تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۷

فراکسیون ورزش مجلس به دنبال رفع مشکلات زنان ورزشکار

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

 رویداد۲۴ ورزش از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون و در بازی‌های مختلف با آن سر و کار دارند. بعضی ورزشکار حرفه‌ای‌اند و برخی آماتور، گروهی طرفدار و علاقه‌مند به ورزش و تماشای برنامه‌ها، مسابقات و نمایش‌های ورزشی بوده، و عده‌ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می‌گذرانند و ورزش همگانی هم ضرورتی برای حفظ و تداوم سلامت همه افراد جامعه است.

اهمیت این مقوله در هر جامعه‌ای از جمله در کشور ما تا آن‌جاست که در برنامه‌های کلان و در وضع قوانین همواره موردنظر بوده و هست. تربیت‌بدنی برای همه، در بند ۳ از اصل ۳ قانون اساسی، به عنوان یک راهبرد اصلی، وظیفه حاکمیتی در جهت ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی برای ایجاد نشاط اجتماعی است. همچنین در برنامه‌های توسعه پنج‌ساله نیز بر این مهم تاکید شده و در قالب وزارتخانه و سازمان، همواره مورد رصد و برنامه‌ریزی بوده است و مخارج زیادی صرف ورزش، ساخت استادیوم‌ها، مجتمع‌ها و باشگاه‌ها و نیز تهیه وسایل و لباس‌های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می‌شود و بخش‌های قابل توجهی از برنامه‌های تلویزیون، رادیو، مجلات و دیگر رسانه‌های جمعی، به ورزش و اخبار ورزشی اختصاص دارد که علیرغم پیشرفت و توسعه در آن، متناسب با نیاز جامعه نیست. از این‌رو موضوع همواره مورد پیگیری مجلس شورای اسلامی نیز بوده است و در کمیته زن، ورزش و خانواده کمیسیون فرهنگی و هم چنین فراکسیون ورزش نیز با توجه به وضعیت جامعه و مطالبات مردم، این مهم را پیگیری می‌شود که تاکنون هم در بخش تقنینی و هم در بخش نظارتی جلساتی را با مسئولان امر برای افزایش تعامل و چانه‌زنی با هدف تقویت و رفع موانع و مشکلات این حوزه داشته‌ایم.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در سال‌های اخیر در حوزه ورزش به صورت جدی و با شتاب در حال انجام و مورد مطالبه و پیگیری است، ورزش بانوان است که اینجانب به عنوان نایب رییس کمیسیون فرهنگی و عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش افتخار این را داشته‌ام که در کنار سایر همکاران از پیگیری‌کنندگان این مهم باشم.

از اقدامات دیگر این دوره، پیگیری و تصویب ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه است که طی آن دولت مکلف شد بیست و هفت صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش و از جمله ورزش بانوان-همان‌گونه که در متن ماده قانونی تصریح گردیده است- اختصاص دهد. اگرچه همچنان سهم اختصاص‌یافته به بانوان اندک است، اما اقدامی مهم و رو به توسعه است که در این دور از مجلس موفق به وضع آن شدیم.

با توجه به افزایش آپارتمان‌نشینی، افزایش فقر حرکتی را برای زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، شاهدیم که از این‌رو ورزش یک ضرورت برای زنان و خانواده است. در همین راستا برنامه‌هایی جهت ارتقای تندرستی و نشاط زنان و پیشبرد هویت و عزت ملی آنان می‌بایست برنامه‌ریزی شود که در این جهت نیز برای تصویب هرچه سریع‌تر» طرح جامع ورزش بانوان جلساتی با مسئولان در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که در نهایت اگرچه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیگیر این موضوع بود، اما برای تسریع و پرهیز از موازی‌کاری، بر این شد که معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان موضوع را پیگیری و به انجام برساند. همچنین نحوه هزینه‌کرد اعتبارات اختصاص‌یافته برای ورزش همگانی به خصوص در حوزه زنان از دیگر موضوعات در حال پیگیری است.
طرح و پیگیری موضوعاتی، چون ضعف در استانداردسازی تجهیزات تعبیه‌شده در باشگاه‌ها و یا واقع در بوستان‌ها و ایستگاه‌های سلامت و تناسب آن با جنس و سن افراد، نامشخص بودن سیاست‌ها و خط مشی‌های مربوط به حوزه فعالیت ورزش زنان، حل مشکلات دیگری، چون عدم‌تناسب ساختار و نظام ورزش با توجه به نیاز‌های ورزشی در جامعه و کمبود امکانات و تاسیسات ورزشی برای فعالیت‌های ورزشی بعضی اقشار جامعه؛ بانوان، نوجوانان و همچنین جانبازان و معلولین، هم از پیگیری‌ها و خواست‌های ما و همکارانمان در مجلس جهت حل و رفع آن از جانب مسئولان است که در این خصوص تاکید و یادآوری به مسئولان جهت استفاده زنان کارمند از ساعت ورزش نیز مورد پیگیری بوده است.

در حوزه ورزش تخصصی و حرفه‌ای نیز به اتفاق همکارانم خانم‌ها سلحشوری و سیاوشی بازدید و پیگیری مشکلات تیم‌های ورزشی مختلف زنان مثل فوتسال، والیبال، بسکتبال، اسکواش، تیراندازی و... را در دستور کار قرار دادیم و مسأله لباس بانوان بسکتبالیست را هم به طور ویژه دنبال کردیم.

نه تنها مدال‌آوری زنان ورزشکار مورد تقدیر و تشویق بوده است که حضور زنان در میادین ورزشی خواست و مورد حمایت فراکسیون ورزش و کمیته ورزش و خانواده بوده است. حضور ورزشکاران زن با حجاب اسلامی در میادین ورزشی مایه مباهات و غرورآفرین است.

نقد پست‌های فرمایشی زنان در فدراسیون‌های ورزشی و نداشتن حق رأی و تاکید بر ارتقای جایگاه مدیریت زنان در ورزش و انتقاد از سکوت خبری یا کم‌رنگ مطرح شدن ورزش زنان، انعکاس و مطالبه آن از دیگر اقدامات بوده است. با وجود حضور و درخشش زنان در بازی‌های ملی و بین‌المللی، اهمیت سهم بیشتر زنان از پست‌های مدیریتی در ورزش و برابری با مردان، بیش از پیش نمایان است.
موضوع خروج از کشور زنان که بعضاً با مخالفت همسرانشان روبرو می‌شوند، زنان ورزشکار را نیز شامل می‌شود که بعضاً از حضور موفقیت‌آمیز در میادین ورزشی باز می‌مانند، از دیگر موضوعات در حوزه ورزش زنان بود که مقدمات تدوین قوانین و راهکار‌های عملیاتی برای رفع مشکل خروج از کشور ورزشکاران، قهرمانان و نخبگان علمی در فراکسیون زنان آغاز شده و در کمیسیون‌های تخصصی در حال پیگیری تا حصول نتیجه قطعی و مطلوب است.

در خصوص تماشای مسابقات ورزشی برای بانوان نیز رایزنی‌ها و پیگیری‌های فراوانی تاکنون صورت گرفته است. با وجود مشکلات و موانع بسیار، از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌ایم و همچنان خستگی‌ناپذیر با مذاکره و چانه‌زنی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان پیگیر موضوع هستیم. اینجانب به نمایندگی از ۱۷ زن عضو فراکسیون زنان، مسائل مربوط به ورزش بانوان را مجدانه به فراکسیون ورزش انتقال و با همراهی آن‌ها سعی در تقویت این امر و رفع موانع موجود داریم؛ چنان‌که با حضور آقایان تابش، رییس فراکسیون ورزش، نعمتی، یوسفی، یوسف‌نژاد و سایر همکارانم با وزیر ورزش و جوانان نشستی در خصوص مشکلات حضور زنان در استادیوم برگزار کردیم و به طرح مسائل و راه‌حل جهت حضور زنان در ورزشگاه پرداختیم.

امید است همچنان که با توسعه ورزش زنان روبرو هستیم این توسعه بیش از پیش صورت گیرد و با رفع موانع در چهارچوب ارزش‌های ایرانی و اسلامی، نشاط و انرژی بیشتری به جامعه زنان و در نتیجه کل جامعه تزریق شود.

*عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس دهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان