تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸

لزوم تکیه برهمبستگی ملی در حوادث طبیعی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در اینگونه حوادث متهم کردن و انتقام گرفتن از یکدیگر خطاست و باید از این حوادث برای تقویت همبستگی ملی استفاده کرد.

لزوم تکیه برهمبستگی ملی در حوادث طبیعی

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر، در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، دو ماه بزرگ رجب و شعبان را مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان دانست و از استغفار و طلب مغفرت به عنوان بهترین کارها در این سه ماه نام برد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مناجات شعبانیه به عنوان یکی از زیباترین مناجات‌ها با مضامین بسیار مهم یاد کرد و گفت: شعبان ماه انتظار و ماه ولادت امام زمان (عج) است و همه باید امیدوار به آینده از برکات سه ماه بزرگ رجب، شعبان و رمضان استفاده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تعطیلات عید نوروز را فرصتی برای نظافت، صله‌رحم، پناه بردن به طبیعت، رفع خستگی و ایجاد نشاط در جامعه دانست و در عین حال گفت: در کشور مهمی مانند جمهوری اسلامی ایران تعطیلات باید مدیریت شود تا در حوزه‌های مختلف ضرر و زیانی به وجود نیاید.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با تاکید بر اینکه مسئولان باید تعطیلات سالیانه را کارشناسی و مدیریت کنند تا از وارد آمدن خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی به کشور جلوگیری شود، افزود: لازم نیست در هر مناسبتی کشور تعطیل شود، برخی تعطیلات مانند تاسوعا و عاشورا شاخص است و مردم در این ایام ایثار، فداکاری و عزاداری بی نظیری از خود نشان می‌دهند اما در بعضی روزها، مردم هیچ کاری انجام نمی‌دهد و فقط تعطیل است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود به خسارت‌های سیل در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه و فارس اشاره و تصریح کرد: به این حوادث نباید فقط به عنوان یک بلا نگاه کرد و نعمت را نعمت دانست و ناشکری و کفران نعمت نمود.

وی با اشاره به اینکه احتمال بروز خشکسالی از چند ماه قبل نگرانی‌هایی در کشور ایجاد کرده بود، اظهار داشت: افزایش بین ۵۰ تا ۱۷۰ درصدی میانگین بارندگی در مناطق مختلف کشور یک نعمت بزرگ است و گزارش‌ها نشان می‌دهد در طول صد سال اخیر سابقه نداشته است که این میزان آب درپشت سد کرخه جمع شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با اشاره به آماری که برخی مسئولان درباره آثار مثبت بارندگی‌های اخیر ارائه می‌دهند، گفت: این بارندگی‌ها را که می‌تواند برکات فراوانی در کشاورزی و رونق تولید داشته باشد درمجموع باید نعمت دانست.

وی افزود: ریز گردهایی که از سمت عراق می‌آمد به هم وطنانمان در خوزستان آسیب می‌رساند اما اکنون ۸۰ درصد هورها و تالاب‌ها پر از آب شده و می‌تواند جلوی ریزگردها را بگیرد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه با جاری شدن آب در زاینده رود، در مناطق پایین دست این رود کشاورزی رونق گرفته است، گفت: به این نعمت‌های بزرگ باید توجه داشت و از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در ادامه سخنان خود از آسیب‌های سیل در شمال، جنوب و غرب کشور ابراز تأسف کرد و در عین حال گفت: بخشی از این حوادث را باید به عنوان امتحانات الهی تلقی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره بقره " وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَبَشِّرِالصَّابِرِینَ " اظهار داشت: دراین آیه شریف تاکید شده است ما حتماً و قطعاً شما را در طول زندگی می‌آزماییم اما گاهی این امتحان با ترس و نگرانی، گرسنگی و ضررهای مالی و جانی همراه است.

وی با تاکید بر اینکه در این حوادث باید بازی‌های سیاسی را کنار گذاشت، به حوادث سیل در کشورهای مختلف دنیا و خسارات آن اشاره کرد و گفت: در این حوادث متهم کردن و انتقام گرفتن از یکدیگر خطاست و باید از این حوادث برای تقویت همبستگی ملی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با تاکید بر اینکه باید به مردم فداکار ایران درود فرستاد، افزود: مردم مناطق سیل زده قبل از آن که کمک‌ها به این مناطق برسد به صحنه آمدند و به دنبال آن با فرمان مقام معظم رهبری و هدایت‌های رئیس جمهور و دولت محترم، نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج مردمی و امکانات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بسیج شد و همه به کمک سیل زدگان شتافتند و این عزت و افتخار را نمی‌توان در هیچ کجای دنیا مشاهده کرد.

نماینده ولی فقیه صحنه‌های زیبای همدلی و کمک به یکدیگر در این حوادث را نشاندهنده اتحاد و همبستگی مردم دانست و گفت: مردم نشان دادند که به اسلام پایبندند و به توصیه اسلام در مورد کمک به همنوع توجه دارند.

وی روایاتی را که در خصوص ابراز همدردی و کمک به همنوع وجود دارد؛ یادآور شد و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: بهترین مردم کسی است که نفعش به مردم برسد و کاری کند که برای مردم نافع باشد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان