تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

رقبای ترامپ آماده شدند/ آیا سندرز می‌تواند از نخستین گردنه مهم انتخابات ۲۰۲۰ به سلامت عبور کند؟

برنی سندرز با اعلام زودهنگام ورود به انتخابات، تلاش کرد نشان دهد که کاندیدای بسیار جدی‌تری نسبت به دور پیشین است. او این بار حساب شده تر، ورود خود به انتخابات را اعلام کرد.

رقبای ترامپ آماده شدند/ آیا سندرز می‌تواند از نخستین گردنه مهم انتخابات ۲۰۲۰ به سلامت عبور کند؟

رویداد۲۴ ادوارد آیزاک دوور در نشریه آتلانتیک نوشت: برنی سندرز سوسیالیستی ۷۷ ساله است که وقتی سرحال باشد، زبان جانسوزی دارد. هنوز بسیاری از دموکرات‌ها او را در شکست هیلاری کلینتون از ترامپ مقصر می‌دانند. پس از اینکه او رسماً حضور خود برای بار دوم در رقابت انتخاباتی را اعلام کرد، موفق شد در رقم منابع مالی گردآوری شده برای کمپین تبلیغاتی خود از تمام کاندیدا‌های دیگر سبقت بگیرد.

در هشت ساعت اول ۳.۳ میلیون دلار جمع شد که بیش از دو برابر رقم ۱.۵ میلیون دلاری برای کامالا هریس در ۲۴ ساعت اول بود. انتظار می‌رود فراخوان او برای ثبت‌نام یک میلیون نفر در وبسایت به عنوان نمادی از حمایت مردمی به زودی محقق شود. هیچ‌کدام از سایر کاندیدا‌های متعارف حزب دموکرات قادر نخواهند بود به چنین رکوردی دست پیدا کنند.

در نظرسنجی‌های مقدماتی نیز او پس از جو بایدن در رده دوم قرار دارد. اعضای ستاد او نیز معتقدند که سندرز در برخی نقاط کشور که رای‌دهندگان به ترامپ از او مأیوس شده‌اند، پایگاه رای خوبی دارد و همچنین میان کسانی که سیاست رای ندادن را دنبال می‌کردند.

برایان فالون، استراتژیست دموکرات و سخنگوی کلینتون در دور قبلی انتخابات، می‌گوید: «روی کاغذ پیش از ورود رسمی جو بایدن به انتخابات، سندرز از تمامی کاندیدا‌های دیگر دموکرات شانس بیشتری دارد. او راغب‌ترین حامیان را دارد که از دور قبلی انتخابات ۲۰۱۶ همچنان پیرو او هستند. او قادر است از محل کمک‌های فردی و اندک، منابع مالی چشمگیری گردآوری کند. او دقیقا در موقعیتی مخالف با زمان شروع کمپین تبلیغاتی خود در دور قبلی قرار دارد».

رقبای دموکرات او معتقدند که این وضع ادامه نخواهد یافت. اما او میلیون‌ها دلار منابع مالی جذب می‌کند، بیست هزار نفر را در هر رویداد انتخاباتی گرد هم می‌آورد و موجب می‌شود که رقبایش بسیار کوچک دیده شوند. با این حال هنوز رقبای سندرز معتقدند این وضعیت تا سال آینده برقرار نخواهد ماند.

گفته می‌شود رقابت دوشادوش سندرز با رقبای متعدد دموکرات، وضعیت متفاوتی با رقابت انفرادی او علیه هیلاری که هرگز کارنامه کاری الهام‌بخشی نداشته خواهد داشت. او فرسوده می‌شود و به زیر سایه سایر رقبای تازه‌نفس در حزب دموکرات خواهد رفت و ناچار خواهد بود به تمام زوایای تاریک تجربه کاری و سابقه‌اش که در دور پیشین بی‌پاسخ ماند، پاسخ دهد.

اگر اتفاق دیگری نیز رخ ندهد، در نهایت زمانی می‌رسد که رای‌دهندگان دموکرات به این نتیجه می‌رسند که احتمال پیروزی او بر ترامپ دور از واقعیت است. این‌ها مواضع رقبای او در حال حاضر هستند. دلیلش این است که تاکنون رقابت‌ها به این شکل بوده است. به نظر می‌رسد حضور او در انتخابات موجب تغییر قواعد رقابت خواهد شد.

سندرز با اعلام زودهنگام ورود به انتخابات، تلاش کرد نشان دهد که او کاندیدای بسیار جدی‌تری نسبت به دور پیشین است. او این بار بسیار حساب شده تر، ورود خود به انتخابات را اعلام کرد.

او در ایمیل ارسالی به فهرست عظیم هوادارانش می‌گوید: «خواهران و برادران، من و شما با هم و کمپین انتخاباتی ما، سرآغاز یک انقلاب سیاسی است. اکنون زمان به تکامل رساندن این انقلاب و تحقق بخشیدن به رویایی است که برای آن مبارزه کردیم»

با حساب کردن روی احتمال گردآوری منابع مالی حدود ۲۰۰ میلیون دلاری، ستاد سندرز برای یک عملیات تمام و کمال انتخاباتی برنامه‌ریزی کرده است. این امر شامل نمایش دادن طیف وسیع هوادارن او از لحاظ جغرافیایی و طبقاتی نیز می‌شود. فایز شاکر، از همکاران پیشین هری رید نیز کار خود به عنوان مدیر سیاسی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا را رها کرده تا به عنوان یکی از مدیران ستاد تبلیغاتی سندرز شروع به کار کند. علاوه بر تجربیات وسیعی که دارد، او نخستین مدیر تبلیغاتی مسلمان برای یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در آمریکا خواهد بود.

مدیر سیاسی ستاد او نیز آنالیلیا مخیا خواهد که با ریشه‌های دومینیکنی و کلمبیایی، قبلا رهبری کمپین‌هایی برای حقوق ساعتی ۱۵ دلار و پرداخت حقوق برای روز‌های بیماری را در کارنامه داشته است. معاون او نیز سارا بداوی خواهد بود که قبلا مدیریت امور دولتی کمیته کمپین پیشتازانه تحولات را بر عهده داشته است. این گروه لیبرال پیشتر در انتخابات ۲۰۱۲ به کمپین الیزابت وارن برای سنا کمک کرده بودند. این تشکیلات به ارسال حجم انبوهی از ایمیل، ویدیو و تصاویر توییتری خواهد پرداخت که سندرز و تیم او امید دارند بتوانند با استفاده از آنها، حرکت آغاز شده خود در دور قبلی انتخابات را به خیزشی عظیم تبدیل کنند.

رو کانا نماینده دموکرات کالیفرنیا که حامی کاندیداتوری سندرز است، می‌گوید: «برنی سندرز همواره مخالفانی دارد چراکه او برای اهدافی مبارزه می‌کند که در تضاد با منافع برخی است. او با پشتوانه کمک‌های مالی انبوه و فردی و انرژی فراوان پیشتازی می‌کند که می‌دانیم عواملی سرنوشت‌ساز هستند»

از هفته‌ها قبل، تاریکی بر ستاد الیزابت وارن مستولی شده و مشاوران او همزمان با اعلام ورود سندرز به انتخابات، دست‌کم امید یافتند که اکنون دو جبهه قدرتمند که خواهان تحول واقعی در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور هستند، پا به عرصه گذاشته‌اند. در حالی که هنوز وارن هدفش رسیدن به کاخ سفید است، او و مشاورانش باید در نحوه رسیدن به این هدف تجدیدنظر کنند. مشاوران او معتقدند که طی ماه‌های آتی سندرز با کمپین تبلیغاتی قدرتمندش او را به حاشیه خواهد راند.

اما در بلندمدت اگر او قادر باشد خود را در رقابت حفظ کند، ممکن است فرصتی پیش بیاید که بتواند خود را دوباره مطرح کند؛ به خصوص اگر سندرز دچار لغزش شود. در این صورت ممکن است همانند مک کین در انتخابات ۲۰۰۸، با روی گرداندن مردم از سندرز و سایر کاندیداها، وارن به عنوان چهره قابل اعتماد حزب دموکرات برگزیده شود.

در عین حال سایر کاندیدا‌ها نیز در انتظار نشسته‌اند تا شاهد باشند که سندرز و وارن یکدیگر را در رقابت فرسوده کنند. در میان آن‌ها دو چهره امیدوارتر به ناکامی چپ‌ها، کوری بوکر و کامالا هریس هستند که هر دو سوابق خوبی در پروگرسیو بودن دارند و برای کسب پایگاه رایی متنوع‌تر تلاش می‌کنند.

هریس در یکی از نشست‌های انتخاباتی اخیر خود نیز با اظهار این جمله بر این حقیقت مهر تایید زد: «هر چه بیشتر، خوشحال تر. به نظرم عالی است» به این ترتیب فضا برای حضور سایر کاندیدا‌های چپ مانند سناتور شرود براون از اوهایو و جف مرکلی از اورگان تنگ‌تر می‌شود. اکنون با حضور سندرز، تولسی گابارد نماینده هاوایی نیز برای متمایز کردن خود با مشکل مواجه خواهد شد.

اما جناح اعتدالی نیز امیدوار است با جلب توجه افکار عمومی به نحوه برخورد ترامپ با کاندیداتوری سندرز، رای‌دهندگان را به سوی خود بکشاند.

ستاد ترامپ در واکنش به اعلام کاندیداتوری سندرز گفته بود: «برنی سندرز از حالا برنده رقابت درون حزبی دموکرات‌هاست چراکه تمام کاندیدا‌ها نوعی سوسیالیسم را ترویج می‌کنند. اما مردم آمریکا سیاست افزایش مالیات، درمان رایگان دولتی و کد دادن به دیکتاتور‌هایی مانند حاکمان ونزوئلا را هرگز نمی‌پذیرند. تنها ترامپ است که در مقام ریاست‌جمهوری، آمریکا را امن، پررونق و روبه پیشرفت نگه می‌دارد»

اگر اولویت قرار باشد شکست دادن ترامپ باشد، اعتدالی‌ها می‌خواهند رای‌دهندگان دریابند که در صورت انتخاب سندرز، ترامپ تمام بیست ماه آینده را به صحبت از مخاطرات سوسیالیسم اختصاص خواهد داد. این موضع سناتور مینسوتا، امی کلوبوچار است که خود را یک پراگماتیست نشان می‌دهد. او اخیرا اعلام کرد که از درمان رایگان همگانی و تحصیلات آکادمیک رایگان تنها در صورتی حمایت می‌کند که یک فرشته جادویی باشد.

با تمام اینها، احتمالا نامزدی که بسیار با دقت کمپین سندرز را رصد می‌کند، جو بایدن است. او معتقد است که نظرسنجی‌ها و پیشتازی او نشان می‌دهد که رای‌دهندگان آنقدر‌ها که رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند طرفدار رویکرد‌های چپی نسبت به درمان و توافق زیست‌محیطی نیستند. او در مراحل نهایی تصمیم‌گیری برای ورود به عرصه رقابت است، اما اطمینان دارد که سیاست سندرز، نه برای کشور و نه برای شکست دادن ترامپ کارایی ندارد.

بایدن اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ طی سخنانی که شباهت زیادی به اعلامیه ورود به انتخابات داشت، گفت: «مطمئنا نسبت به آینده و پیامد‌های دنیای به سرعت در حال تحول ما برای خانواده‌های جامانده، نگرانی وجود دارد. این انقلاب چهارم صنعتی، اضطراب زیادی به دنبال آورده و من فکر می‌کنم دلیل اصلی احساس نااطمینانی میان ماست»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان