تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

دلارهایی که فاکتور اقتصادی ندارند!

در روزهای گذشته بازار ارز دچار نوسانات نسبی شده که عموم افراد در این شرایط در انتظار آغاز به کار و تأثیر فعالیت بازار متشکل ارزی هستند که با آغاز اولتیماتوم ایران به اعضای ۱+۵، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و فاکتور اقتصادی در آن نیست.

دلارهایی که فاکتور اقتصادی ندارند!

رویداد۲۴ بررسی اخبار اقتصادی روز جاری حکایت از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری در زمینه قیمت آب، کوپنی شدن عرضه کالا، ابهام در شیوه هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلار در اختصاص به کالاهای اساسی، دردسر خودروسازان در تحویل و برگزاری فروش خودرو، وضعیت تولید خودرو در فروردین ماه، توضیحات وزیر صنعت نسبت به افزایش قیمت خودرو، نظر رئیس کل بانک مرکزی نسبت به حضور مردم در بازار ارز و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

در بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال جاری در زمینه مدیریت مصرف پیشنهاداتی ارائه شد که اکثر این پیشنهادات به افزایش قیمت آب و برق ختم می‌شد اما نکته قابل توجه این است که عموم افراد پر مصرف از بابت پرداخت جریمه نگرانی ندارند، اما در نهایت قیمت مصرف آب و برق برای تمام افراد هفت درصد و برای پر مصرفان ۲۳ درصد رشد کرد.

حال با این شرایط محمدرضا احمد نسب، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران معتقد است فاصله قیمتی هزینه تمام شده ۱۲۰۰ تومانی تا هزینه مصرف ۵۵۰ تومانی با افزایش هفت یا ۲۳ درصدی پوشش داده نمی‌شود. حال با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت آب در تهران با رشد دو برابری برای پوشش هزینه تمام شده روبرو می‌شود.

کوپن، تبر دست دلالان؟

کوپن که در اوایل دهه ۸۰ به کار خود پایان داد در بررسی لایحه بودجه سال جاری بار دیگر پای آن به اقتصاد ایران باز شد که ورود این جز قدیمی اقتصاد ایران برای رساندن یارانه پنهان به دست مصرف کننده نهایی عملیاتی شد اما تا به امروز کارکرد و شیوه دقیق فعالیت کوپن یا همان کالا برگ مشخص نیست.

در این رابطه عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر اهمیت سهم ماکارونی و تن ماهی در سفره غذای کارگران گفت: اگر دولت با توزیع کوپن، کالاهای اساسی را به طور هفتگی یا ماهانه به گونه‌ای سهمیه‌بندی کند که هر خانوار به تناسب نیاز خود خرید کند، هم دست دلالان بازار قطع می‌شود و هم جلو افزایش قیمت برخی کالاها گرفته می‌شود.

دولت مکلف شده برای تأمین کالاهای اساسی ۱۴ میلیارد دلار تأمین اعتبار کند اما این موضوع نیز همچون چگونگی کارکرد کوپن شرایط مشخصی ندارد و از سوی دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است دیگر برای هیچکدام از کالاهای اساسی تأمین نشود که با این شرایط جای سوال دارد که دولت چه مسیری را برای پاسخگویی به این قانون انتخاب خواهد کرد.

رکورد تولید، افتخار خودرویی‌های پر ابهام

از میانه سال گذشته بود که صنعت خودرو کشور درگیر مسائل تحریمی شد و دو خودروساز بزرگ کشور که زیر بار تعهدات گذشته خود درگیر بودند به دستور وزیر صنعت و دولت مجبور به ورود به طرح‌های فروش و پیش فروش شدند که متأسفانه خودروسازان در کنار تعهدات گذشته درگیر تعهدات دیگری شده‌اند و بسیاری از مشتریان این دو خودروساز بزرگ معتقدند که چرا زمانی که این شرکت‌ها به تعهدات گذشته پاسخ نداده‌اند، تعهد دیگری پذیرفته‌اند؟ نکته قابل توجه آن است که شرکت‌ها از آمار فروش و تحویل خودرو به مشتریان هیچ اطلاع و آماری منتشر نمی‌کنند.

با این شرایط طبق جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور در فروردین ماه سال جاری ۴۲ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۷.۲ درصدی همراه بوده است.

در زمینه خودرو با وجود آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته اعلام کرده بود که دشمن روزانه ۱۰۰۰ هشتگ برای خودرو و کالاهای اساسی در فضای مجازی ایجاد می‌کند، امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرده علت اینکه در دو هفته اول سال خودرو سازان در تعطیلات بودند تأثیر نسبی بر قیمت خودرو گذاشته شد، البته من نمی‌گویم این موضوع تأثیر ۱۰۰ درصدی دارد، اما در حال حاضر کنترل‌ها صورت می‌گیرد و خودروها تولید می‌شود. دلالان در اختلالات دو هفته پیش که در حوزه خودرو ایجاد شد متأسفانه نقش داشتند. در حال حاضر طبق تعهدات انجام می‌شود یعنی ۸۰ درصد به تعهدات داده می‌شود و ۲۰ درصد به فروش فوری داده می‌شود.

تابلو ورود ممنوع آقای رئیس پیش روی مردم

در روزهای گذشته بازار ارز دچار نوسانات نسبی شده که انواع ارز به ویژه دلار روند صعودی به خود گرفته و عموم افراد در این شرایط در انتظار آغاز به کار و تأثیر فعالیت بازار متشکل ارزی هستند که با آغاز اولتیماتوم ایران به اعضای ۱+۵ عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی‌بینم.

حال با این شرایط امروز (۱۸ اردیبهشت) بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۷۹ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته ۶۰ تومان افزایش داشته و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۱۱ تومان است. امروز بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۹ هزار و ۳۱ تومان خریداری می‌کنند. از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۱۳۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان