تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزئیات دادگاه جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی/ زیباحالت منفرد: زنجانی فکر نمی‌کرد دستگیر شوم؛ تقصیرها را گردن من انداخت

علیرضا زیبا حالت منفرد متهم اخلال در نظام اقتصادی و از همدستان بابک زنجانی گفت: زنجانی و شرکایش هیچ وقت فکر نمی‌کردند دستگیر شوم و به همین خاطر اظهارات و اقدامات مجرمانه کذبی را به من نسبت دادند.

رویداد۲۴ علیرضا زیبا حالت منفرد در چهارمین جلسه محاکمه خود که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور وکلای شرکت نفت، وکلای شرکت HK و نماینده دادستان برگزار شد، اظهار کرد: در کیفرخواست ۱۰۸ صفحه‌ای قرائت شده توسط نماینده دادستان بیش از نیمی از کیفرخواست یعنی در ۵۸ صفحه اتهامات و اقدامات مجرمانه بانک زنجانی و شرکای وی ذکر شده و فقط در چند جا نامی از من برده شده است.

وی ادامه داد: بند «ب» کیفرخواست که شامل ۵۰ صفحه است دلایل ده‌گانه انتصاب اتهام مشارکت در کلاهبرداری و پولشویی از شرکت HK و اخلال در نظام اقتصادی را عنوان کرده است.

همدست بانک زنجانی ادامه داد: متاسفانه عدم حضور من در ایران در ابتدای تشکیل این پرونده که بنا به توصیه مهدی شمس صورت گرفت موجب شد تمام یا بخشی از تقصیرات گردن من انداخته شود. شمس طی تماس تلفنی به من گفت: «زور گربه بیرون قفس، از شیر داخل قفس بیشتر است» که ضابطان واجا (وزارت اطلاعات) پس از بررسی این موضوع را تایید کردند.

زیباحالت اضافه کرد: زنجانی و شرکای او هیچ وقت فکر نمی‌کردند دستگیر شوم و به همین خاطر در راستای فرافکنی گزارش‌های خلاف واقع دادند و قصد فریب دستگاه قضایی را داشتند و اقاریر و اظهارات مجرمین درباره من در این پرونده کذب محض است. ضمن اینکه بعد از دستگیری نیز بنا به تایید ضابطان بدون هیچگونه چشمداشتی همکاری کردم.

این متهم در ادامه به اظهارات زینب مددی مدیر دفتر و هماهنگ کننده بایک زنجانی پرداخت و گفت: این فرد در پرونده گفته است که من هر ساله چند بار به دفتر زنجانی در تهران رفت و آمد می‌کردم در حالی که اگر از اداره گذرنامه استعلام کنید مشاهده می‌کنید که فقط سه بار به دفتر زنجانی در تهران مراجعه کردم.

وی با بیان اینکه هیچگونه نقشی در تاسیس و مدیریت شرکت «آی‌بند» نداشتم گفت: سهامداران این شرکت به ترتیب ۹۰ درصد بابک زنجانی و ۱۰ درصد حمید فلاح هروی بوده است و مدیران اجرایی آن نیز بستگاه زهره رضایی از وکلای متواری بانک زنجانی است.

متهم اخلال در نظام اقتصادی در ادامه به اظهارات برخی افراد مبنی بر نقش او در تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های آی‌بند، FIIB و CIMB اشاره کرد و گفت: نکته جالب این است که بانک CIMB یک بانک بومی در مالزی است که ۴۰ سال پیش تاسیس شده، ولی تاسیس آن را هم برعهده من گذاشتند.

زیباحالت منفرد با بیان اینکه کیفرخواست صادره سرشار از ضدونقیض و تناقضات است افزود: از بابت حواله‌جات، به ازای هر حواله ۵۰ دلار دریافت می‌کردم و در مجموع ۴ هزار حواله ارسال کردم که ۲۰۰ هزار دلار معادل ۱۶۰ هزار یورو به من پرداخت شد.

متهم در ادامه افزود: با مداقه در ۵۰ صفحه نیمه دوم کیفرخواست به خوبی مشخص می‌شود که بیش از ۳۰ صفحه اقاریر متضاد وجود دارد و این مسئله نشان از غرض‌ورزی یا اشتباهات قاضی است.

متهم همچنین به موضوع اجاره دو کشتی به منظور انبارداری محموله‌های نفتی اشاره کرد و افزود: آقای مالاژ مدیرعامل شرکت گرین‌مالان در مالزی توانایی اجاره دو کشتی به منظور انبارداری محموله‌های نفتی را داشت مشروط بر اینکه همه چیز مخفیانه باقی بماند. این فرد به ازای هر بشکه نفت ماهانه یک دلار و ۱۰ سنت درخواست کرده بود که مورد پذیرش شمس و زنجانی قرار گرفت، اما از روی دلسوزی به چانه‌زنی ادامه دادم و آن را به ۹۵ سنت رساندم.

زیباحالت دلیل اعتماد زنجانی به او را امانتداری و راستگوی و حسن انجام امور محوله عنوان کرد و گفت: هر کس از من مشاوره می‌خواست در کمال صداقت و راستگویی مشاوره می‌دادم. در بحث ال‌سی ۳۳۰ میلیون یورویی نیز وقتی آقای جشن‌ساز [سیف الله جشن سازمدیر نفتی دولت احمدی نژاد] مرا مورد سوال قرار داد واقعیت را با صداقت به او گفتم و همین مسئله موجب کدورت زنجانی از من شد.

متهم در بخش دیگری از دفاعیات خود به موضوع مشارکت در ارسال حواله از ایران به مالزی اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که گفتم ۴ هزار حواله برای بابک زنجانی به نام شرکت‌های صوری در مالزی انجام دادم و به خاطر ریسک بالایی که این کار داشت به ازای هر حواله ۵۰ دلار دریافت کردم و صددرصد حواله‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

زیباحالت تاکید کرد: از اعتماد مسئولان مالی مالزی به نفع کشورم سوءاستفاده کردم، اما امروز موجب وارد آمدن اتهامات به من شده است. حمید فلاح هروی نیز در اظهارات مورخ دوم اردیبهشت سال ۹۷ این مسئله را تایید کرده و گفته است ۹۰ درصد منابع زنجانی از مالزی حواله شده و از حساب‌های منفرد بوده است.

وی همچنین درباره خرید بانک FIIB گفت: اعضای هیئت مدیره این بانک بابک زنجانی، حمید فلاح هروی، علی دیواندره‌ای، محمدرضا ساروخانی، غفاری و سعیدی بوده‌اند و من یکی از اعضای کمیته حسابرسی بانک بودم و این سمت نیز به صورت افتخاری و برای استفاده از نفوذم در بین مقامات مالزی در مواقع لزوم داده شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
0
0
همشون یه مشت دزد بیشرف هستن خدا لعنت کنه اوناییرو که به شما پست مقام و بها دادن
نظرات شما
پیشخوان