تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقبال بورس در دومین هفته تابستان/ رشد پتروشیمی، افت فولاد

ورود سرمایه گذاران جدید به بازار بورس نویدبخش ورود نقدینگی و افزایش عمق بازار است. هیچ بازاری همواره صعودی یا نزولی نبوده و بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست.

اقبال بورس در دومین هفته تابستان

رویداد۲۴ هر چند شروع معاملات تالار شیشه‌ای بورس از ابتدای هفته گذشته و پس از تعطیلی روز شنبه با افت همراه بود اما در آخرین روز معاملات شاخص‌های بورس رشد محسوسی داشت.

در جریان داد و ستد‌های روز یکشنبه نهم تیرماه و در دومین هفته تابستان بازار بورس، تعداد ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش یک هزار و ۱۸۹ میلیارد تومان در ۳۲۷ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۴۴ واحدی در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۵۳۲ واحد قرار گرفت، بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام شرکت فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و گروه مپنا شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی مخابرات ایران، پتروشیمی خارک و پتروشیمی پارس با رشد خود مانع کاهش بیشتر شاخص بورس شدند.

اما دادوستد‌ها در روز چهارشنبه در بازار سرمایه به گونه‌ای دیگر رقم خورد و تعداد ۴ میلیارد و ۴۸۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان در ۲۹۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۶۶۸ واحدی در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۹۴۳ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی چادرملو با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

در مجموع در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در دومین هفته تابستان امسال تعداد ۱۱۹۸۷ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۴۴۰۸۴ میلیارد ریال در بیش از ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۲۷، ۲۹ و ۳۹ درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند. این درحالی است که تعداد ۳۸۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۴۰۸۴ میلیارد ریال در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با ۱۵ و ۱۶ درصد افزایش همراه شدند.

شاخص بورس هم در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۴ تیرماه با ۳۶۶ واحد افزایش، معادل ۰.۱۵ رشد را به ثبت رساند و به رقم ۲۴۸۹۴۴ واحد رسید.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ هیچ بازاری همواره صعودی یا نزولی نبوده و بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست. اما نباید اتفاقات گذشته را به این روزها هم تعمیم داد و ورود سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه نویدبخش ورود نقدینگی و افزایش عمق بازار است. اگر چه در سال ۹۲ اتفاقاتی رخ داد که موجب ریزش بازار و فاصله گرفتن گروهی از سهامداران خرد از بازار سرمایه شد.

اجتناب از زیان و حفظ ارزش پول مشروط به تحلیل بازار و وضعیت بنیادی سهم ها قبل از سرمایه گذاری خواهد بود. بررسی وضعیت بنیادی سهم‌ها و میزان سود تقسیمی در مجامع می تواند ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس را به حداقل برساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان