تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس:

برخی مسئولان در حال اجرای سناریوی فروپاشی اقتصادی کشور هستند! / ۷۰ درصد کالا‌های اساسی هیچگاه دست مردم نرسید

علیرضابیگی گفت: برخی نشانه‌های سوءمدیریت باور من را بیشتر کرده که سناریویی در کار است تا عده‌ای که مسئولیت دارند، مسیر فروپاشی اقتصادی کشور را هموار کنند.
برخی مسئولان در حال اجرای سناریوی فروپاشی اقتصادی کشور هستند! / ۷۰ درصد کالا‌های اساسی هیچگاه دست مردم نرسید
رویداد۲۴ چند روز پیش، خبری منتشر شد که حکایت از واردات ۲۸ تن کلاه گیس، مژه و ریش مصنوعی با ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت. این خبر بیشتر از آن جهت دل هر ایرانی را به درد آورد که اکنون مردم برای تامین کالا‌های اساسی خود با مشکلات جدی روبرو هستند.

در این خصوص احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس دهم گفت: اساس این نوع کار‌ها به نگرش دولت برمی‌گردد. وقتی معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که ما برای هرگونه مصرف ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم آن هم در شرایطی که ما داشتیم با تحریم روبرو می‌شدیم و منابع ارزی کشور در آستانه تهدید بود باید این گفتار را اشتباه و نسنجیده قلمداد کنیم. انتظار بود که دولت با وضعیتی که برایش پیش آمد، اولویت منطقی را برای کالا‌های مختلف درنظر می‌گرفت که اینطور نشد. مجموع آن تصمیمات و حتی تصمیمات کنونی باعث شده که مردم باید برای دو کیلو گوشت یخ‌زده که برای چهار سال پیش است، کارت ملی ارائه دهند و مدت‌ها در صف بایستند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در ادامه افزود: وقتی برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی اولویت‌بندی صورت نگرفت، عده‌ای به سراغ واردات ماشین، موبایل و ... رفتند و برخی هم کلاً هیچ کالایی را وارد نکردند و پول را از کشور خارج کردند. نمونه آن هم، آقای قربانعلی فرخزاد است که خریدار ماشین‌سازی تبریز بود. او ۵۰۰ میلیون دلار ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان گرفت که اکنون هم در حال محاکمه است. این فرد قرار بود پول بگیرد که ورق فلزی وارد کند، ولی خودش می‌گوید، چون تحریم شدیم این پول را در بازار آب کردم. می‌بینیم که بخشی از منابع ارزی کشور به دلیل سوءمدیریت مسئولان از بین رفت و یا خرج کالا‌های غیرضروری مثل خوراک سگ و گربه شد و وقتی می‌شنویم که ۲۸ تن کلاه گیس، مژه و ریش مصنوعی وارد کشور شده، خیلی تعجب نمی‌کنیم.

علیرضابیگی تصریح کرد: این نشانه‌های سوءمدیریت باور من را بیشتر کرده که سناریویی در کار است تا عده‌ای که مسئولیت دارند، مسیر فروپاشی اقتصادی کشور را هموار کنند.

وی در ادامه گفت: ما سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان منظور کردیم که از این مبلغ، تنها هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد بعد از طرفی به یک آقایی در استان آذربایجان شرقی ۵۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومان می‌دهند که واقعاً جای تاسف دارد.

علیرضابیگی در پایان خاطرنشان کرد: من راهکار برون‌رفت از این وضعیت را در نظارت صادقانه می‌بینم. مجلس در بودجه سال آینده ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته که مردم ۲۷ قلم کالا را ارزان‌تر خریداری کنند. سال ۹۷ هم تا حدودی این رویکرد لحاظ شد، اما تاثیر آن نزد مردم، ۳۰ درصد بود، یعنی ۷۰ درصد این پول، دست مردم نرسیده و افراد دیگری برای تصاحب آن کیسه دوختند. ما بهتر است که این پول را بین مردم توزیع کنیم و مدیریت آن را هم به مردم بسپاریم تا آن‌ها برای نیاز‌های خود اقدام کنند. وقتی این روند دنبال شد، آنگاه بخش خصوصی هم قوی‌تر وارد میدان می‌شود و این یعنی شکوفایی اقتصادی.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان