تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقیب جدید ترامپ کیست؟/ مواضع کاندیدای جدید ریاست جمهوری آمریکا درباره ایران چگونه است؟

برنی سندرز یکی از طرفداران مذاکره و مصالحه با ایران است. سندرز تنها سناتوری بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما به طرح کنگره و سنا مبنی بر تحریم ایران رای منفی داد.
مواضع کاندیدای جدید ریاست جمهوری آمریکا درباره ایران چگونه است؟
رویداد۲۴ برنی سندرز، سناتور آمریکایی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. او در رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی دموکرات‌ها شرکت خواهد کرد. سندرز در انتخابات ۲۰۱۶ هم شرکت کرد، اما در انتخابات داخلی حزب دموکرات از هیلاری کلینتون شکست خورد و نتوانست به مرحله نهایی برسد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر سندرز به جای کلینتون به رقابت با ترامپ می‌پرداخت، بدون شک بر او پیروز می‌شد. چرا که مشی سوسیالیستی سندرز به شدت در بین جوانان نفوذ کرده و طرفدار زیادی داشته است.
 
بسیاری گمان دارند که سندرز بهترین گزینه‌ی دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است. محبوبیت پیرمرد چپگرای آمریکایی در طول این سه سال بسیار زیاد شده است و طبق نظرسنجی‌ها او اکنون محبوب‌ترین دموکرات است.

برنی رقیب احتمالی ترامپ کیست؟

برنی سندرز سناتور ایالت ورمانت در سنای ایالات متحده آمریکا است که برای نخستین‌بار در ۳ ژانویه ۲۰۰۷ به عضویت این مجلس درآمد. وی تا تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ در این مجلس خواهد بود.

برنی سندرز در سال ۱۹۴۱ در محله بروکلین نیویورک در خانواده‌ای یهودی متولد شد، پدرش از یهودیان مهاجر لهستانی و مادرش اهل نیویورک بود. سندرز در مدرسه عبری نیویورک تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه شیکاگو تکمیل کرد. او در سال ۱۹۶۴ با همسر اولش ازدواج کرد.

سندرز حرفهٔ سیاسی خود را در ۱۹۷۱ به عنوان عضوی از حزب اتحادیه آزادی که منشأ آن جنبش ضد جنگ و حزب خلق بود شروع کرد. او در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ برای فرمانداری ورمانت و در ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ برای سناتوری ایالات متحده رقابت کرد. در انتخابات ۱۹۷۴ سنا او پس از پاتریک لیهی دادستان کل ۳۳ سالهٔ شهرستان چیتندن و دیک ملری نمایندهٔ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ورمانت سوم شد.

سندرز در سال ۱۹۸۰ به شهرداری برلینگتون، ورمانت، پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت، برگزیده شد. سندرز در دوران شهرداری خود را سوسیالیست خواند و در مطبوعات نیز چنین توصیف می‌شد. در دوران قدرتش در شهرداری برلینگتون مشی سوسیالیستی خود را ادامه داد و به خصوص بر روی شعار‌های برابری اقتصادی و اجتماعی تاکید بسیار می‌کرد.

در ۱۹۹۰ او به نمایندگی حوزه انتخابیه کلی ورمانت در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. واشینگتن پست پیروزی او را به عنوان نخستین راهیابی یک سوسیالیست به مجلس نمایندگان توصیف کرد. سندرز تا زمان انتخاب سنا در سال ۲۰۰۷ در مجلس نمایندگان فعالیت کرد. او در سال ۲۰۰۷ در انتخابات سنا شرکت کرد و وارد مجلس سنا شد.

جمع کاسترو و لوترکینگ؛ مواضع سیاسی و اقتصادی سندرز

نابرابری شعار اصلی تز‌های اقتصادی سندرز است. برنی سندرز بار‌ها از نظام تبعیضی آمریکا انتقاد کرده و معتقد است از طریق سیستم سوسیالیستی تا حد زیادی این تبعیض اقتصادی و اجتماعی قابل رفع است.
 
طبق گزارش بی بی سی نحوه برخورد او با نابرابری متفاوت است. در نگاه سندرز مردم آمریکا از نابرابری به ستوه آمده‌اند. اقتصاد آمریکا برای کاهش نابرابری نیازمند تغییراتی اساسی است و ادامه حرکت در مسیر فعلی و اصلاحات حداقلی کمکی به حل مسئله نخواهد کرد.

برنی سندرز به صراحت از لزوم تغییرات اساسی در مورد برابری دستمزدها، تأمین آموزش و بهداشت رایگان، افزایش مالیات ثروتمندان و مبارزه با تبعیض‌های نژادی و جنسیتی در ایالات متحده سخن می‌گوید.
 
سندرز معتقد است برای مهاجرین تازه باید مسیری به سوی تابعیت ایجاد شود. او به طرح اصلاح جامع مهاجرتی در سال ۲۰۱۳ رای موافق داد. او گفت: برای من خیلی معنی نمی‌دهند هزاران کارگر خارجی را به این کشور بیاوریم تا با حداقل دستمزد کار کنند و با بچه‌های آمریکایی رقابت کنند.

مواضع برنی سندرز درباره ایران چگونه است؟

برنی سندرز یکی از طرفداران مذاکره و مصالحه با ایران است. سندرز تنها سناتوری بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما به طرح کنگره و سنا مبنی بر تحریم ایران رای منفی داد. سناتور مسن آمریکا بار‌ها از دخالت‌های آمریکا در امور ایران انتقاد کرده و یک بار از مقامات آمریکا خواست بابت کودتای ۱۳۳۲ علیه دولت مصدق از مردم ایران معذرت بخواهند.

به گزارش المانیتور سندرز بهترین گزینه برای جامعه ایرانی-آمریکایی و به طور کلی جامعه مهاجران است. المانیتور در گزارش خود نوشت: «سندرز موضع بسیار بهتری نسبت به ایران دارد. او میل کمتری به جنگ طلبی دارد. او ۴۰ سال گذشته را صرف مبارزه برای آزادی و عدالت کرده است. فردی با چنین بینشی می‌تواند منافع جمعیت مهاجران را حفظ کند. این بینش است که علاقه ایرانیان را جلب کرده و آن‌ها را به سوی سندرز متمایل می‌کند.»

وقتی سندرز اعلام کاندیداتوری کرد، ظرف ۱۰ ساعت توسط ۱۲۰ هزار نفر در مجموع ۳.۳ میلیون دلار پول برای کمپین او جمع شده است. این آمار توسط یک منبع آگاه در کمپین سندرز منتشر شده بود. این آمار تقریبا دو برابر ۱.۵ میلیون دلاری است که سناتور کاملا هریس ظرف ۲۴ ساعت اول آغاز به کار کمپین خود جمع کرده بود. تا امروز این دموکرات کالیفرنیایی رکورد جمع آوری کمک مالی در روز اول را در دست داشت.

ترامپ در واکنش به کاندیداتوری سندرز گفت: او رقابت بسیار خوبی در انتخابات پیش داشته، اما خودش معتقد است که دوره سندرز گذشته است. اکنون باید صبر کرد و دید که سندرز واقعا از پس ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ برمی‌آید یا دوره سندرز گذشته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
على
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
0
اميدوارم و خدا كنه كه برنى سندرز برنده بشه خيلى به نفع ايران ميشه خواهان مذاكره و ديپلماسى با ايرانه من حاضرم به صورت آنلاين و مجازى از طريق كانال يا شبكه ها بهش راى بدم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان