تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ایران قربانی تروریسم است؟/ از شرق و غرب تا تهران و شیراز قربانی ترور + جدول

پس از جنگ ایران و عراق، چندین عملیات تروریستی بزرگ در ایران انجام شده که آخرین آنها حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز و حمله ساختمان مجلس شورای اسلامی بوده است.
چرا ایران قربانی مظلوم تروریسم است؟ از شرق و غرب تا تهران و شیراز و مشهد، قربانی ترور
رویداد۲۴ ایران طی سال‌های گذشته، بار‌ها و بار‌ها مورد هجوم گروه‌های تروریستی بوده است. مخالفان جمهوری اسلامی و مخالفان تمامیت ارضی ایران عمده‌ترین گروه‌هایی هستند که عملیات‌های تروریستی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

تعدد عملیات‌های تروریستی ایران به اندازه‌ای زیاد است که یادآوری تمامی آن‌ها در یک گزارش غیر ممکن است، با اینهمه با پایان جنگ تحمیلی و در نبود دشمن مستقیم خارجی، وضعیت امنیتی ایران به شدت بهبود یافت. در این گزارش مهمترین حوادث تروریستی ایران که منجر به شهادت فرد مشخص یا افراد و اجتماعات شده است را مرور می‌کنیم.

در منابع خارجی حمله به سفارتخانه‌ها هم حادثه تروریستی قلمداد می‌شود و حمله به سفارت ایران در کابل (با ۹ شهید) هم در این جدول قرار می‌گیرد. در برخی منابع حمله به سفارت عربستان در تهران (بدون تلفات جانی) را هم در این جدول قرار می‌دهند.

اتفاقاتی مثل انفجار‌های سال ۸۴ اهواز هم، در این جدول قرار نگرفته‌اند. مقام‌های رسمی ایران هیچوقت به طور رسمی اعلام نکردند این ترور‌ها با سازماندهی یک گروه سیاسی صورت پذیرفته باشد.

مقصران حوادث تروریستی بر اساس بیانیه‌ها و اظهارنظر‌های مقام‌های رسمی ایران در جدول زیر قرار گرفته‌اند، در بعضی موارد گروه تروریستی، مسئولیت عملیات را بر عهده نگرفته است. در انفجار شهریور ۸۹ نهاد‌های اطلاعاتی ایران اعلام کردند کوموله مسئول عملیات است، اما این گروه این اتهام را رد کرد و عملیات تروریستی را محکوم کرد. در عملیات تروریستی کانون رهپویان وصال شیراز نیز انجمن پادشاهی ایران حضور خود را در این عملیات تکذیب کرد.

عملیات تروریستی ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران هم نمونه دیگری از از این موارد است. منابع آمریکایی اعلام کردند موساد با کمک نیروهای سازمان مجاهدین خلق در ایران، عملیات را سازماندهی کرده است.

عملیات ۲۶ مهر ۸۸ گروه جندالله احتمالا بزرگترین عملیات تروریستی (بعد از سال‌های دفاع مقدس) در ایران بوده است که منجر به شهادت جمعی از فرماندهان ارشد سپاه مثل سردار نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان شد.
 
چرا ایران قربانی مظلوم تروریسم است؟ از شرق و غرب تا تهران و شیراز و مشهد، قربانی ترور
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان