تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ بررسی شد؛

چرا دیدار روحانی با آیت الله سیستانی مهم است؟/ سرکنسول ایران در کربلا: سیستانی از دو سال گذشته با هیچ مقام سیاسی دیدار نکرده است

حسینیان درباره اهمیت دیدار رییس جمهور ایران با مرجع شیعیان در عراق از عدم پذیرش هیچ یک از سیاسیون جهان توسط آیت الله سیستانی در دو سال اخیر خبر داد.
چرا دیدار روحانی و سیستانی مهم است؟/ «سیستانی دو سال است با هیچ مقام سیاسی‌ای دیدار نکرده«
رویداد۲۴ حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه به دعوت رسمی «برهم صالح» رئیس جمهوری و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، در راس یک هیات بلندپایه به این کشور سفر می‌کند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق به رویداد۲۴ گفته هدف از سفر روحانی تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و در جریان این سفر، رئیس جمهور با آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه دیدار خواهد داشت. این دیدار از این جهت حائز اهمیت است که این اولین دیدار یک رییس جمهور ایرانی با عالی‌ترین مرجع شیعیان عراق است.

میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا به رویداد۲۴ گفته دو سه سالی است که هیچ یک از سیاسیون اجازه دیدار با آیت الله سیستانی را ندارند و تا جایی که اطلاع دارم تنها چند نفر از سازمان ملل در عراق را به حضور پذیرفته‌اند.
 
او افزود: ایشان در مورد سیاسیون عراقی هم معتقند بار‌ها توصیه‌هایی داشتند و حرف‌هایشان را گوش نکردند در نتیحه آن‌ها را تحریم کردند؛ در مورد ایرانی‌ها هم آن‌ها را حضور نپذیرفتند. در نتیجه الان بعد از چندین سال قرار شده ایشان با یک مقام سیاسی دیدار کنند.

حسینیان خاطرنشان کرد: طبیعتا اهمیت دیدار روحانی و آیت‌الله سیستانی در این دوره این است که ایشان رئیس جمهور ایران را برای اولین بار به حضور می‌پذیرند.

او در مورد سرفصل مذاکرات در سفر روحانی به عراق نیز گفت: با توجه به اینکه ایران و عراق کشور‌های همسایه هستند و مرز مشترک طولانی با عراق داریم و روابط خوبی در زمینه مردمی داریم، این دیدار از نظر توسعه روابط دو جانبه مهم است. در اقتصاد با عراق هشت میلیارد تبادل تجاری داریم و قصد داریم تا بیست میلیارد دلار روابط تجاری را افزایش دهیم.

حسینیان در باره اینکه چرا در دوره ۶ ساله ریاست جمهوری روحانی این اولین باری است که رییس جمهوری به این کشور همسایه مهم سفر می‌کند گفت: تا حالا موقعیت این سفر پیش نیامده بود. سفر رئیس جمهور شرایط خاصی دارد؛ ما رئیس قوه قضاییه و مجلس و آیت الله شاهرودی و وزرا را داشتیم که به عراق سفر کردند، ولی در سطح ریاست جمهوری، شرایط خاصی باید تدارک دیده می‌شد.

او خاطرنشان کرد: در هر سفری که رییس جمهور به یک کشور انجام می‌دهد باید توافقات به مرحله نهایی رسیده باشد؛ توافق اول در سطح وزارت است و در مرحله نهایی رییس جمهور به کشور‌ها سفر می‌کند. به قول معروف آب باید به صد درجه برسد تا جوش بیاید و رئیس جمهور به یک کشور خارجی سفر کند.

سرکنسول کشورمان در کربلا به سفر عادل المهدی نخسن وزیر عراق به ایران نیز اشاره کرد و گفت: چندی پیش نخست وزیر عراق به ایران سفر کرد و زمینه‌های سفر رییس جمهور ایران به عراق فراهم شد.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ در انتخابات جدید عراق، طیف سیاسی جدیدی بر سر کار آمد که برخی از این جریان‌ها همچون جریان مقتدی صدر به عربستان نزدیک‌تر شد. پیش از این ماجرای آتش زدن کنسولگری ایران بصره پیش آمد که به نوعی کاهش نفوذ ایران در عراق توصیف شده بود، با این شرایط، سفر روحانی به عراق و قبول آیت الله سیستانی برای دیدار با رئیس جمهور ایران بسیار با اهمیت تلقی می‌شود؛ چه اینکه نفوذ آیت الله سیستانی برگ برنده‌ای برای ایران در شرایط کنونی است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان