تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

درخواست ۵۰ دیپلمات و نظامی سابق آمریکا برای بازگشت به برجام

۵۰ دیپلمات و ژنرال ارتش بازنشسته آمریکا در یادداشتی، تعهد ایران به برجام و پایبندی اروپا به این توافق را از جمله دلایل لزوم بازگشت آمریکا به این توافق برشمرده و از دولت خواسته اند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.
درخواست ۵۰ دیپلمات و نظامی سابق آمریکا برای بازگشت به برجام
رویداد۲۴ پنجاه ژنرال و دیپلمات بازنشسته آمریکایی در یادداشتی خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران شده اند.

در یادداشتی که به دست نشنال اینترست رسیده، مقامات سابق آمریکا اعلام کرده اند که آمریکا باید به توافق هسته‌ای برگردد. توافقی که به اذعان مقامات اطلاعاتی آمریکا به توسعه آینده مربوط بوده و به طور محسوسی امنیت ملی آمریکا و متحدانش را ارتقا داده بود.

در این یادداشت دلایل بازگشت به این توافق عنوان شده و گفته شده: ایران هنوز به تعهداتش در برجام پایبند است. در گزارش‌های اخیر آژانس انرژی اتمی تایید شده که علی رغم خروج آمریکا برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، تهران به تعهداتش پایبند بوده است.

دلیل دوم لزوم بازگشت آمریکا به توافق این است که تحت قواعد برجام، ایران تحت بازرسی‌های شدید قرار می‌گیرد و قادر به دستیابی به بمب اتم نیست.

از طرفی متحدان اروپایی آمریکا قویا به توافق هسته‌ای پایبند مانده اند. در بیانیه اخیر، شورای اتحادیه اروپا تاکید کرده که به تعهداتش پایبند است و به حمایت از توافق هسته‌ای ادامه میدهد و برجام را عنصر کلیدی برای معماری عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و دستیابی به دیپلماسی چندجانبه گرایی میداند.

این مقامات سابق اذعان کرده‌اند که بازگشت به توافق هسته‌ای استراتژی ملی وسیع‌تر آمریکا در خاورمیانه تضمین می‌کند.

به گفته آنها، آمریکا ادامه فعالیت‌های موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم از جانب ایران را محکوم می‌کندو آن‌ها تهدیدی برای آمریکا و منطقه می‌داند. بازگشت به توافق هسته‌ای توانایی آمریکا برای هدایت اقدامات چند جانبه یرای جلوگیری از تهدیدات ایران را تقویت می‌کند.

در این یادداشت درخواست از رییس جمهور گفته شده، «باید یادآوری کنیم که توافق اولیه یک دستاورد استراتژیک، بلند مدت ومهم با تمرکز بر یک هدف بود: جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران. بازگشت به این توافق و لغو تحریم‌ها میتواند توانایی آمریکا برای مذاکره جهت بهبود این توافق را بالا برده و ما را قادر میسازد تا نگرانی هایمان درباره توافق فعلی را در مذاکره مرتفع کنیم.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان