تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
دی ماه هم گذشت؛

خودروسازهای داخلی استانداردهای ۸۵گانه را پاس کردند؟

طرح ارزیابی استاندارد‌های ۸۵گانه در صنعت خودروسازی داخلی از اول دی ماه آغاز شده و قرار است هر خودرویی که به این سطح از استاندارد‌ها نرسید تولید آن متوقف شود.
خودروسازهای داخلی استانداردهای ۸۵گانه را پاس کردند؟/ خودروسازی‌ها تعطیل می‌شوند؟
رویداد۲۴ اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استاندارد‌های خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استاندارد‌ها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صمت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد‌های خودرو اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استاندارد‌های اجباری خودرو‌های سواری به ۸۵ مورد افزایش یافت.

این در حالیست که سال گذشته هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفته بود که رسیدن به این ۸۵ استاندارد حتی در توان شرکت‌های معروف خودروسازی دنیا هم نیست و به عقیده بسیاری از کارشناسان، شرکت‌های خودروسازی داخلی با شرایط فعلی حتی نمی‌توانند به این سطح از استاندارد‌ها نزدیک شوند چه رسد به آنکه تمامی آن‌ها را رعایت کنند و بعضی کارشناسان نیز معتقدند این اصول ۸۵ گانه با نگاهی خوشبینانه تدوین شده است.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد اخیرا اعلام کرده بود که آغاز این طرح از دی ماه امسال بوده است و پس از یکسال باید کار ارزیابی خودرو‌ها توسط سازمان انجام شود و اگر طی این ارزیابی‌ها مشخص شد که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست، آنگاه توقف تولید آن اعلام می‌شود؛ این در حالی است که خودروساز‌های داخلی که اخیرا بابت افزایش ناگهانی قیمت محصولاتشان به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند بعید است بتوانند چنین استاندارد‌هایی را پاس کنند تا بلکه خطر تعطیلی خطوط تولیدی، آن‌ها را تهدید نکند.

هرچند که به عقیده کارشناسان حتی بدون چنین توقف اجباری، حجم تولید محصولات خودروسازان به علت حجم بدهی‌های آن‌ها به قطعه سازان و عدم تحویل خودرو‌های پیش فروش شده به مشتریان، به سمت صفر میل می‌کند و در حال حاضر پیش از آنکه مسئله کیفیت محصولات مطرح باشد، این مسئله اهمیت می‌یابد که آیا خودروسازان توانایی تولید خودرو را دارند؟

همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروسازانی که حتی توانایی نزدیک شدن به استاندارد‌های ۸۵گانه را ندارند با توجه به بدهی ۲۰هزار میلیاردی به قطعه سازان و عدم تحویل به موقع خودرو‌هایی که پیش فروش کردند آیا می‌توانند به ارتقای کیفیت محصولاتشان بیاندیشند؟

پرسش اینجاست که علت اصرار و تاکید رییس سازمان ملی استاندارد برای تحقق استاندارد‌های ۸۵ گانه در شرایطی که خودروسازان حتی توانایی تولید ندارند چیست؟ این پرسشی است که خبرنگار ما قصد داشت آن را با نیره پیروزبخت مطرح کند که پیگیری‌ها برای گفتگو با وی به نتیجه‌ای نرسید و رئیس سازمان ملی استاندارد از مصاحبه با اقتصاد۲۴ امتناع کرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان