تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس مطرح کرد:

در صادرات محصولات گلخانه‌ای تا اروپا نفوذ کرده‌ایم/ صدور پوست گردو به کشور‌های همسایه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: از جمله حوزه‌های تمرکزی ما در حوزه برندینگ به محصولات گلخانه‌ای مانند تولید گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه‌ای برمی‌‎گردد به طوری که در زنجیره صادرات گلخانه‌ای توانستیم تا عمق بازار‌های اروپایی نفوذ کنیم.
در صادرات محصولات گلخانه‌ای تا اروپا نفوذ کرده ایم/ صدور پوست گردو به کشور‌های همسایه
رویداد۲۴ محسن نریمان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درمورد میزان سرمایه گذاری انجام شده در سال گذشته و مقایسه آن با سالجاری گفت: معادل ۱۲۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در بیش از ۹۰ درصد واحد‌های تولیدی نسبت به سال گذشته داشته ایم که اغلب سرمایه گذاران هم سرمایه گذاران ترکی، ارمنی و اهل آذربایجان هستند برای مثال یک نمونه از سرمایه گذاران ترک در ۳ ماهه گذشته ۶۰ میلیارد تومان برای تولید روغن زیتون و ذرت اقدام به سرمایه گذاری در ارس کرد.

کفش دنیلی را ما صادر می‌کنیم

نریمان افزود: بسیاری از کالا‌ها از کشور‌های همسایه وارد ایران شده و مجددا بسته بندی می‌شوند و به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند. در فهرست چنین کالا‌هایی تولیدات روغن، گردو و حتی برند‌های تولید کفش به چشم می‌خورد. برای مثال حتی پوست‌های گردو نیز که به نظر می‌رسد ماده بی ارزشی است در بسته بندی‌های ما صادر می‌شود و در کشور‌های دیگر برای تولید سوخت از آن استفاده می‌شود یا اینکه در زمینه تولید برند برخی از کفش‌ها مانند دنیلی که در بازار با قیمت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است تبدیل به یک برند صاحب نام شده ایم.

در صادرات گلخانه‌ای تا قلب اروپا نفوذ کرده ایم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برندینگ خاص ارس حول چه کالا‌هایی است؟ گفت: محصولات صادراتی دیکته‌ای نیستند که مثلا حول چه کالا‌هایی در منطقه مانور بدهیم، اما اقبال منطقه‌ای در دنیا است که باعث می‌شود ما در منطقه آزاد رو به سمت چه کالا‌هایی برویم که در این راه بخش خصوصی بسیار تابه حال خوب عمل کرده است برای مثال از بخش خصوصی یک نفر در زمینه تولیدات سازه‌های گلخانه‌ای توانسته است ۲۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد و نه تنها در تامین سازه‌های گلخانه‌ای در داخل بلکه در صادرات آن به کشور‌های دیگر مانند کشور‌های جنوب قفقاز و CIS بسیار موفق عمل کرده است بنابراین یکی از برند‌های ارس ساخت سازه‌های گلخانه‌ای است که در این حوزه در حال تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه‌ای هستیم.

نریمان بیان کرد: یکی دیگر از کالا‌های حوزه برندینگ ارس اختصاص به بخش دامی و تولید و تامین گوشت کشور دارد به طوری که در دو سه ماه اول سال چندین کشتارگاه به بهره برداری رسید. حوزه دیگر برندینگ ارس به محصولات گلخانه‌ای مانند تولید گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه‌ای برمی گردد به طوری که در زنجیره صادرات گلخانه‌ای توانستیم تا عمق بازار‌های اروپایی نفوذ کنیم.

قانونی که در عمل کمتر اجرا می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درمورد سوال دیگری مبنی بر اینکه درحال حاضر حاکمیت چندگانه معضل اصلی اکثر مناطق است؛ این مشکل تا چه اندازه پیشبرد طرح‌ها را به تعویق انداخته است توضیح داد: طبق ماده ۲۷ و ۶۵ قانون احکام دائمی در برنامه ششم توسعه اختیار تام از لحاظ قانونی باید از سوی هیات وزیران به مدیران مناطق داده شود که البته در قانون داده شده است، اما در اجرا کمتر جامه عمل به خود پوشانده است به طوری که در عمل برای پیشبرد طرح ها، موازی کاری‌ها و اظهارنظر‌های مختلفی از سوی ارگان‌های مختلف صورت می‌گیرد که این امر پیشبرد و موفقیت طرح‌ها را با مانع روبه رو می‌کند که به عقیده من اگر این مسئله مجددا به دستگاه‌ها ابلاغ شود می‌توان به ایجاد مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد امیدوار شد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان