تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خشم آمریکا از تصمیم FATF درباره ایران/ «هیچ گونه ارتباطی تحت هیچ شرایطی با بانک مرکزی ایران ممکن نیست»

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجرای تعهدات ایران در برجام را تایید کرده و FATF نیز مهلت ایران را تمدید کرده، وزارت خزانه داری آمریکا اروپایی‌ها را از تجارت با بانک مرکزی ایران منع کرده است.
خشم آمریکا از تصمیم FATF درباره ایران/ «هیچ گونه ارتباطی تحت هیچ شرایطی با بانک مرکزی ایران ممکن نیست»
 
رویداد۲۴ روز گذشته گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در جلسه خود تا ماه ژوئن به ایران برای تصویب قوانین این سازمان مهلت داد.

این سازمان از ایران خواسته است تا چهار ماه دیگر اصلاحات مورد نیاز برای همسویی با استاندارد‌های جهانی در زمینه مبارزه با پول شویی و حمایت مالی از تروریسم را انجام دهد.
 
شب گذشته نیز «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود در مورد ایران اعلام کرد این کشور به مفاد توافق هسته‌ای بر اساس قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، پایبند بوده و از آن تخطی نکرده است.
 
فرانسه، آلمان و انگلیس ماه گذشته از اقدام خود برای حفظ توافق هسته‌ای پرده برداری کردند. آن‌ها سامانه‌ای را تحت عنوان اینستکس برای ادامه مبادلات مالی با ایران ابداع کردند.

این سه کشور اروپایی اعلام کرده اند که این ساز وکار قرار است تحت استاندارد‌های قوی مبارزه با پولشویی و اتحادیه اروپا و تحریم‌های سازمان ملل فعالیت کند. آنها در بیانیه رونمایی از ساز و کار مالی، کارکرد این مکانیزم را منوط به پیوستن ایران به FATF کرده اند. ادعایی که از سوی مقام های ایرانی رد شده است.
 
مقام‌های ایرانی معتقدند متن بیانیه سه کشور اروپایی از مشروط بودن اجرایی شدن این ساز و کار خبر نداده بلکه توصیه کرده  است.
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ارتباط "اینستکس" با FATF را در جلسه خصوصی با نمایندگان مجلس رد کرد و گفت: اعتراض کردیم که اقدام دیرهنگام اروپا در ارائه این سازوکار نمی‌تواند مشروط باشد.
 
سیگال مندلکار معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور مبارزه با تروریسیم و اطلاعات مالی در یادداشتی که در نشریه آمریکایی هیل (که به کنگره امریکا تعلق دارد)، منتشر کرده، مدعی شده که هرگونه ارتباط اروپایی‌ها با بانک مرکزی ایران و هر نهادی در ایران تحت این مکانیزم ممکن نیست.
 
این مقام ارشد آمریکایی در این یادداشت خشم خود را از اقدام اروپایی ها درست بعد از اعلام تصمیم نهایی گروه اقدام ویژه مالی برای تمدید مهلت ایران جهت اجرای اصلاحات در نظام بانکی مطرح کرده و کشورهای اروپایی را تهدید کرده که در صورت تجارت با ایران، تحت شدید ترین تحریمهای آمریکا قرار خواهند کرد.
 
متن یادداشت مندلکار درباره مکانیزم ویژه مالی اروپا با ایران به شرح زیر است:
 
«ایجاد یک ساز و کار برای رساندن عواید اقتصادی به ایران برای اتحادیه اروپا بسیار مشکل است و این امر ثابت شده است. کشوری پس از کشور دیگر میزبانی این ساز و کار را رد کرده و همزمان بانک‌های بین المللی و کسب و کار‌ها نیز از برقراری هر گونه ارتباط تجاری با ایران به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا سرباز زده اند. این عجیب نیست.
 
ایران به عنوان یک کشور حامی تروریسم، رژیم‌های وحشی را حمایت کرده و از تروریست‌ها به جای مردم خودش حمایت میکند.
 
ایران میلیارد‌ها دلار پول در اختیار سازمان‌های تروریستی نظیر حزب الله لبنان قرار داده و به بشار اسد برای کشتار مردم خودش کمک کرده و پناهجویان بی دفاع و کودکان را به عنوان سرباز به سوریه فرستاده تا از طرف سپاه پاسداران بجنگند.
 
سه سال از زمانی که ان‌ها گفته اند به fatf می‌پیوندند و قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و عدم حمایت مالی از تروریست‌ها را تصویب کنند گذشته و ایران هنوز این اصلاحات را اعمال نکرده است.
 
در نتیجه ایران هیچ شفافیت مالی‌ای ندارد و بسیار سخت است که بدانیم چه کسی آن سوی یک مبادله مالی با ایران است. این همان زوش تامین مالی گروه‌های تروریستی از سوی ایران است. سپاه پاسداران و سپاه قدس هر دو تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان مللند و عمیقا در اقتصاد ایران ریشه دارند.
 
آمریکا بار‌ها به دنبال پاسخگو کردن ایران در عدم تبعیت این کشور از استاندارد‌های بین المللی بوده است. اروپا از سوی دیگر بار‌ها به ایران زمان داده است. انگار زمان محرک خوبی برای ایران برای جلوگیری از تامین مالی تروریست‌ها بوده است.
 
دولت ایران به طور کامل در خواست اروپا برای پیوستن به FATF را رد کرده و این هفته گفته ممکن نیست پیوستن به این گروه ارتباطی با ساز و کار مالی اروپا داشته باشد و اینکه اروپا نباید فرصت سوزی کند و زمانش را با گره زدن ساز وکار ویژه مالی به FATF تلف کند. شرایطی که از نظر ایران تحقیر آمیز است.
 
معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده که اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی اروپا منوط به اجرای اقداماتی از سوی بانک مرکزی ایران است و ساده لوحانه از بانک مرکزی ایران خواسته تا اصلاحات مورد نیاز را اعمال کند.
 
همان طور که آمریکا سال گذشته سه بار اعلام کرد، بانک مرکزی ایران و بانک داران دولتی ایران و همه بانک‌های عامل در ایران نقش موثری در حمایت مالی از تروریسم دارند.
 
فقط یک مورد آن که سه ماه پیش تحت تحریم قرار گرفت، یک اقدام معاوضه نفت با شبکه ترور بود که از سوی مقامات بانک مرکزی انجام شده بود صد‌ها میلیون دلار در حمایت از بشار اسد به سوریه داده شده بود.
 
در مرکز این تحرکات یک کمپانی دارویی بود که از پوشش این کمپانی برای انجام پرداخت‌ها و حمایت مالی از حزب الله و حماس از طریق سپاه قدس استفاده می‌شد.

اکتبر سال گذشته ما یک توصیه مالی منتشر کردیم و در آن از نحوه استفاده ایران از کمپانی‌های پوشش پرده برداری کردیم. این روش‌هایی بود که ایران برای فریب بازیگران خصوصی و دولتی در اروپا مورد استفاده قرار میداد.

در یک مورد ایران ازکمپانی‌هایی در آلمان برای فریب توزیع کنندگان اروپایی و دور زدن موانع واردات از اروپا و چاپ پول تقلبی استفاده میکرد.

علاوه بر سو استفاده از این سیستم‌های مالی، اروپا قربانی بسیاری از رفتار‌های مخرب ایران است. فرانسه که میزبان ساز و کار مالی ویژه اروپاست خود در ماه ژوئن هدف سوقصد تروریستی ایران علیه نشست اپوزیسیون در پاریس قرار گرفت.
 
مقامات دانمارک نیز از یک توطئه دیگر پرده برداشتند. همه این‌ها درکنار حمایت از بشار است که منجر به سرازیر شدن سیل پناهجویانی شده که از ترس به اروپا گریخته اند و از همه این‌ها مهمتر نیز برنامه موشکی ایران است که صلح را در همه جای جهان تهدید میکند.
 
تصمیم اروپا برای اعمال تحریم علیه سو قصد‌های اخیر ایران در اروپا اقدام قابل تحسینی بود که در راستای شناسایی ماهیت رژیم ایران انجام شد. اروپا باید بداند با چه کسی وارد معامله شده و چطور ایرانی‌ها از کنار سیستم‌های مالی بین المللی عبور کرده اند و استاندارد‌های اولیه را نقض کرده اند.
 
همزمان، کسانی که وارد معامله با ایران شوند نه تنها آمریکا را خشمگین کرده و خطر تحریم شدن را به جان خریده اند بلکه دسترسی هایشان به سیستم مالی آمریکا و توانایی تجارت با آمریکا را نیز از دست خواهند داد.»
 
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان