تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
جنگ تجاری واشنگتن و پکن بالا گرفت؛

ترامپ نگران جاسوسی چینی‌ها یا نفوذ فناوری‌های چین در خاک کشورش؟

مدت‌هاست از جنگ تجاری آمریکا و چین می‌گذرد؛ در جدیدترین رویداد رخ داده در این رابطه، دولت آمریکا اعلام کرد که از تجهیزات تولید شده توسط چین به عنوان یک تهدید جاسوسی برای اینترنت و زیرساخت‎های مخابراتی آمریکا نگران است.
ترامپ نگران جاسوسی چینی‌ها یا نفوذ فناوری‌های چین در خاک کشورش؟/ هواوی: ترامپ مردم آمریکا را مجبور به خرید کالای بنجل می‌کند
رویداد۲۴ پس از آن که کمیته وضعیت اضطراری ملی آمریکا ممنوعیت استفاده تکنولوژی از “دشنان خارجی” را اعلام کرد ترامپ اظهار داشت شرکت ارتباطات چینی تحت کنترل دقیق صادرات قرار گرفت.

بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه، اورژانس اقتصادی ملی، دولت را مجبور به ممنوعیت استفاده از تکنولوژی و خدمات از سوی “دشمنان خارجی” می‌کند که ممکن است این خدمات “خطرات غیرقابل جبرانی” را به امنیت ملی، از طریق جاسوسی‌های اینترنتی و خرابکاری وارد کند.

این موضوع نشان می‌دهد دولت آمریکا از تجهیزات تولید شده توسط چین به عنوان یک تهدید کننده جاسوس برای اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی آمریکا نگران است.

“گلوبال تایمز” نیز در این رابطه گزارش داد: هواوی اعلام کرده است: “اگر ایالات متحده هواوی را محدود کند، این به آن معنی نیست که آمریکا امن‌تر خواهد شد و این موضوع آمریکا را قوی‌تر نخواهد کرد. این تنها می‌تواند ایالات متحده را مجبور به استفاده از جایگزینی پایین‌تر و گران قیمت‌تر کند که توسط کشور‌های دیگر تولید می‌شود و در نهایت به شرکت‌های آمریکایی و مصرف کنندگان آسیب می‌رساند. ”

این شرکت اعلام کرد مایل به برقراری ارتباط با ایالات متحده برای اطمینان دادن در خصوص محصولاتش است، همانگونه که به انگلیس این فرصت داده شد.

دستورالعملی که ترامپ اعلام کرده بر اساس قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین المللی است که این امکان را به رییس جمهور می‌دهد تا در زمان احساس خطر تجاری آن را تنظیم کند. این دستور موجب می‌شود اداره بازرگانی با همکاری دیگر سازمان‌های دولتی طی ۱۵۰ روز برنامه‌ای را برای اجرا آماده سازند.

دو اقتصاد بزرگ جهان اخیرا تعرفه‌های خود را در نبرد آنچه مقامات ایالات متحده به شیوه تجاری ناعادلانه به چین وارد کرده است افزایش داده اند. مذاکرات واشنگتن و چین فعلا متوقف شده است که این موضوع نگرانی‌ها در خصوص جنگ تجاری جهانی را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اقدامات ایالات متحده علیه شرکت‌های خاص چین را ناعادلانه بر شمرد و گفت: “ما از آمریکا خواستار توقف مشکوک شمردن شرکت‌های چینی به بهانه اشکالات امنیتی و ایجاد محیطی منصفانه و به دور از تبعیض برای سرمایه گذاری و روند طبیعی تجاری هستیم. ”

وزیر بازرگانی ترامپ نیز گفت: “این موضوعات بیش از یک سال است که مورد بررسی قرار گرفته و هدف ما محافظت از زنجیره عرضه، از نفوذ دشمنان خارجی در فناوری اطلاعات و ارتباطات و حفاظت از خدمات کشور بود”. او در ادامه گفت: “تحت رهبری ترامپ، آمریکایی‌ها می‌توانند به امنیت زیر ساخت‌ها و اطلاعات اطمینان بیشتری داشته باشند. ”

مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر از متحدان خود خواسته اند تا از نسل پنجم اینترنت و تجهیزات شبکه هوآوی استفاده نکنند و آن را غیر قابل اطمینان خوانده اند.

هوآوی اتهامات آمریکا را به شدت رد می‌کند. بنیانگذار و مدیر عامل شرکت هوآوی نیز گفته است: “ما هرگز در جاسوسی شرکت نمی‌کنیم و به هیچ کدام از کارمندان خود نیز اجازه چنین اقدامی نمی‌دهیم”.

پکن نیز این هفته اعلام کرد که از اول ژوئن تعرفه‌های خود را در واردات ایالات متحده حدود ۶۰ میلیارد پوند افزایش می‌دهد و اقداماتی تلافی جویانه پس از تعرفه‌های ۲۰۰ میلیارد دلاری واشنگتن بر کالا‌های چینی را اعمال می‌کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان