تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیشتازی بازار بورس از بازارهای اقتصادی/ چرا شاخص‌های بورس صعودی شدند؟

تحلیل بازار بورس در هفته اخیر نشان می‌دهد اثر ثبات نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌ها نمایان شده است.

نگاهی به شاخص‌های بورس در هفته گذشته/ بورس سبزپوش شد

رویداد۲۴ در دو هفته‌ای که بازارهای مالی همچون مسکن و خودرو و طلا وضعیت چندان امیدوار کننده‌ای نداشتند، بازار بورس روزهای آرامی گذراند. در جریان دادوستد‌های آخرین روز کاری هفته گذشته چهارشنبه هشتم خرداد ماه در بازار سرمایه تعداد ۴ میلیارد و ۴۵۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان در ۳۱۸ هزار نوبت دادوستد شد؛ این اتفاق باعث شد شاخص بورس در پایان هفته گذشته با رشد ۱۲۲۲ واحدی در ارتفاع ۲۲۴ هزار و ۴۷۶ واحد قرار بگیرد.

همچنین در هفته‌ای که گذشت تعداد ۱۵۷۱۸ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۴۹۸۰۶ میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و ۱۷۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت. این درحالی است که در این مدت تعداد ۲۰۴ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران نیز به ارزش کل بیش از ۲۳۲۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

بر پایه گزارش وضعیت بورس، شاخص کل بورس نیز در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۰ خردادماه امسال با ۹۳۰۸ واحد افزایش معادل ۴.۳۳ درصد رشد کرد و به رقم ۲۲۴۴۷۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۶۵۴۳ واحد افزایش به رقم ۱۶۷۶۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۰۰۰۰ واحد افزایش به عدد ۴۳۶۰۶۴ واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۴.۰۶ درصد و شاخص بازار دوم با ۴.۸۱ درصد افزایش همراه شدند.

مصطفی امید قائمی مدیرعامل سابق فرابورس موضوع رشدهای اخیر شاخص‌های بورس در مقایسه با سایر بازارها را بررسی کرده است. او به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: گزارش‌های خوب دوازده ماه شرکت‌ها و اطلاعاتی که از آنها منتشر می‌شود باعث شده شاخص‌های بورس صعودی شوند.

او ادامه می‌دهد: نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها و ثبات نرخ ارز نیز در رشد شاخص‌های بورس بی تاثیر نبوده است؛ هر چند در حال حاضر بازارهای موازی در آرامش بسر می‌برند اما بازار سرمایه همچنان جای رشد دارد زیرا نسبت به بقیه بازارها عقب مانده بود و در زمان رشد آنها افزایش چندانی نداشت.

این کارشناس ارشد بورس می‌گوید: خوش‌بینی برای گشایش‌ها و موفقیت‌ها در بازار ارز نیز دلیل دیگری برای صعودی شدن شاخص‌های بورس است و اینکه اثر افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌ها نمایان شده است.

به گزارش رویداد۲۴ در هفته‌ای که گذشت اغلب سهامداران کامروا شدند و با پرتفویی سبز به استقبال تعطیلات رفتند. باز هم نام‌های بسیاری از اهالی بازار پایه در لیست پربازده‎ترین‌های هفته به چشم می‌خورد: پربازده‌ترین‌های صنایع در هفته گذشته شامل؛ محصولات چوبی، عرضه برق، گاز و آب گرم، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سیمان آهک گچ، کانی غیر فلزی، محصولات چرمی، استخراج کانه‌های فلزی، غذایی بجز قند و شکر، فلزات اساسی ، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها، کاشی و سرامیک، خودرو و قطعات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، دارویی، ماشین آلات و تجهیزات، دستگاه‌های برقی و محصولات کامپیوتری بودند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان