تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سلیمی خبر داد؛

جزئیات حکم نماینده توهین کننده سراوان مشخص شد/ کسر از حقوق و تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

هیأت نظارت بر رفتار نمیاندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل آخرین نشست به منظور بررسی رفتار محمدباسط درازهی، برای این نماینده مجلس به تصمیم گیری نهایی و صدور حکم رسید.

رویداد۲۴ علیرضا سلیمی در جمع خبرنگاران گفت: در ۹ بند درباره آقای درازهی تصمیم‌گیری و مقرر شد بر اساس ماده ۶ قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عمل شود. همچنین مقرر شد برای نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی مربوط به این بخش را ضبط و منتشر کرده است اعمال ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان شود. با هر دوی این نمایندگان اقدامات قانونی لازم طبق ماده ۶ این قانون صورت گیرد.

این نماینده خاطرنشان کرد: در هیأت نظارت نمی‌توانند درباره رفتار کارمند گمرک اظهار نظر کنند اما برای کارمند گمرک به صورت جداگانه تصمیم گرفته خواهد شد که رفتار اخلاق مدارانه با او صورت بگیرد؛ البته این موضوع رفع و رجوع شد لذا هیأت نظارت صرفا درباره نماینده اظهار نظر کرد. در بخش دیگر اگر هر کدام از طرفین شکایتی از همدیگر داشته باشند خودشان می‌توانند از طریق دستگاه‌ قضایی اقدام کنند.

این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه در چند بند برای نماینده سراوان تصمیم گیری شد، گفت: به احتمال زیاد برای وی فقط بند الف و ب اعمال شود یعنی تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده؛ البته کسر حقوق هم خواهد داشت اما آنها خیلی اثر خود را ندارند اما همین تذکر کتبی و یا درج در پرونده برای یک نماینده خیلی گران تمام می‌شود. برای یک نماینده خیلی خوشایند نیست که در پرونده مدیریتی او چنین موردی به لحاظ اهانت و توهین و یا حتی درگیری به ثبت برسد. برای یک نماینده خیلی بد است که درج در پرونده او انجام شود.

وی عنوان کرد:‌ البته حق شکایت برای کارمند گمرک باقی بوده و می‌تواند در دادگستری شکایت کند و بگوید به من اهانت شده اما هیأت نظارت این موضوع را نمی‌تواند بررسی کند. در قانون آنچه که برای یک نماینده پیش بینی شده همین موارد ماده ۶ است،‌ درازهی از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تذکر کتبی دریافت می‌کند.

این نماینده ادامه داد: نماینده عصاره فضائل ملت است و اگر در پرونده وی درج شده و یا تذکر کتبی مبنی بر سوء رفتار وی صورت گیرد مجازات سبکی نیست. ضمن اینکه حق شکایت طرف مقابل هم در جای خود از طریق قضایی باقی است.

متن کامل ماده ۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مربوط به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به شرح زیر است:

هیأت با توجه به اهمیت تخلفات و شرایط و موقعیت ارتکاب آنها نسبت به اعمال یک یا چند مجازات ذیل که طبق ماده (۶) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قابل اجراء است، تصمیم می‌گیرد:

الف- تذکر شفاهی بدون درج در پرونده

ب- تذکر کتبی با درج در پرونده

پ- أخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

ت- کسر حقوق از یک ‌ماه تا یک‌سال به میزان یک دوم

ث- محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته‌های تحقیق و تفحص

ج- محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیأت رئیسه مجلس و هیأت رئیسه کمیسیون‌ها

چ- اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس‌مجلس

ح- اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس‌مجلس

به موجب تبصره ۱ ماده فوق نیز،‌ درصورتی که هیأت تشخیص دهد دارایی نماینده به ناحق افزایش یافته است، تا قبل از انتخابات دوره بعد موضوع را به اطلاع شورا‌ی‌نگهبان می رساند و جهت رسیدگی به دستگاه قضائی ارسال می‌نماید.

همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده، کلیه امور مربوط به حقوق نمایندگی ملت که در قانون اساسی به آن تصریح شده است اعم از اظهارنظر و اعلام مواضع در مسائل داخلی و خارجی کشور و آزادی در انجام وظایف قانونی و اعمال رأی خود و کسب اخبار و اطلاعات مورد نیاز وظایف نمایندگی و قانونگذاری و تحقیق و تفحص در تمام امور کشور و سؤال و استیضاح وزرا و رئیس‌جمهور و رأی اعتماد و رأی عدم اعتماد و مأموریت‌های محوله که همه آنها در راستای ایفای وظایف نمایندگی به‌عمل می‌آید از شمول مجازات موضوع این ماده مستثنی است.

بر این اساس بند الف و ب ماده ۶ ایین نامه داخلی مجلس برای این نماینده اعمال می شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مرتضی الف
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
در داستانها آمده است یک زن...... را داروغه به جرم بی عفتی دستگیر کرد. نزد قاضی بردند. قاضی برای وی اشد مجازات را در نظر گرفت و اورا مجبور به همخوابی با...... کرد. معروفه لبخندی زد. قاضی از او پرسید چرا میخندی آیا از عاقبت کار خبر داری؟ زن گفت مرا از ..... میترسانی.
نظرات شما
پیشخوان