خارجی و امنیتی ۴۰ ساله آمریکا را نقض کردیم. ما توازن قوا رادر خلیج فارس نابود کردیم و ما چیزی را شروع کردیم که تا امروز جریان دارد و احتمالا در آینده نیز برای چندین سال آینده نیز این آشوب عظیم، کشتار، مرگ، قحطی و شکست ادامه خواهد داشت. سوریه، لیبی، عراق و احتمالا لبنان و شاید اردن را نیز در برخواهد گرفت.

او معتقد است: جیزی که ما داریم یک آشوب است و ما این آشوب را ایجاد کردیم. به همان اندازه که مطمئنیم که ما این آشوب را ایجاد کردیم، باید مطمئن باشید که ما داعش را ایجاد کردیم. ما همه این‌ها را با یک تصمیم غیرعقلانی در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق راه انداختیم.

او به کمپین توجیه افکار عمومی مردم آمریکا برای حمایت از جنگ عراق اشاره کرده و می‌گوید: این کمپین بسیار موثر بود و زمانی که به آن توجه کنید می‌بینید که بر مبنای دروغ بنا شده است. این کمپین بسیار موفق بود.

ویلکرسون گفته ترامپ از تاکتیک مشابهی برای حرکت به سمت جنگ با ایران استفاده می‌کند. ایران چنین تهدیدی نیست که ما می‌گوییم. آن‌ها حتی سلاح هسته‌ای ندارند. اسرائیل بر قله‌ای ۲۰۰، ۳۰۰ تایی از کلاهک‌های هسته‌ای نشسته است. شاید این را تکذیب کند، اما آن‌ها به بمب اتم دارند.

«در نتیجه ایران بمب اتم ندارد و به نظر من آن‌ها روند دستیابی و ساخت بمب اتم را نیز در اوایل دهه ۲۰۰۰ متوقف کرده بودند.»

او در ادامه می‌گوید: به نظر من یک مشکل واقعی در خصوص این واقعیت که ما ۱۷ سال در جنگ بودیم وجود دارد. کمتر از ۱ درصد جمعیت کشور برای ۹۹ درصد دیگر کشته شدند و به خاک و خون کشیده شدند. یک درصد از مردان و زنان جوانی که کمتر متمول و کمتر تحصیل کرده‌اند. آن‌ها فقیرند. این‌ها کسانی هستند که برای شما در جنگ‌ها در حال حاضر می‌جنگند و احتمالا تعداد زیادی از افراد بیرون گود می‌ایستند و می‌گویند از خدمات شما متشکرم، اما کاری که شما می‌کنید این است که جرم خودتان را تخفیف ببخشید؛ چرا که این کاری است ما در طول ۱۷ سال گذشته انجام دادیم. ما باید این روند را متوقف کنیم.

ویلکرسون می‌گوید به عنوان یک جوان ۲۱ ساله به جنگ ویتنام رفتم. جنگی که بر پایه دروغ بنا شده بود. به عنوان یک مردم میانسال رییس کارکنان وزارت خارجه آمریکا و شاهد یک جنگ دیگری بودم که بر پایه دروغ‌های دیگر بنا شده بود؛ جنگ با عراق

او در پایان هشدار داده و گفته: امروز ما برای یک جنگ دیگر با یک کشور دیگر آماده می‌شویم؛ جنگ با ایران که بر مبنای دروغ‌های دیگری پایه‌ریزی شده است. ما باید جلوی این جنگ را بگیریم.
 
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
7
با توجه به اتحاد ایران ؛چین و روسیه؛با توجه به حمایت اروپا از ایران ولو در حد حرف؛با توجه به اجماع جهانی در حذف دلار؛و همچنین اجماع در پایان دادن به یکه تازیه امریکا؛و در نهایت جهت حفظ آبرو و قدرت؛امریکا ؛اسرائیل و عربستان راهی جزء جنگ با ایران ندارند که اگر نجنگند ؛صد در صد سرنگون خواهند شد؛از اواخر سال ۱۳۹۸ هم شروع خواهد شد ؛اما ایران میتواند با تقویت اقتصاد(با حذف رانت و پولشویی) و دیپلماسی و بدست آوردن دل مردم(بجای ایجاد کردن فضای امنیتی) نیات امریکا و متحدانش را باطل کند؛ولی متاسفانه مسائل داخلی همگام با نقشه های امریکا پیش رفته و در حال آب ریختن به آسیاب دشمن است؛از جمله واکنش نماینده سراوان و دلسرد شدن مردم ؛و یا بازداشت کارگران حقوق نگرفته بجای دلجویی؛و ...
امیرمحمد خرم
|
Afghanistan
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
2
0
ایران باید آمادگی لازم برای مالاندن پوز ترامپ به خاکرا داشته باشد که دارد.
نظرات شما
پیشخوان