تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
حریرچی مطرح کرد:

خبرهای منفی چه تاثیری بر روان مردم می‌گذارد؟

حریرچی فعال وکارشناس اجتماعی می‌گوید مسئولان و رسانه‌ها مدام در حال انتقال خبرهای منفی به مردم هستند و همین مسئله باعث ایجاد تنش و پرخاش و در نهایت بروز اختلالات روحی و روانی در جامعه می‌شود.

رویداد۲۴«از هر ۴ ایرانی یک نفر دچار اختلالات روانی است.» این خبری بود که سخنگوی وزارت بهداشت چندی قبل اعلام کرد تا نشان دهد شرایط روحی و روانی مردم ایران در بدترین حالت ممکن قرار دارد.

به عقیده بسیاری از آسیب شناسان و روانشناسان، خبر‌های منفی و تنش زا مزید بر علت شده و باعث شده تا استرس، نگرانی و اضطراب تاثیر خود را بیش از پیش بر روان مردم بگذارد و به دنبال آن، تنش و پرخاش را در سطح جامعه و خانواده بیشتر کند.

امیر محمود حریرچى فعال و کارشناس مسائل اجتماعى در گفتگو با جامعه ایرانى، با اشاره به تاثیر اخبار بد و منفى بر ذهن مردم گفت: مسئله اول باور پذیرى است اینکه اخبار بد و منفى عموما در هر کجاى دنیا وجود دارد، اما بسیارى از مردم جهان آن‌ها را باور نمیکنند و سعى میکنند تا نوعى بى تفاوتى نسبت به آن داشته باشند ولى مردم ایران هر شایعه اى که میشوند را باور میکنند و نسبت به آن واکنش نشان میدهند. این موضوع هم ریشه در پاسخگو نبودن مسئولین دارد اینکه اگر اتفاقى رخ میدهد نه تایید و نه تکذیب میکنند و نوعى بى اعتمادى را در جامعه ایجاد میکنند.

حریرچى با تاکید بر اینکه مردم ما همواره نوعى نگرانى و استرس را همراه خود دارند، تصریح کرد: تحریم ها، کمبود برخى کالاها، گرانى، شرایط ارز و … همه و همه مسائلى هستند که استرس و فشار را بیش از پیش به مردم وارد میکند. مردم زمانى که مدام خبرهاى منفى را میشوند باعث میشود تا تنش در سطح جامعه بالا برود و مردم با کوچکترین برخورد و حرفى سریعا از خود واکنش هاى عصبى نشان دهند. مردم ما از لحظا روحی و روانی همواره در شرایطی قرار دارند که فکر میکنند هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برایشان ایجاد شود و همین موضوع باعث میشود تا سطح اضطراب و نگرانی در آن‌ها بسیار بالاتر برود.

این جامعه شناس ادامه داد: آستانه تحمل مردم کشورمان سالهاست پایین آمده است، مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باعث شده تا نگرانی و پرخاشگری و عصبی بودن همراه مردم باشد. از هر ۴ ایرانی یک نفر دچار مشکلات روحی و روانی است. صداوسیما و سایر رسانه‌های ما اخبار منفی را بیش از پیش به جامعه تزریق میکنند و همین موضوع به تدریج باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی برای مردم میشود. اضطراب، استرس، نگرانی، پرخاشگری، عصبانی بود، خشونت، جدل کردن و … از تاثیرات خبر‌های منفی است که روزانه از طرق مختلف به گوش مردم میرسد.

حریرچی با اشاره به اینکه روزانه ۲۵۰ شهروند تهرانی در نزاع‌ها راهی پزشکی قانونی میشوند، گفت: درگیری در سطح جامعه آنقدر زیاد است که نزاع‌های بیشماری را در سطح شهر شاهد هستیم که همه و همه ناشی از خبر‌های منفیی است که شاید اصلا بخشی از آن‌ها را نیاز نباشد که مردم ما بدانند و بشنوند. معتقدم که جامعه ما به دلیل شرایط نابسامانی که دارد همواره در تنش قرار دارد و شنیدن خبر‌های بد و منفی می‌تواند این تنش و نگرانی و اضطراب‌ها را بیش از پیش کند و در بلند مدت تاثیرات بسیار بد و غیرقابل جبرانی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان