تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

جزئیات عجیب پرونده بانک سرمایه/ از قیمت‌گذاری ملکی که وجود نداشت تا حق مشاوره ۳۰ میلیون یورویی وزیر احمدی نژاد!

چهارمین جلسه پرونده بانک سرمایه در حالی برگزار شد که نماینده دادستان، نماینده بانک مرکزی از فسادهای عجیب در این مجموعه سخن گفته‌اند.
وزیر احمدی نژاد در دادگاه بانک سرمایه چه گفت؟/ هدایتی پول‌های نامعلوم به بانک می‌آورد و ۲۸ درصد سود می‌گرفت!
رویداد۲۴  آخرین دفاعیات پرویز کاظمی در چهارمین جلسه پرونده تخلفات مالی بانک سرمایه اخذ شد. کاظمی در این جلسه گفته هدایتی شرکتی خرید و بعد وارد سیستم بانک شد.

پرویز کاظمی ادامه داد: شرکت‌های باران تجارت آوا، گلگون تجارت جهان و لوله‌سازی ده درصد نقد و ۶۰ درصد ملک آوردند. برای شرکت باران تجارت آوا، گزارش کارشناسی مبنی بر وجود مشکلات در این شرکت موجود است؛ اما نوع عقد قرارداد، نرخ و پشتوانه تسهیلات، ارائه کارت بازرگانی معتبر مربوط به شرکت، اخذ مفاصاحساب، مانده بدهی و سایر شرایط و ضوابط و مقررات جاری بانک نیز در پرونده آمده است بنابراین اگر در اجرا صورت مالی و مفاصاحساب گرفته نشده است باید به ما گزارش می‌دادند و ما در هر صورت شرایط و ضوابط را بیان کرده‌ایم.

کاظمی گفت: ما اعضای غیر موظف هستیم و در اساسنامه بانکی گفته شده اعضای غیرموظف نمی‌توانند کار اجرایی کنند.

قاضی در این لحظه از متهم پرسید: درباره گروه شاملویی با بیش از ۲۰ درصد از سرمایه بانک، با اعطای تسهیلات موافقت کردید، توضیح بدهید.

متهم پاسخ داد: در حال حاضر نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم. باید این موضوع را بپرسم که آیا انجام داده یا خیر.

قاضی خطاب به نماینده بانک گفت: درباره دفاعیات متهم شما توضیحاتی دارید؟

نماینده بانک: کاظمی رئیس هیات مدیره بوده نه عضو غیرموظف. آقای کاظمی می‌گوید من عضو غیر موظف بودم در حالی که وی رئیس هیئت مدیره بودند.

وی افزود: ما دو مدل ضمانتنامه داریم، یک ضمانتنامه تعهد پرداخت و دو ضمانت نامه حسن انجام تعهدات. در ضمانت تعهد پرداخت باید صد در صد وثیقه بدهد و در ضمانت نامه حسن انجام تعهد صد درصد وثیقه نیست بلکه ۵ تا ۱۰ به صورت نقد انجام می‌شود، این آقایان به جای ضمانتنامه تعهد پرداخت، ضمانت نامه حسن انجام تعهد گرفته‌اند و یک ریال ضمانتنامه هم برگشت نشده است.
نماینده بانک سرمایه: شاملویی و هدایتی پول‌هایی از منابع نامعلوم را به بانک سرمایه می‌آوردند و ۲۸ درصد سود می‌گرفتند
 
نماینده بانک گفت: آقایان می‌گویند باید کارشناسی می‌شد، لازم به ذکر است درباره شرکت آذین تجارت بین المللی و ضمانت نامه آن ۱۷ روز قبل از قرارداد، شما ضمانتنامه صادر کردید و مصوبه دادید برای این شرکت که سوابق آن موجود است.

نماینده بانک افزود: آقایان شاملویی و هدایتی، پول‌هایی از منابع نامعلوم را به بانک سرمایه می‌آوردند و ۲۸ درصد سود از بانک می‌گرفتند، بعد اشخاصی را معرفی کرده و با نرخ ۱۸ درصد تسهیلات می‌دادند که این تسهیلات هم برنگشته است.
نماینده دادستان: اتهام پرویز کاظمی موجه است
 
در ادامه نماینده دادستان ضمن توضیحاتی بیان کرد: آقای کاظمی شما می‌گویید ما خدمت کرده‌ایم و کسی گزارش خلاف نمی‌داد. در حالی که گزارش بانک در سال ۹۳ به شما اعلام شده است. اگر گزارش و جود دارد و اتهام شما موجه است و اگر گزارش وجود ندارد، اتهام شما موجه‌تر است.

وی ادامه داد: صراحتا بفرمایید درباره شرکت باران تجارت که می‌گویید گزارش اعتباری آن بیانگر این بود که شرکت مشکل داشته، چرا شما امضا کردید. شما وظیفه بررسی صلاحیت را دارید چرا به گزارش اعتباری اهتمام نکردید.

متهم پاسخ داد: فرآیندی که گفتم کمیته اعتباری این شرایط را گذاشته بود و ما شرایط کمیته را تصویب کردیم که اگر این جمع بندی کمیته نباشد اصلا موضوع مطرح نمی‌شود.

نماینده دادستان پرسید: شما آیا به همین راحتی هر قرارداد و هر چیزی را امضا می‌کردید؟

متهم گفت: این‌ها در قالب خود انجام شده است.

نماینده دادستان گفت: هر آنچه ما تا به امروز گفته‌ایم همه مستند بوده و درباره رشوه‌ها نیز اقرار شده و مشخص است. ما سعی کردیم خلاف دلیل صحبت نکنیم و هر آنچه بوده دلیل داشتیم.

نماینده دادستان افزود: آیا هیات مدیره غیر موظف همه چیز را امضا می‌کند؟ دستور‌ها را صادر می‌کند؟ شما دستور تشکیل پرونده به شعبه می‌دهید این چه معنایی دارد؟

متهم گفت: همه این‌هایی که ذکر کردم همان است که طبق ضوابط بوده و منظور اصلی آن است. اگر شما شش ماه یا یک سال در کار‌های اجرایی ورود کنید، دید شما بهتر می‌شود.

قاضی در اینجا گفت: اگر وارد کار اجرایی بشویم و خلاف قانون انجام دهیم که نمی‌شود. دفاع دیگری هم دارید؟
قاضی: ۳۰ میلیون یورو برای چه به حسابتان آمده؟ / کاظمی: حق مشاوره گرفتم
 
متهم گفت: در هفته گذشته درباره ۳۰ میلیون یورو مطلبی گفته شد در آن باره سوال داریم.

قاضی گفت: این پرونده برای تحقیقات مقدماتی ارسال شده و به عنوان اتهام جدید در حال بررسی است. شما و همسرتان انبوهی ازحساب‌های متعدد دارید که تعداد آن برای یک شخص زیاد است، این پرونده مجزا و در حال تحقیقات است.

متهم در مورد این پرونده توضیح داد: یک شرکت کره‌ای مطالبات ارزی از دولت داشت، من مشاوره پروژه‌ای دادم و این موضوع به بانک ارتباطی ندارد و شخصی است؛ و بعد از مشخص شدن اینکه می‌توانند وجوه خود را دریافت کنند توانستند مبالغ ارزی خود را از دولت بگیرند. آن مبالغ در حساب‌های مختلف آمد و بنده گفتم این را در بانک سرمایه بگذارید که بخشی را تبدیل به ریال کرده بودند.

قاضی پرسید: در حساب همسر شما این مبالغ چه می‌کند؟

متهم گفت: این مبالغ بابت حق مشاوره بنده از طرف شرکت کره‌ای پرداخت شده و طلب شرکت کره‌ای است.

نماینده بانک در این لحظه گفت: در این فقره بانک عامل بانک سرمایه بوده است.

قاضی گفت: شما اگر حقوق و مشاوره‌ای هم می‌گرفتید، باید درحساب خودتان واریز شود نه حساب دیگران. شما حساب‌های مشترکی دارید که وجوهی در آن وارد شده و مبنای آن مشخص نیست. مدارک را به دادسرا ارسال کرده‌ایم که در حال تحقیقات است ادامه دفاعیات خود را بفرمایید.

متهم ادامه داد: من در این تاریخ بر صحت عملکرد خود تاکید دارم و تقاضا می‌کنم با توجه به مستندات تمام موارد بررسی شود.

متهم افزود: از ابتدای سال ۹۳ در بانک کاهش ارزش سهام روی داد و بعد از مدیر عاملی آقای بخشایش شخصی معرفی شد که ما دیدیم در عمل و اجرا با مشکل مواجه هستیم و به دلیل سوء مدیریت جدید معوقات بانک افزایش یافت و ما این هشدار‌ها را دادیم و حدود دو هفته ایشان برکنار شد و رئیس صندوق به عنوان سرپرست آمد.

وی بیان کرد: نامه‌ای به آقای سیف فرستادم و تلاش خود را درباره بحث نظارتی انجام دادم و نکاتی را که می‌دیدم به سمع مسئولان نظارتی رساندم.
پرویز کاظمی: تقاضای صدور حکم برائت دارم
 
در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان خطاب به متهم کاظمی گفت: چرا پیشنهاد آقای غندالی را امضا کردید.

متهم کاظمی گفت: یعنی شما می‌گویید بنده نمی‌دانم وقتی شرکتی چک برگشتی دارد به آن تسهیلات نباید داد؛ چرا بنده این مطلب را می‌دانم، اما مدیری بر سر کار می‌آوردند که تخصص کافی نداشت، به نظر بنده اصلا از همان ابتدا روند فعالیت، روند ثبت و چیدمان اعضای بانک سرمایه اشکال داشت، آموزش و پرورش نباید در کار حرفه‌ای بانک دخالت می‌کرد.

وی در پایان دفاعیات خود گفت: از محضر دادگاه تقاضای صدور حکم برائت دارم.
سازمان بازرسی: ۳۲ بدهکار بانکی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در بانک سرمایه شناسایی شده است
 
در ادامه جلسه دادگاه نماینده سازمان بازرسی به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: ما در سال ۹۵ به پرونده بانک سرمایه ورود کردیم و با توجه به پیچیدگی‌های فساد گزارش‌های ما در سال ۹۶ تکمیل شد.

وی ادامه داد: در این راستا ۳۲ بدهکار بانکی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان شناسایی شد؛ اما فقط توانستیم ۴ بدهکار عمده بانکی را مورد بررسی قرار دهیم، تقریبا گزارش یک هشتم بدهکاران بانکی به دادسرا ارائه شده است.
عضو کمیته اعتبارات بانک سرمایه: کاظمی پرونده فیلی قشم را شخصا پیگیری می‌کرد
 
در این بخش از جلسه دادگاه قنبری عضو کمیته اعتبارات بانک سرمایه به دستور قاضی به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و گفت: بنده قصد ندارم هیچ کسی را متهم کنم فقط در جهت کشف واقع مطالبی بیان می‌کنم. آقای کاظمی در جریان دفاعیات خود بیان کردند که طبق نظر کمیته اعتبارات عمل شده است این در حالی است که نظر اداره اعتبارات در پرونده مطرح بوده است.

قنبری افزود: آقای کاظمی می‌گویند که عضو غیر موظف بانک بودند این درحالی است که ایشان در بانک دفتر و مسئول دفتر جداگانه داشتند و برخی موارد اجرایی را پیگیری می‌کردند و قالبا در بانک حضور داشتند حتی پرونده فیلی قشم را شخصا از بنده پیگیری می‌کردند.

قنبری خطاب به آقای کاظمی گفت: آقای کاظمی هر جایی را اشتباه می‌گویم به بنده بگویید.

وی افزود: شرکت‌های حاجی محمدجواد نقص فراوان داشت و ما در مصوبه به صورت مکتوب نوشتیم که این شرکت‌ها قابل اظهار نظر نیستند و در رابطه با آن‌ها اعتبار سنجی صورت نگرفته است، اما به ما گفتند که دستور هیات مدیره است، بازرس بانک تمام موارد و مشکلات را در گزارشی مکتوب به مدیریت وقت داده است.
ملک متری ۱۸ میلیون تومانی را ۳۷ تومان قیمت‌گذاری کردند
 
قنبری به اعتبارسنجی یکی از املاک اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه سال ۹۳، یک گزارش کارشناسی در مورد یکی از املاک آوردند که کارشناس آن را ۳۷ میلیون تومان کارشناسی کرده بود، از این قیمت گزاف تعجب کردم و گفتم که موضوع را بررسی کنند. پس از بررسی و استعلام از بنگاه‌های املاک مشخص شد که در آن منطقه ملک نهایتا متری ۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
ملک متری ۳۷ میلیونی وجود خارجی نداشت
 
وی تصریح کرد: آدرس این ملک خیابان شهید لواسانی، بن بست یاس، پلاک ۳ عنوان شده بود، اما طبق تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد که این ملک اصلا وجود خارجی ندارد بنابراین از همسایه‌های محل نیز پرس و جو کردیم که گفتند یک سال است که این ملک را تخریب کرده‌اند که بسازند.

قنبری اضافه کرد: در رابطه با این ملک عکس‌های غیر واقعی و جعلی ارائه داده بودند بنده کارشناس را خواستم و از او پرسیدم که چرا به این قیمت فلان ملک را که اصلا و جود خارجی ندارد کارشناسی کرده است که نزد من گریست و گفت: به خاطر اینکه کارشناسی‌های دیگر املاک را به من بسپارند با این قیمت انشا کرده‌ام و مجبور به این کار شدم.

قنبری گفت: به کارشناس گفتم آ‌یا حاضری تمام این موارد را به صورت مکتوب به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گزارش کنی؟ که قبول کرد و بنده گزارش آن را به دادیار ارائه دادم.

وی تصریح کرد: هنگامی که موضوع گزارش کارشناسی جعلی را به آقای غندالی ارائه دادم به من گفتند چه کسی به شما گفت: این کار را بکنید. فردای آن روز آقای بیرانوند را به عنوان مدیر عامل معرفی کردند و یک هفته بعد نیز در جلسه‌ای حکم زدند و به بنده گفتند که فلانی را به جای تو گذاشته‌ایم و دیگر به بانک نرو.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان