تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
میرحمایت میرزاده:

کمیت علمی رشد داشته اما کیفیت آن پایین آمده است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: گسترش کمی دانشگاه‌ها و کاهش کیفیت مطالب نتیجه‌اش این شده است که فارغ‌التحصیل مدرک به دست که نمی‌تواند مشکل خود را حل کند زیاد و باعث تشدید مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها شده است.
کمیت علمی رشد داشته اما کیفیت آن پایین آمده است
رویداد۲۴ چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و در این چهار دهه، ایران با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است. اکنون فرصت مناسبی است که کارنامه مدیریتی کشور در حوزه‌های مختلف بررسی شود تا دید کجا راه را درست و کجا مسیر را اشتباه رفتیم. یکی از این حوزه‌ها، علم و دانش و تولید محتوا است که برخی معتقدند پیشرفت‌های خوبی در این بخش اتفاق افتاده و عده‌ای می‌گویند انتظارات بیش از این بود.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع پیشرفت علمی، از نظر کمیت، راه چندین ساله را به سرعت طی کردیم و افزایش تعداد دانشجویان، تنوع رشته‌ها، گسترش دانشگاه‌ها، مدارس روزانه و شبانه در کشور، خود حکایت از این ادعا دارد. برخی می‌گویند ما در حوزه‌های علمی پیشرفت چندانی نداشتیم که بطور مثال می‌توان به پیشرفت در حوزه فناوری و فضایی اشاره کرد که اکنون دارای رتبه اول منطقه و جایگاه ۱۱ جهان هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: البته اشکالاتی هم در کار ما وجود دارد. بسیاری از تولیدات محتوایی که در کشور صورت گرفته عمیق نیست. هرچقدر از لحاظ کمی کار را افزایش دادیم، ولی عمق مطالب کمتر شده است و این باعث شده دانش فارغ‌التحصیلان امروز با چند سال قبل تفاوت داشته باشد.

میر‌زاده گفت: هرچقدر به گذشته برمی‌گردیم می‌بینیم که سطح کیفی آموزش بالا بوده و هرچه جلوتر آمدیم از لحاظ کمی، پیشرفت، ولی از لحاظ کیفی مطالب با چالش روبرو شدیم. وقتی فارغ‌التحصیلان امروز را با گذشته مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که هرچه به گذشته برمی‌گردیم تعداد فارغ‌التحصیلان کم، ولی سطح دانش و معلوماتشان بالا بود، ولی اکنون روز به روز به تعداد فارغ‌التحصیلان افزوده می‌شود، ولی بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند مسائل ساده را حل کنند. آمایش سرزمین و مطالعه باید به نحوی باشد که آتش‌بس توسعه‌های کمی را اعلام و به عمق مطلب و کیفیت آموزش بپردازد. در حوزه پژوهش هم، کار‌های بزرگی انجام گرفته و اشکالاتی از جمله موازی‌کاری و هزینه کردن بر موضوعاتی که قبلاً تحقیق و پژوهش شده دیده می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: گسترش کمی دانشگاه‌ها و کاهش کیفیت مطالب نتیجه‌اش این شده است که فارغ‌التحصیل مدرک به دست که نمی‌تواند مشکل خود را حل کند زیاد و باعث تشدید مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی بالارفتن انتظار فارغ‌التحصیلان برای کسب و کار نیز مشکل‌ساز شده است؛ کپی کردن، دزدی علمی و طرح روی جلدعوض کردن به قدری فضای آموزشی را آلوده کرده که اندک کار‌های ارزشمند نیز در سایه این موارد مغفول مانده‌اند.

میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: این روز‌ها بسیاری از مدیران ما برای نشان دادن عملکرد خود مشغول نمودار کشیدن شده‌اند و خیلی روی به بهبود کیفیت نیاوردند. البته من منکر رتبه بالای علمی ایران در دنیا و منطقه نیستم، ولی می‌شد بهتر از این هم عمل کرد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان